تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

حکم دستگیری البشیر برای جنایت علیه بشریت

حکم دستگیری عمرحسن ‌البشیر، رئیس جمهوری سودان، روز گذشته، دوشنبه به اتهام «نسل‌کشی» توسط قاضی‌های دادگاه بین‌المللی لاهه صادر شد.

قضات دادگاه جنایی مستقر در لاهه معتقدند رئیس جمهوری سودان در هفت سال جنگ در داروفور مرتکب «نسل‌کشی» شده است.


به گزارش رویترز، دادگاه لاهه حکم دستگیری حسن‌البشیر را به دلیل حد‌اقل هفت فقره جنایت علیه بشیرت و جنایت جنگی صادر کرده است.

حکم بازداشت رئیس جمهوری سودان به دیگر محکومیت‌های او در دادگاه مارس ٢٠٠٩ افزوده شده و او باید برای پاسخگویی در دادگاه حاضر شود.

آن طور که در نیویورک تایمز نقل شده است، حتی محکومیت نمی‌تواند به این زودی‌ها رئیس جمهوری سودان را به دادگاه بکشاند.

در حدود هفت سال جنگ میان دولت و شورشیان در دارفور بیش از ٣٠٠ هزار نفر کشته و دو میلیون نفر بی‌خانمان شده‌اند.

اما این اتهامات بر شهرت بین‌المللی رئیس جمهوری سودان تاثیر منفی بسیاری خواهد گذاشت. واژه نسل‌کشی در قرن بیستم به همراه بار حقوقی منفی‌ای که دارد، تاثیر عاطفی منفی‌ای بر مردم جهان می‌گذارد به نحوی که از آن به عنوان بدترین «قساوت‌» در این قرن یاد شده است.

در این حکم از «کشتار»، «ایجاد صدمه‌های جدی روحی و جسمی» و «کشتن اقلیت‌های قومی» به عنوان نمونه‌هایی از نسل‌کشی یاد شده است

در حکم بازداشت او آمده است که برای حداقل سه فقره نسل‌کشی توسط او «دلایل منطقی» وجود دارد. در این حکم از «کشتار»، «ایجاد صدمه‌های جدی روحی و جسمی» و «کشتن اقلیت‌های قومی» به عنوان نمونه‌هایی از نسل‌کشی یاد شده است.

پس از سال‌ها جنگ و اتهام جنایت جنگی، حسن البشیر هنوز به کار معمول خود در کشورش مشغول است و به دیدار‌های رسمی خود ادامه می‌دهد. البته او برای جلوگیری از دستگیری احتمالی این دیدارها را در کشورش انجام می‌دهد.

بشیر بی‌توجه به اعتراضات بین‌المللی دوباره در آوریل گذشته رای‌ آورد و به عنوان رئیس جمهوری سودان باقی ماند.

رئیس جمهوری سودان خود را «قربانی» سیاست غربی‌ها می‌داند. هرچند سخنان او در خاورمیانه و بخش‌هایی از آفریقا هوادارانی دارد اما ارتباط‌های رسمی او از این پس با مشکلاتی روبرو خواهد شد و شخصیت‌های رسمی بین‌المللی با نگرانی از تاثیر منفی در شهرتشان در برقراری ارتباط با او دقت بیش‌تری خواهند کرد.

اولین دادگاه رسیدگی به پرونده رئیس‌جمهوری سودان در سال ٢٠٠٢ تشکیل شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این مسئله سخت سران نظام فاسد اسلامی را نگران خواهد کرد، به خصوص حاج علی لاری جانی را، که چندی پیش اتهام «نسل‌کشی» توسط این دیکتاتور را محکوم کرد.
پاسخگو،

-- Pasokhgu ، Jul 13, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)