تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نگرانی از نقض حقوق زنان افغان

سازمان بین‌المللی دیدبان حقوق بشر با نشر گزارشی نسبت به نقض حقوق زنان در مصالحه احتمالی دولت افغانستان با شورشیان ابراز نگرانی کرده است.

این نگرانی در حالی ابراز می‌شود که دولت افغانستان از تلاش برای مذاکره با شورشیان سخن می‌گوید و در همین راستا و به منظور ترغیب شورشیان به صلح خواستار حذف نام ١٠ تن از رهبران شورشیان از فهرست سیاه سازمان ملل شده است.


در این گزارش ٦٥ صفحه‌ای که از پنج ولایت زیر نفوذ شورشیان در جنوب این کشور تهیه شده و روز سه‌شنبه ٢٢ تیر به نشر رسیده، آمده است: «هنوز هم در مناطق زیر حاکمیت طالبان زنان مورد خشونت و تهدید قرار می‌گیرند، فعالان زن کشته می‌شوند و مدارس به آتش کشیده می‌شود.»

این سازمان گفته است هیچ طرح صلحی بدون حضور زنان موفق نخواهد بود اما در عین نسبت به «معامله قرار گرفتن» حقوق زنان در این روند ابراز نگرانی کرده است.

اما وحید عمر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید در راستای مصالحه با شورشیان هیچ اقدامی که سبب نقض حقوق و آزادی‌های مردم این کشور به ویژه نقض حقوق زنان شود، صورت نخواهد گرفت

اما وحید عمر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید در راستای مصالحه با شورشیان هیچ اقدامی که سبب نقض حقوق و آزادی‌های مردم این کشور به ویژه نقض حقوق زنان شود، صورت نخواهد گرفت.

با وجود این که دولت افغانستان گفته است شورشیانی که صلح را می‌پذیرند باید قانون اساسی این کشور که در آن به زنان حقوقی معادل مردان داده شده، بپذیرند اما هیچ تضمینی برای این کار وجود ندارد.

طالبان طی دوره حاکمیت‌شان بر افغانستان در بین سال های ١٩٩٦ تا ٢٠٠١ با اعمال قوانین سخت‌گیرانه زنان را از هر گونه پیشرفت، به ویژه حق تحصیل و کار محروم کرده بودند و اکنون زنان نگران بازگشت تندروان مذهبی به قدرت هستند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)