تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

استقبال واشنگتن از انتفاد مسکو علیه ایران

واشنگتن به نشانه اتحاد بین‌المللی با روسیه، از اظهارات دوشنبه مدودف مبنی بر نزدیک بودن رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای استقبال کرد.

دفتر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به طور رسمی از این اظهارات به عنوان «نشانه‌ای خوب» یاد کرد که می‌تواند اتحاد بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران را افزایش دهد.


به گزارش رویترز، دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه دوشنبه گفته بود که ایران دارد توانایی رسیدن به «بمب اتم» را به دست می‌آورد.

سخنان او قوی‌ترین انتقاد کرملین از برنامه‌ هسته‌ای ایران است و به نظر می‌رسد که این سخنان در نتیجه تلاش‌های اوباما برای هم‌سو کردن روسیه با ایالات متحده درباره برنامه هسته‌ای ایران باشد.

مدودف که در جمع سفرای روسیه در مسکو سخن می‌گفت، اعلام کرد که این واضح است که ایران به سوی داشتن پتانسیل ایجاد «سلاح هسته‌ای» در حرکت است.

او گفت که ایران در «راه درست حرکت نمی‌کند» و از تهران خواست تا با سازمان ملل متحد همکاری کند و باز بودن درهای خود را به بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی نشان دهد.

ایالات متحده، قدرت‌های بزرگ اتحادیه اروپا و اسرائیل می‌گویند که ایران در تلاش است تا «سلاح هسته‌ای» تولید کند اما ایران همواره این اتهام را رد کرده و انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند.

مدودف گفت که ایران در «راه درست حرکت نمی‌کند» و از تهران خواست تا با سازمان ملل متحد همکاری کند و باز بودن درهای خود را به بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی نشان دهد

این درحالی است که روسیه پیش از این قطع‌نامه ١٩٢٩ سازمان ملل متحد علیه ایران را کارآمد نمی‌دانست و از کشورهایی که تحریم‌های یک‌جانبه ای را علیه ایران تصویب کرده‌اند انتقاد می‌کرد.

مسکو اصلی‌ترین شریک ایران در ساخت اولین نیروگاه اتمی این کشور در نزدیکی بوشهر است که قرار است تا اواخر سال جاری راه‌اندازی شود.

مدودف از کسانی بود که در فاصله کوتاهی «پیروزی» محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری مناقشه برانگیز سال گذشته در ایران واکنش نشان داده و به او تبریک گفته بود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)