تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

صداقت وزیر
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «آلودگی آب شرب تهران و نقش وزارت بهداشت‎» در خصوص آلودگی آب شرب تهران است.

نویسنده این روزنامه می‌نویسد: «طی چند روز گذشته باز هم سلامت آب شهر تهران زیر سوال رفت ولی این بار این مسأله از سوی بالاترین مقام مسوول حوزه سلامت یعنی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح شد. خانم مرضیه وحید دستجردی در نشست معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در رابطه با وضعیت آب تهران گفته است که وزارت نیرو در مورد آب تهران گزارش ویژه‌ای داده و در این گزارش آمده است که نیترات موجود در آب برخی نقاط تهران بالاتر از حد مجاز است.»

نویسنده سرمقاله افزوده: «حال اگر طبق پیشنهاد خانم وحید دستجردی که گفته‌اند بهتر است از آب‌های معدنی استفاده شود، کسی بخواهد آب‌های معدنی بطری هم مصرف کند چندان آسوده خاطر نیست چرا که طی هفته‌های گذشته خبرهایی در مورد مضرات استفاده از آب‌های معدنی در رسانه‌ها منعکس شده است.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «البته از سویی دیگر علی‌رغم حملات برخی روزنامه‌های حامی دولت و شرکت آب و فاضلاب استان تهران در خصوص آلوده نبودن آب تهران و رد کردن سخنان خانم وحید دستجردی باید از مسوولین وزارت بهداشت قدردانی کرد که لااقل صداقت داشته و موضوع آلودگی آب شرب برخی مناطق تهران را تایید و اعلام کرده‌اند و به سلامت افراد ساکن در شهر تهران بیشتر از تبعات سخنان‌شان در بین کسانی که اکثرا نقدپذیر نیستند فکر کرده‌اند.»

متن کامل سرمقاله

سیاست دوگانه
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «چماق و هویج آمریکا برای پاکستان» در خصوص سیاست‌های آمریکا در قبال پاکستان است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «سیاستی که آمریکا در مورد پاکستان دنبال می‌کند چیزی نیست جز سیاستی که به سیاست چماق و هویج معروف است. به این معنا که از یک طرف پاکستان را با امتیازات برجسته‌ای که می‌دهند تشویق کنند که با سیاست‌های آمریکا در افغانستان و در ارتباط با القاعده و طالبان کاملا همراه شود و از سوی دیگر در مسائلی که پاکستان تلاش کند براساس دیدگاه‌های خودش رفتار می‌کند و به نوعی تلاش می‌کند ارتباطات خود با طالبان و القاعده را حفظ کند.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «آمریکا فهمیده است که تا زمانی که منافع پاکستان را در نظر نگیرند نه تنها جنگ در افغانستان ادامه پیدا خواهد کرد بلکه حتی احتمال پیروزی طالبان هم خواهد رفت و هم مانند اتحاد جماهیر شوروی سابق در افغانستان شکست بخورند.»

سرمقاله ادامه می‌دهد: «هیلاری کلینتون درسفر خود به پاکستان دو حرکت مهم انجام داد. یکی وعده‌های بیش‌تری به پاکستانی‌ها داد یعنی این که علاوه بر هفت و نیم میلیارد دلاری که قبلا تعهد کرده بودند طی پنج سال به عنوان کمک اقتصادی به پاکستان بدهند ٥٠٠ میلیون دلار دیگر هم در این سفر تعهد کرد که به پاکستان کمک کند. علاوه بر این آمریکا در حال تحویل تعدادی اف ١٦ به پاکستان است و قرار بر این است که اف‌١٨ هم به این کشور بدهند. بنابراین هم تشویق اقتصادی و هم تشویق نظامی را در مورد پاکستان به کار گرفته‌اند و در کنار آن اعمال فشار و سیاست چماق هم هست.»

متن کامل سرمقاله

«مدیریت شکست»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «اجلاس كابل ابتكار عمل یا مدیریت شكست؟» در خصوص نشست امنیت و توسعه افغانستان است.

در این سرمقاله آمده است: «كنفرانس امنیت و توسعه افغانستان كه دیروز در كابل برگزار شد، بیش از هر ویژگی، انگلیسی بود و برخلاف عنوان آن یك ابتكار عمل نبود بلكه «مدیریت شكست» به حساب می‌آید. در این اجلاس انگلیس، آمریكا، فرانسه، عربستان و پاكستان توافق كردند كه طالبان را به حكومت برگردانند چرا كه از منظر آنان تسلط طالبان بر افغانستان حتمی و غیرقابل علاج است.»

سرمقاله‌نویس می‌نویسد: ‌«ماجرای افغانستان بسیار ریشه‌دارتر از آن است كه در یك یا چند كنفرانس به سرانجام برسد. خواب تجزیه افغانستان هم - با همه خطرناك بودن آن - جدید نیست. دور كردن دست ایران، چین، تاجیكستان، تركمنستان و ازبكستان و نیز به زاویه راندن ساكنان ١٥ استان شمالی، غربی و مركزی افغانستان هم كار ساده‌ای نیست. بر همین اساس باید ضمن هوشیاری در انتظار این خبر نشست: این طرح جدید هم، شكست جدیدی را برای آمریكا رقم زد.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «باید به ژرف‌نگری رهبر معظم انقلاب اشاره كرد كه در دیدار اخیر فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران با ایشان ضمن اشاره به بركناری ژنرال مك كریستال تاكید فرمودند كه این رخ‌داد یك اتفاق ساده نیست بلكه نشانه شكست آمریكا در افغانستان است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه تهران‌امروز با عنوان «درباره ابلاغ قانون مترو»

سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «مبارزه با فساد، اصلی از اصول‌گرایی بود»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «پشت پرده رایزنی ها در قاهره»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «تاملی بر نرخ ارز»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «ضرورت بازسازی منابع قدرت»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)