تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

ماه عسل کرملین و کاخ سفید
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «جسارت تزارها و چشمان خواب آلوده» در خصوص اظهارات روز گذشته دیمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه است.

نوبسنده این روزنامه می‌نویسد: «مدودف در میان دیپلمات‌های روس، ایران را در حال نزدیک شدن به سلاح اتمی اعلام کرد. وی روش عملکرد ایران و اصرار تهران به حق غنی‌سازی اورانیوم را به باد انتقاد گرفت. دیمیتری که تولید ٢٠ کیلوگرم اورانیوم ٢٠ درصد را در ایران بر نمی‌تابید پا را فراتر از سخنان کاخ سفید گذاشت و حق داشتن اورانیوم غنی شده را از نقاط ضعف NPT قلمداد کرد.»

سرمقاله افزوده: «ماه عسل کرملین و کاخ سفید زمانی آشکارتر می‌شود که واشنگتن با خشنودی تمام از سخنان مدودف حمایت می‌کند و از آن به عنوان همکاری و دیدگاه مشترک یاد می‌کند. در میان تمام مواضعی که کرملین در مقابل ایران اتخاذ کرده است، این سخنان مدودف در نوع خود منحصر به فرد است و تا حدی بی‌سابقه. جایگاه بیان تهدید ایران در میان دیپلمات‌های روس را می‌توان به دکترین علنی کرملین در مقابل ایران تعبیر کرد.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «ایران در برابر مواضع خصمانه کرملین واکنش مقتدرانه‌ای نشان نمی‌دهد. دستگاه دیپلماسی ایران با نادیده گرفتن سوابق تزارهای روس در پایمال کردن حق و حقوق ایران اسلامی از آن‌ها به عنوان برادر بزرگ‌تر در معادلات جهانی یاد کردند، مناسبات اقتصادی خود را با آن‌ها گسترش داده‌اند تا امروز تزارها با جسارت تمام هر آن‌چه می‌خواهند علیه ما بر زبان آورند.»

متن کامل سرمقاله

اصلاح‌طلبی درون نظام
سرمقاله امروز روزنامه تهران ‌امروز با عنوان «آینده اصلاح‌طلبان چالش‌ها و تنش‌ها» در خصوص مفهوم اصلاح‌طلبی است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری دهم و تحولات و التهابات پس از آن طیفی كه ذیل عنوان اصلاح‌طلبان شناخته می‌شد، با چالش‌ها و تنش‌هایی سخت روبه‌رو شد. بخش عمده‌ای از این چالش‌ها و تنش‌ها نخست به مفهوم گسترده و تقریبا مرزناپذیر اصلاح‌طلبی بازمی‌گشت و بخشی دیگر به پارادوكس‌هایی كه اصلاح‌طلبان، خود برای خویش و سرنوشت و آینده سیاسی خود و جریان اصلاح‌طلبی به‌وجود آورده بودند.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «اصلاح‌طلبی اگر خود را در درون نظام تعریف كند و اگر خود را معتقد و پایبند به اصول و ارزش‌های نظام و انقلاب اسلامی بداند، اگر باور داشته باشد كه ولایت فقیه حافظ و پشتیبان نظام جمهوری اسلامی است و به اصل ولایت فقیه ایمان داشته باشد، هنوز برای اصلاح‌طلبی، مجال فعالیت در عرصه سیاست وجود دارد.»

سرمقاله ادامه می‌دهد: «نمی‌توان داعیه اصلاح‌طلبی داشت و از سویی با وازدگان انقلاب و امت انقلابی، سر و سری داشت و از سویی ادعا كرد كه ما به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی وفا داریم اما نمی‌گذارند كه كار كنیم! چنین افرادی البته كه مصداق مذبذبین بین ذلك هستند.»

متن کامل سرمقاله

اصول‌گرایی و ریسمان ولایت
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «مسئولیت‌ها در انتخابات آینده» به بررسی وضعیت اصول‌گرایان در انتخابات آینده مجلس پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «جریان موسوم به اصلاح‌طلبی در مجلس ششم به دلیل خروج از حاکمیت که بعدها به صورت خروج بر حاکمیت نمود پیدا کرد شانس خود را در جلب آرای مردم در مجلس هفتم از دست داد و مردم مجلس هفتم و هشتم را به اصول‌گرایان سپردند. اکنون سئوال این است که آیا مردم مجلس نهم را هم به اصول‌گرایان خواهند سپرد؟»

سرمقاله‌نویس می‌نویسد: ‌«اصولگرایان طی یک سال گذشته یک دوره نبرد نرم دشمن علیه نظام و انقلاب را با موفقیت پشت سر گذاشتند و غرب را از دستیابی به هدف‌های شوم خود ناامید کردند. اما سایه پس‌لرزه‌های این نبرد هنوز در فضای سیاسی کشور حس می‌شود. شکی نیست دشمن، اصول‌گرایان را یکپارچه و متحد پشت سر نظام و رهبری نمی‌خواهند. لذا برنامه‌هایی برای اختلاف‌افکنی بین اضلاع اصول‌گرایی دارند.»

این سرمقاله افزوده: «اگر همه اصول‌گرایان به یک میزان به ریسمان ولایت چنگ بزنند و آهنگ رهبری را لحاظ کنند قطعا اجازه نخواهند داد برخی اهل فتنه در روند گفت‌وگوهای وحدت بخش آن‌ها اخلال نمایند. اصول‌گرایان با آهنگ رهبری و تصحیح ادبیات گفت‌وگو با هم می‌توانند یک مکانیسم نو برای رسیدن به وحدت و هم‌گرایی طراحی کرده و امید طراحان نبرد نرم در بروز اختلافات بین خود را به یاس تبدیل کنند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «پشت پرده توافق روسیه و آمریکا علیه ایران»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «هر سخن جایی و هر نکته...»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «آیا اصلاح نرخ ارز فقط به نفع صادرکنندگان است؟»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)