تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

انفجار بمب بین هواداران فوتبال

انفجار دو بمب شب‌ گذشته، یکشنبه، در اوگاندا جان دست‌کم ٦٤ نفر از هواداران فوتبال را که برای تماشای مسابقه نهایی جام جهانی در یک باشگاه ورزشی و یک رستوران‌ گرد‌هم آمده بودند گرفت.

به گزارش رویترز، مقامات اعلام کردند در این بمب‌گذاری‌ها به گروه سومالیایی «الشباب» که ادعا می‌کند به القاعده وابسته است، مظنون هستند.






این انفجارها در دو رستوران که مملو از هواداران فوتبال بودند، رخ داد. هر دو بمب در لحظه‌های آخر بازی منفجر شده‌اند. یکی در یک رستوران اتیوپیایی و دیگری در جمع اعضای باشگاه راگبی کامپالا منفجر شده است.

پیش‌تر گروه شبه نظامی الشباب مستقر در سومالی با الهام از فعالیت‌های القاعده اوگاندا را تهدید به حمله کرده بودند. چراکه دولت هوادار غرب اوگاندا قصد دارد به ارسال نیروهای حافظ صلح به سومالی هرج و مرج زده کمک کند.

فلیکس کولایجه، سخنگوی ارتش اوگاندا گفت که گروه تحقیق در یکی از صحنه‌ها سر قطع شده یک سومالیایی را یافته‌ است. به نظر می‌رسد او همان بمب‌گذار انتحاری باشد.

سخنگوی ارتش اوگاندا امروز توضیح داد که به نظر می‌رسد این کار به الشباب مربوط باشد چون آن‌ها از خیلی وقت پیش قول چنین کاری را داده بودند.

هنوز کسی مسئولیت بمب‌گذاری را بر عهده نگرفته است.

یکی از فرمانده‌های الشباب در موگادیشو، پایختت سومالی با «کافر» خواندن اوگاندا این حمله انتحاری را ستایش کرده است اما از این‌که آیا گروه‌ او این کار را انجام داده یا خیر اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

جودیس ناباکوبا، یک سخنگوی پلیس گفته است که ٦٤ نفر در این عملیات از بین رفته‌اند، ١٥ نفر در رستوران اتیوپیایی و ٤٩ نفر دیگر در باشگاه راگبی جان خود را از دست داده‌اند. همچنین در این بمب‌گذاری‌ها ٧١ نفر زخمی شده‌اند.

یکی از فرمانده‌های الشباب در پایختت سومالی با «کافر» خواندن اوگاندا این حمله انتحاری را ستایش کرده ، اما از این‌که آیا گروه‌ او این کار را انجام داده یا خیر اظهار بی‌اطلاعی کرده است

او توضیح داد که ١٠ نفر از کشته‌شدگان اهل اتیوپی یا اریتره بوده‌اند. از سوی دیگر سفارت آمریکا در کامپالا اعلام کرده است که یک شهروند آمریکایی در میان کشته‌شدگان بوده است و دو نفر دیگر زخمی شده‌اند.

برکت سیمون، رئیس دولت اتیوپی این حمله را کاری «بزدلانه» از سوی «تروریست‌های الشباب» دانسته است.

نیروهای اتیوپی در سال ٢٠٠٦ برای سرنگونی جنبش اسلام‌گرای موگادیشو به سومالی حمله کردند.

این بمب‌ها درحالی منفجر شد که هواداران فوتبال دقیقه نهایی مسابقه اسپانیا و هلند را ایستاده و در میان صندلی‌های پراکنده تماشا می‌کردند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)