تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
آمریکا:

«ایران شبه‌نظامیان را به موشک مجهز می‌کند»

ارتش آمریکا پس از دیدار جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا از عراق، دیروز، شنبه ایران را متهم کرد که گروه‌های شبه نظامی را در منطقه سبز بغداد به موشک‌های کاتیوشا مجهز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کویت، رالف بیکر، معاون فرمانده بخش مرکزی عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «درست زمانی که گروه‌های سیاسی به دنبال تشکیل دولت تازه در عراق هستند نگرانی‌ها از نفوذ بیش‌تر ایران در عراق ادامه می‌یابد.»


بیکر همچنین به آخرین حملات موشکی در هنگام سفر جو بایدن به منطقه سبز عراق اشاره کرد و گفت این نمونه‌ای از «دخالت ایران در جهت آسیب رساندن به مردم عراق است.»

او ادعا کرد که ایران با ادامه «آموزش هسته‌های تروریستی» به دنبال «تسلیم» عراق در برابر «نفوذ» تهران است.

پس از جنگ اول خلیج فارس پرواز هواپیما در عراق تحت نظارت آمریکا است، اما تنها پرواز در منطقه مرکزی موسوم به «منطقه سبز» در اختیار صدام بود و پس از حضور آمریکا در عراق در اختیار دولت قرار گرفته است.

بیکر توضیح داد که نیروهای آمریکایی حدود ١٨ ماه است که روی پرونده زندانیانی که با یک روش مشخص در تلاش به انتقال به مرز عراق هستند، کار می‌کنند. او ادامه داد که مقام‌های قضایی عراق، پرونده‌های این بازداشت‌شدگان را در نظر خواهند گرفت.

بیکر ادعا کرد که ایران با ادامه «آموزش هسته‌های تروریستی» به دنبال «تسلیم» عراق در برابر «نفوذ» تهران است

در همین زمینه کریستوفر هیل، سفیر آمریکا در بغداد بر حمایت کشورش از سطوح سیاسی و امنیتی عراق تاکید کرد و از بازدید دوباره مقام‌های آمریکایی از عراق با هدف حمایت از تلاش‌های دولت تازه خبر داد.

هیل در این کنفرانس مطبوعاتی که در مقر سفارت آمریکا در بغداد برگزار شد گفت که حمایت از هیچ یک از نامزدهای انتخاباتی مطرح نیست، بلکه چارچوب تلاش‌های آمریکا حمایت از تشکیل دولت تازه است.

او همچنین از تشکیل کنوانسیون‌ها و ترویج ‌گفت‌وگو با هدف تشکیل کابینه‌ای قوی خبر داد.

هیل توضیح داد که کشورش حتی پس از خروج نیروهای آمریکایی در زمینه امنیتی به عراق کمک خواهد کرد، اما همزمان به عمل‌کرد نیروهای امنیتی عراقی اعتماد خواهد داشت.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)