تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
محمد خاتمی:

«همه چیز امنیتی و نظامی شده است»

محمدخاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، «آزادی زندانیان سیاسی، تبدیل فضای امنیتی به فضای آزاد و رقابتی و حرکت به سوی انتخابات سالم و آزاد» را سه خواسته عمده جنبش سبز دانست.

تارنمای کلمه به نقل از خاتمی نوشته است که «همه چیز (در ایران) امنیتی و نظامی و اطلاعاتی شده و این خوب نیست که اگر کسی برای دادخواهی به قوه قضاییه رفت، احساس کند که حقش داده نمی‌شود. در حالی‌که متجاوزان از امنیت برخوردارند.»


خاتمی این سخنان را در دیدار با جوانان احزاب و روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب بیان کرده است.

در جریان اعترضات پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری ایران، دست‌کم چهار هزار نفر از معترضان بازداشت شدند. در همین حال ده‌ها خبرنگار، فعالان حقوق بشر و زنان و اعضای احزاب سیاسی نیز بازداشت شدند.

مخالفان همچنین می‌گویند که در اعتراضات سال گذشته بیش از ٧٠ نفر از معترضان کشته شده‌اند.

محمدخاتمی گفته است که مجلس نمی‌تواند جلوی «بی‌قانونی» دولت را بگیرد.

خاتمی افزوده: «به جایی رسیده‌ایم كه حتی مجلس نیز نمی‌تواند جلوی بی‌قانونی‌ها را بگیرد و از دولت انتقاد کند و اگر (مجلس) تصمیمی نیز می‌گیرد تحت فشار و هیاهو از جنس تهاجم به بیوت مراجع و اجتماعات آن را وادار به عقب‌نشینی می‌كنند. این فاجعه است كه مجلسی كه باید در راس امور باشد نیز مورد تعرض قرار می‌گیرد.»

هفته گذشته احمد توکلی نماینده تهران در مجلس گفت که محمود احمدی‌نژاد با اجرا نکردن برخی قوانین، «گردن‌کشی در برابر قانون» را آموزش می‌دهد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز پنج‌شنبه ١٧ تیر بدون اشاره به دولت، اجرا نکردن قانون را «گردن‌کشی» خواند و گفت که مجلس مقابل قانون‌شکنان می‌ایستد.

محمدخاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران گفت:مجلس نمی‌تواند جلوی «بی‌قانونی» دولت را بگیرد

خاتمی که در دیدار با جوانان احزاب و روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب سخن می‌گفته، همچنین خاطرنشان کرده که «اخیرا گفته‌اند فقط یک حزب وجود دارد و همه تشكل‌ها و احزاب ناباب و باطل‌اند که واقعا عجیب است.»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم در همایش مسئولان نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها گفت که با تشکیل جناح‌بندی‌های سیاسی، «فاتحه بعضی از ارزش‌های انقلاب خوانده شد. نظام ما تنها یک حزب دارد و آن ولایت است.»

خاتمی همچنین گفته تعامل گروه های سیاسی با هم به معنای «تسلیم شدن» نیست.

رئیس‌جمهور پیشین ایران درباره نقش دین در جامعه نیز گفته که «دین یک شمشیر دو لبه است و تا جایی ‌که به دنبال احقاق حقوق مردم و برقراری عدالت و خیرخواه مردم باشد موفق است، اما زمانی‌که از دین ابزاری برای توجیه ناروایی‌ها و نارسایی‌ها ساخته شود خطرناک و ناموفق می‌شود. »

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اعتصاب بازاریان تداوم می یابد و بازار تهران همچنان تعطیل است.بعد روانی این جریان به قدری سنگین است که بدون تبلیغات خاصی اغلب مردم عادی از آن مطلع گشته اند.امروز چهارشنبه 23 تیر نیز بازار طلا فروشان و چند بخش دیگر از بازار بزرگ تهران تعطیل است .این تعطیلی ها بر اساس شواهد موجود نه تنها در ظاهر امر تمام شدنی نیست بلکه به شدت در حال گسترش و همه گیر شدن است.اما سوالی که اینجا مطرح است اینست که آیا براستی بازار برای عدم پرداخت مالیات اینچنین یکدست عمل می نماید؟
سوالی که شاید پاسخ دادن بدان اندکی نیازمند زمان باشد اما تنها پاسخ قاطعانه ای که می توان بدین امر داد همین مسئله است که بی شک بازار بصورت هدفمند و جهت دار وارد این بازی شده است.حال سود و زیان تعیین شده در این بازی در کجا رقم خواهد خورد پاسخش را در روزهای آتی خواهیم گرفت .به عبارتی دستانی در کارند چرا که بازار در طول 31 سال فعالیت خود نشان داده که ذره ای از حاکمیت عدول نکرده و نخواهد کرد و این رفتار اخیر شاید در طول 31 سال بی سابقه بوده باشد و این وسعت اعتصاب و تداوم آن نشان می دهد که هدف تنها مالیات نیست .
آیا می توان دستان موتلفه را در بیرون این بازی دید؟آیا دستوری از بالا برای زمین زدن دولت کودتایی صادر گشته است؟آیا بازار و مشکلات اقتصادی که پاشنه آشیل این دولت است ابزاری گشته برای زمین زدن دولت نامشروع ؟و هزاران هزار سوال دیگر که می بایست در رفتار روزهای آتی بازاریان و موضع گیریهای جریان موتلفه آنها را کنکاش نمود.

-- بدون نام ، Jul 14, 2010

ای کاش قدر تو را می دانستیم !

-- بدون نام ، Jul 14, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)