تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نگرانی از قربانی شدن عبدالرضا تاجیک

سازمان گزارشگران بدون مرز، امروز با انتشار بیانیه‌ای هشدار داده است که ممکن است عبدالرضا تاجیک، روزنامه‌نگار «ناپدید شده» به «قربانی دستگاه قضایی ایران» تبدیل شود.

عبدالرضا تاجیک که با کانون مدافعان حقوق بشر ایران نیز همکاری می‌کرده، ٢٣ خرداد ٨٩ برای سومین بار در یک سال گذشته بازداشت شد.


عبدالرضا تاجیک

خانواده این روزنامه‌نگار می‌گویند که نگران وضع او هستند و نمی‌دانند که او کجا نگه‌داری می‌‌شود.

شیرین عبادی، برنده ایرانی صلح نوبل و رئیس کانون مدافعان حقوق بشر نیز ١٦ تیر نسبت به وضعیت این روزنامه‌نگار ابراز نگرانی کرده و پرسید: «آیا نیروهای رسمی دولتی این روزنامه‌نگار را دستگیر کرده‌اند؟ آیا حالش خوب است؟ آیا اساسا او زنده است؟»

بیانیه گزارشگران بدون مرز که دفتر آن در پاریس است، در تارنمای فارسی این سازمان بین‌المللی دفاع از آزادی مطبوعات و حمایت از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران منتشر شده است.

در این بیانیه گفته شده که «بازداشت مخفیانه، شکلی از ناپدید کردن اجباری و نقض حقوق بین‌المللی است و می‌تواند از مصادیق جنایت علیه بشریت به ‌شمار آید.»

این بیانیه از جامعه جهانی خواسته تا در برابر این وضع سکوت نکنند.

گزارشگران بدون مرز همچنین در این بیانیه با اشاره به پرونده قتل زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی-کانادایی حمایت خود را از دادخواهی استفان هاشمی، فرزند این خبرنگار علیه ایران اعلام کرده است.

این بیانیه می‌گوید: «فرزند زهرا کاظمی برای بازداشت، شکنجه و قتل مادر خود خواهان دریافت خسارت مادی و معنوی شده است. کانادا و اتحادیه اروپا برای پایان دادن به مصونیت از مجازات، باید فعالانه از دادخواست موجه وکلا و خانواده زهرا کاظمی حمایت کنند.»

گزارشگران بدون مرز «سکوت و انفعال نهادهای بین‌المللی» را «مساعده کننده» مصونیت عاملان قتل زهرا کاظمی دانسته و گفته که «امروز بدرفتاری، تجاوز و شکنجه زندانیان در زندان‌های ایران به امری رایج بدیل شده و آمران جنایات در زندان‌ها پست‌های مهم را اشغال کرده‌اند.»

ایران هنوز به کنوانسیون بین‌المللی منع شکنجه نپیوسته است.

زهرا کاظمی خبرنگار ایرانی‌تبار کانادایی دوم تیر ماه ١٣٨٢ در حین عکس‌برداری از تجمع خانواده‌های زندانیان در مقابل زندان اوین بازداشت شد. این روزنامه‌نگار ٢٠ تیر ماه در بیمارستان بقیة‌الله اعظم جان سپرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز: بازداشت مخفیانه، شکلی از ناپدید کردن اجباری و نقض حقوق بین‌المللی است و می‌تواند از مصادیق جنایت علیه بشریت به ‌شمار آید

مقامات رسمی ایران در ٢٥ تیر اعلام کردند که زهرا کاظمی در اثر «ضربه مغزی» فوت کرده است، اما قاتل این خبرنگار تاکنون توسط قوه قضاییه معرفی و محاکمه نشده است.

بیانیه گزارشگران بدون مرز از سعیدمرتضوی، دادستان پیشین تهران به عنوان یکی از متهمان «اصلی» قتل زهرا کاظمی نام برده و گفته که سعید مرتضوی از زهرا کاظمی بازجویی کرده است.

این بیانیه افزوده: «سعید مرتضوی بنا به گفته بسیاری از شاهدان در ماجرای قتل زهرا کاظمی دخالت مستقیم داشته است.»

سعید مرتضوی که اکنون رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا است همچنین در پرونده بازداشتگاه کهریزک توسط کمیته حقیقت‌یاب مجلس به طور ضمنی به عنوان متهم اصلی معرفی شده است.

در جریان بازداشت‌های پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری سال ٨٨ در ایران، صدها نفر به دستور سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران به بازداشت‌گاه کهریزک منتقل شدند. در این بازداشتگاه دست کم سه نفر بر اثر شکنجه جان سپردند.

یک دادگاه نظامی در تهران دو هفته پیش، دو نفر از متهمان پرونده کهریزک را به مجازات مرگ محکوم کرد، اما نامی از سعید مرتضوی در این پرونده نیست.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)