تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

قانون‌گریزی
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «قانون؛ سنگ روی سنگ» در خصوص قانون‌گریزی دولت‌ها در ایران است.

در این سرمقاله آمده است: «در همه دولت‌ها تمایل به قانون‌گریزی و دوری از نظارت وجود داشته است. در تصویب هر قانونی باید به اسناد بالا دستی توجه داشت و مسائل بخش‌ها و مناطق را براساس آن اولویت‌بندی کرد.»

نویسنده سرمقاله افزوده: «درباره نحوه تعامل با دولت هم این آفت وجود دارد که برخی سوال‌ها و امضای استیضاح‌ها پس گرفته می‌شود و این سبب می‌شود که استیضاح‌ها و تحقیق و تفحص‌ها که به عنوان ابزارهای نظارتی مجلس است، بلااثر شود. بخشی از این موضوع به این برمی‌گردد که مردم در زمان انتخاب نماینده خود به افراد کلان‌نگرتر رای بدهند و یک بخش آن هم به اصلاح قانون انتخابات باز می‌گردد.»

در این سرمقاله می‌خوانیم: «نظارت‌پذیر نبودن عموما در دولت‌های گذشته هم بوده و آن‌ها به دنبال آن بودند که نظارت بر آن‌ها کمتر باشد. اگر لایحه دولت در مجلس تغییراتی کرده راهکارش اجرا نکردن نیست، قانون اساسی در این زمینه راهکار دارد. کافی است لایحه‌ای با فوریتی به مجلس تقدیم کنند و با ارائه دلایل قانون را اصلاح کند. چون اگر هر قانونی را به فرض این‌که اجرایی نیست اجرا نشود، دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.»

متن کامل سرمقاله

مالیات و دموکراسی
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «درباره چالش مالیاتی اصناف» به بررسی اختلافات دولت و اصناف بر سر میزان مالیات است.

این روزنامه می‌نویسد: «چالش مالیاتی اصناف با دولت در این روزها یكی از موضوعات مطرح در حوزه اقتصاد است. از یک سو تردیدی نیست که اساس اداره دولت مدرن براساس اخذ مالیات است. تعبیر رایجی که در کشورهای غربی وجود دارد، این است که تا وقتی پرداخت مالیات در کار نباشد، مشارکت سیاسی واقعی ممکن نیست (no taxation, no participation). پرداخت مالیات از حیث اقتصاد سیاسی نیز اهمیت به سزایی دارد.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «پرداخت مالیات از حیث اقتصاد سیاسی نیز اهمیت به سزایی دارد. امروزه تحقیقات چندی وجود دارد که نشان می‌دهد هرجا پرداخت مالیات صورت می‌گیرد، احتمال تحقق دموکراسی بیشتر می‌شود. البته این سخنان اصولا در کشورهای غیر نفتی صادق است که دولت در آن‌ها منبع درآمد دیگری غیر از مالیات ندارد؛ اما در کشورهای نفتی قضیه تا حد زیادی متفاوت است.»

در این سرمقاله می‌خوانیم: «حجم بالای مصوبات استانی تعهدزا در چندین جلسه ساده این سیگنال را به جامعه منتقل کرده که سخت‌گیری در هزینه کردن دولت وجود ندارد و دولت از منابع مالی زیادی برخوردار است. از این دیدگاه، اگر چنین دولتی بخواهد روی منابع مالی کمی چون مالیات بر اصناف تاکید و اصرار کند، نوعی تناقض القا خواهد شد. اصولا اگر کسی در همه زمینه‌ها سختگیر باشد، می‌شود قبول کرد که در یک زمینه خاص نیز سختگیر باشد؛ اما اگر اصولا سختگیر نباشد و بخواهد در یک زمینه خاص سخت‌گیری کند، حتی اگر توجیه علمی هم پشتیبان آن باشد، دفاع عملی و اجتماعی آن دشوار خواهد بود.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «احیا جبهه ضدصهیونیستی در مصر»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)