تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

کره شمالی آماده مذاکره خلع سلاح هسته‌ای

کره شمالی امروز، شنبه به نشانه رضایت از این‌که سازمان ملل متحد آن را به طور مستقیم مقصر غرق شدن کشتی کره جنوبی ندانسته، حاضر به از سرگیری مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای شد.

چین تنها متحد کلیدی کره شمالی، از قدرت‌های منطقه خواست تا مسأله غرق شدن کشتی کوچک کره جنوبی را پشت سر گذاشته و با بازگشت به میز مذاکره، به چرخه تنش‌های امنیتی که از مارس گذشته آغاز شده است، پایان بخشند.


به گزارش رویترز، سازمان ملل متحد روز گذشته غرق شدن کشتی کره جنوبی و کشته شدن ٤٦ ملوان آن را محکوم کرد اما کره شمالی را به صورت مستقیم سرزنش نکرد. در نتیجه کره شمالی توسط سفیر خود در سازمان ملل متحد این امر را مورد ستایش قرار داد و آن را یک «پیروزی بزرگ دیپلماتیک» خواند.

کره شمالی، کره جنوبی، ایالات متحده، ژاپن، روسیه و چین از سال ٢٠٠٧ در گیر و دار مذاکره ٦جانبه‌ای هستند که هنوز انجام نشده است.

این درحالی است که قرارداد سال ٢٠٠٥ خلع سلاح کره شمالی با آزمایش‌های هسته‌ای این کشور سست شده است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری دموکراتیک خلق کره می‌گوید کره شمالی دائما در تلاش است تا از طریق قرارداد صلح و خلع سلاح هسته‌ای از طریق گفت‌وگوهای پایاپای، نتیجه بگیرد.

او افزود که کره شمالی به پیشنهاد سازمان ملل برای از سرگیری‌ مذاکره مستقیم از طریق کانال‌های مناسب برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده در شبه جزیره کره توجه می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری دموکراتیک خلق کره می‌گوید کره شمالی دائما در تلاش است تا از طریق قرارداد صلح و خلع سلاح هسته‌ای از طریق گفت‌وگوهای پایاپای، نتیجه بگیرد

درحالی که کره جنوبی غرق شدن کشتی «چئونان» و کشته شدن ٤٦ ملوان آن را به کره شمالی نسبت می‌دهد، کره شمالی این حادثه را ساخته دست کره جنوبی و توطئه‌ای برای بدنام‌ کردن رهبران پیونگ یانگ می‌داند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه خود هیچ کس را به عنوان مسئول معرفی نکرده است. به نظر می‌رسد که چین به عنوان متحد اصلی کره شمالی در رای سازمان ملل متحد نقش داشته‌است.

سخنگوی کره شمالی همچنین از مذاکرات زود هنگام استقبال کرده است.

کره جنوبی و متحدش آمریکا پیش از این اعلام کرده بودند که کره شمالی باید با اعتراف به نقش داشتن در حادثه غرق شدن کشتی مذاکرات را شروع کنند. اما تاکنون هیچ نظر رسمی درباره بیانیه تازه شورای امنیت مطرح نکرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)