تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

درخواست کرزای برای ترمیم فهرست سیاه طالبان

حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان قصد دارد تا برای خروج نام ٥٠ تن از اعضای سابق طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل نام آن‌ها را به این سازمان پیشنهاد کند.

به گزارش رویترز، او قصد دارد با هدف پیش‌برد مذاکرات صلح با شورشیان طالبان نام این افراد با به سازمان ملل متحد پیشنهاد کند.

این تعداد حدود یک چهارم از فهرست سیاه ١٣٧ نفری سازمان ملل متحد را تشکیل می‌دهد.


به گفته یک مقام افغان که سعی داشت ناشناس بماند، دست کم پنج تن از شورشیان سابق طالبان هم‌اکنون در خدمت مجلس هستند و برای رساندن پیغام‌ها میان دولت افغانستان و شرکایش در ناتو با طالبان میانجی‌گری می‌کنند.

به گفته این مقام که به شرط ناشناس ماندن سخن گفته‌ است، کرزای قصد دارد ٣٠ تا ٥٠ تن از اعضای طالبان که تروریست یا با القاعده در ارتباط نیستند را از این فهرست خارج کند.

از سوی دیگر در این گزارش که به نقل از واشنگتن پست منتشر شده آمده است ریچارد هالبورک، نماینده ویژه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در افغانستان و پاکستان قرار است سه‌شنبه با مقامات سازمان ملل متحد دیدار کند تا آن‌ها را به «حرکت رو به جلو» در روند خروج اسامی وادار کند.

او سعی دارد پیش از کنفرانس بین‌المللی کابل درباره اصلاحات در افغانستان، روند خروج نام این اعضای طالبان از فهرست سیاه به نتیجه برسد.

حامد کرزیی، رئیس جمهوری افغانستان قصد دارد ٣٠ تا ٥٠ تن از اعضای طالبان که تروریست یا با القاعده در ارتباط نیستند را از این فهرست خارج کند

شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطع‌نامه ١٢٦٧ دارایی‌های چهره‌های ارشد طالبان که مظنون به ارتباط با القاعده هستند را مسدود کرده است. همچنین سفرهای بین‌المللی آن‌ها با محدودیت‌هایی روبرو است.

اما تلاش‌های اخیر دولت افغانستان برای تعامل با شورشیان و راه‌حل دیپلماسی تردید‌هایی را در مورد این فهرست پدید آورده است.

دولت آمریکا اما با خروج نام برخی افراد مانند ملا محمد عمر رهبر طالبان مخالف است.

دفتر کرزای ماه‌ گذشته اعلام کرد که سازمان ملل متحد با خروج نام آن دسته از طالبان که با القاعده یا دیگر گروه‌های تروریستی هیچ ارتباطی ندارند موافقت کرده است.

مقام‌های سازمان ملل برای خروج کامل نام این افراد از فهرست سیاه به شواهد بیش‌تری درباره صرف‌نظر کردن این گروه از خشونت نیاز دارند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)