تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

امضای قرارداد انرژی بین روسیه و ایران

روسیه و جمهوری اسلامی ایران فردا، چهارشنبه، سند «نقشه راه»، سرفصل‌های همکاری‌های دوجانبه درازمدت در صنعت انرژی ایران را امضا می‌کنند.

به گزارش رویترز، سند همکاری انرژی درحالی امضا می‌شود که امروز، سه‌شنبه وزیر انرژی روسیه گفت روسیه سرمایه‌گذاری‌های بخش انرژی را به دلیل تحریم‌ها در این متوقف کرده است.


این سند قرار است فردا در مسکو بین مسعود میرکاظمی، وزیر نفت ایران و همتای روسی او سرگئی اشمتکو امضا شود. هنوز جزئیات بیش تری در این زمینه منتشر نشده است.

در بیانیه روسیه آمده است که وزیران درباره وضعیت کنونی همکاری‌های روسیه و ایران در زمینه انرژی و چشم‌اندازهای همکاری‌های آینده گفت‌وگو خواهند کرد.

در آن اضافه شده است که این دو وزارتخانه‌ درباره مسائل مربوط به ایجاد شرایط مطلوب طرفین برای شدت بخشیدن به همکاری و ایجاد همکاری‌های پایه‌ای در حوزه انرژی بین ایران و روسیه نیز تحقیق خواهند کرد.

شرکت‌های نفتی و گازی گازپروم روسیه و همچنین لوکویل روسی قرارداد معاملات‌های ملیاردی را برای توسعه صنعت نفت‌ و گاز با ایران امضا کرده‌اند اما در حال حاضر اکثر این پروژه‌ها به دلیل تحریم‌های اخیر آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد متوقف شده‌اند.

سند همکاری انرژی درحالی امضا می‌شود که امروز، سه‌شنبه وزیر انرژی روسیه گفت روسیه سرمایه‌گذاری‌های بخش انرژی را به دلیل تحریم‌ها در این متوقف کرده است.

این تحریم‌ها به دلیل برنامه بحث برانگیز هسته‌ای ایران تصویب شده‌اند. غرب می‌گوید ایران درتلاش برای تولید سلاح هسته‌ای است اما ایران می‌گوید که برنامه‌ هسته‌ای‌اش صلح آمیز است.

این قرارداد درحالی فردا امضا خواهد شد که دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه روز گذشته از برنامه‌های هسته‌ای ایران انتقاد کرده و گفته که ایران به دنبال پتانسیل تولید بمب اتم در حرکت است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این آخرین حرکت روسیه است قابل از به پایان رسیدن جمهوری جهل ، جرم و جفا . روس ها به فکر آینده نه چندان دور هستند.

-- Haji ، Jul 13, 2010

حتما دولت اسلامی بازهم می خواهد امتياز به روسها بدهد..مگرمجلس .. و مردم نبايد متن قراردادها را بدانند؟!

-- Siavash ، Jul 13, 2010

آخریکی باین ابلهان بگویدکه ایرانیهاخرنیستند،آنهاالاغهائی
هستندکه ایرانیانراباحماقت خویش میبینندروسیه تزاری ازیک
طرف دولت آخوندهاراخطراتمی میداندوباتحریمهاموافقت میکند
وازطرف دیگربااینهاقراردادمیبنددملت بیدارایران جهانخواران در
موردنابودی ایران بکمک ایندولت دست نشانده بتوافق رسیده
اندبایدجلوی این ایرانی ستیزانراگرفت وببازاریان پیوست.

-- irandocht ، Jul 14, 2010

هر چپی ( روسی یا غیر روسی ) راز این موارد را میداند توضیح دهد ما هم بفهمیم :
چپ ها با پر روئی بی نظیر در این جنبش به ا صطلا ح سبز دو ادعا ی خلاف کردند و دگر اندیشان را بر اساس ان دو ادعا کوبیدند :
۱) خود را سکولار فرض کردند و نامیدند و با وقاحت بی نظیر همه را به سکولار نبودن متهم کردند از سلطنت طلبان تا لیبرال های مذهبی تا ملیون
حالا بگین ببینم کی گفته چپ سکولار است ؟ چپی که ایدیولوژیک است مثل مذهب دارای آرمان است . قطعیات و جزمیات و جبرهای تاریخی دارد که هیچ سوال و جواب و انتقادی را بر نمیتابد . با اندیشه های دیگر سر جنگ دارد از مذهبی تا لیبرال . از مشروطه تا ناسیونالیسم . بد ترین دیکتاتوری ها و کشتار و شکنجه دگر اندیشان و حتا خودی های پرسشگر در زیر پرچم چپ صورت گرفته پس چطور چپ ها از صندلی اتهام بیرون پریده و در صندلی قاضی مینشینند ؟
چطور امثال ف م سخن با جدیت زیر پوشش طنز لیبرال های مذهبی و روشنفکران دینی را سوال و جواب میکنند که چرا شما خود را سکولار مینامید ؟ اما یک کلمه از اخبار روز و خویی و فدائیان و توده ایها و ... نمی پرسد شما ها کجاتان سکولار است ؟ اول برادری تان را ثابت کنید . یا این هادی خرسندی که سال ها نان سلطنت میخورد حالا پول کم آورده دنبال چپ روسی یکی به نعل یکی به میخ میزنه گیر داده به کدیور اما جرات نداره به چپ ها ی دیکتاتوری پرولتاریا مثل خوئی و زر افشان و ریس دانا و عمویی و اخبار روز و فدایی و توده ای بگه چرا با شعار نه غزه نه لبنان و مرگ بر روسیه مخالف بودید و جمهوری ایرانی ؟
۲)سال هاست شما چپ ها به ما گفتید شوروی بهشت برین است . مصدق نباید نفت و گاز شمال را ملی کند چون مال برادر شمالی است
بعد هم که چپ سقوط کرد و شوروی پاشید اینها سر سپردگی شان را به بازمانده ان روسیه غیر کمونیست که امروز همدست همان آمریکاست که شما ذاتا امپریالیست میدانستید کم نکرده اید . سال هاست به ما میگویید روسیه حامی ایران در مقابل آمریکا ست ! میگفتید پوتین چین و چنان است . میگفتید مرگ بر روسیه نگویید. میگفتید روس ها از منافع ملی شان دفاع میکنند . میگفتید روسیه حق دارد به گرجستان و چچن و آبخاز حمله کند ! کشور ما را به سمت دشمنی کور و بی دلیل با امریکا سوق دادید با نفوز دادن دلقک هایی مثل عبدلله شهبازی داخل ساواما . و با استفاده ا ز خط امام و چپ مذهبی که کنترل سیاست خارجی کشور را در سالهای گذشته عملا به عهده داشته .
حالا که روسیه جا خالی کرد بعد از ان همه غارت . عرب ها رفتند سمت امریکا و حالا دارند دعوت نامه مینویسند که به ایران حمله کنید !
حتا لبنان و غزه هم برای ج ا تره خورد نمیکنند . بوسنی هم علیه ایران رای داد . آفریقایی ها هم همینطور .
تکلیف ما چیست ؟
چرا ما به منافع ملی ایران که در گرو رفتن به سوی آمریکاست نباید بیاندیشیم ؟
چرا روسیه به خاطر منافع ملی با امریکا هم دست میشود ؟
چرا اعراب با امریکا هم دست میشوند ؟
چرا ویتنام و چین به سمت امریکا میروند ؟
چرا حتا کره شمالی به امریکا التماس میکند بیاید مذاکره ؟
اما احمدی و ج ا نباید مذاکره کنند ؟
آیا این دلیل محکمی نیست بر اینکه شما ها خائن هستید به منافع ملی ؟

-- samira ، Jul 15, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)