تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
احمدی‌نژاد:

ایران برای مذاکره منتظر پاسخ غرب است

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران در حاشیه گردهمایی گروه «دی هشت» که روز جمعه ١٨ تیر در نیجریه برگزار شد، گفته است که ایران برای ادامه مذاکرات منتظر پاسخ غرب است.

اعضای «گروه دی ٨» را ايران، اندونزی، مالزی، ترکيه، پاکستان، بنگلادش، نيجريه و مصر تشکيل می‌دهند.‬

رئیس دولت دهم با اشاره به این که ایران نگران صدور قطع‌نامه‌ها نیست، گفت: «ایران همیشه خواستار و به دنبال گفت‌وگو است اما برخی دولت‌های غربی مدام روند گفت‌وگوها را قطع می‌کنند و به جای منطق از موضع تهدید وارد می‌شوند.»


محموداحمدی‌نژاد گفته که ایران آماده گفت‌وگو است و منتظر است تا غرب نظرش را درباره شرایط ایران اعلام کند.

اشاره رئیس دولت دهم به شرایطی است که هفت تیر ٨٩ در جریان یک نشست خبری در تهران اعلام کرده بود.

رئیس دولت دهم در نشست خبری هفت تیر یکی از شروط مذاکره با غرب را «اعلام نظر غرب» درباره «بمب‌های اتمی» اسراییل اعلام کرد.

احمدی‌نژاد درباره دومین شرط گفته بود که «گروه ١+٥ باید بگویند آیا می‌خواهند با مقررات ان‌پی‌تی (پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای) مذاكره كنند یا خیر.»

او سومین شرط را، مشخص شدن «تعریف گفت‌وگو» اعلام کرده بود. او گفته بود «آن‌ها باید اعلام كنند منظورشان از گفت‌وگو چیست، آیا دنبال دوستی هستند یا دشمنی. با كسانی‌كه به دنبال دوستی باشند یك‌جور مذاكره می‌كنیم و با آن‌ها كه دنبال دشمنی باشند جور دیگر.»

محمود احمدی‌نژاد، چهارمین شرط را «تغییر» در ترکیب گروه ١+٥ اعلام کرده و گفته بود: «ما تركیب مذاكره‌كنندگان را تغییر می‌دهیم. زیرا پنج كشوری كه صاحب امتیاز ناعادلانه وتو هستند و هیچ‌كس نیز نمی‌تواند از آن‌ها شكایت كند دارای رابطه ظالمانه و یك‌طرفه با سایر كشورها هستند.»

رئیس دولت دهم در نشست خبری هفت تیر یکی از شروط مذاکره با غرب را «اعلام نظر غرب» درباره «بمب‌های اتمی» اسراییل اعلام کرد

هشت روز پس از نشست خبری احمدی‌نژاد در تهران و اعلام شرایط تازه گفت‌وگو، سعیدجلیلی ، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای نیز با ارسال نامه‌ای به کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و سیاست امنیتی؛ این شرایط را دوباره مطرح کرد.

محمود احمدی‌نژاد در حالی از شروط تازه برای ادامه ‌گفت‌وگوهای هسته‌ای سخن گفته که ١٩ خرداد امسال قطع‌نامه ١٩٢٩ برای «مهارکردن» برنامه هسته‌ای ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.

آمریکا، استرالیا، ژاپن، اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر نیز گفته‌اند در اقدامی یک‌جانبه تحریم‌هایی فراتر از تحریم‌های قطع‌نامه ١٩٢٩ علیه ایران اعمال خواهند کرد.

امارات نیز بر همین اساس حساب‌های ٤١ شرکت ایرانی را مسدود کرد.

آمریکا و متحدانش همواره ایران را به داشتن برنامه «غیر شفاف هسته‌ای و ساختن بمب اتم» متهم می‌کنند و به همین دلیل آن را هدف تحریم‌های گوناگونی قرار داده‌اند، اما ایران می‌گوید که برنامه اتمی‌اش صلح‌آمیز است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آی گفتی ممودی، برادر جان همه با من هم روند گفتگوهایم را قطع میکنند. هر بار از طرف همه ایرانیان، چه مرد و چه زن حرف میزنم مجبور میشم زبانم را گاز بگیرم. اینم زندگیه که داریم؟

ن ا ک

-- بدون نام ، Jul 10, 2010

اظهارات احمدی نژاد .... چندان خبر خوبی نیست ...چون خودش هم میداند که تاایران غنی سازی را متوقف نکند کسی با ایران مذاکره نخواهد کرد ... پس این توجیح خوبی برای ادامه غنی سازی خواهد بود ... ممکن است مذاکره ای در سطوح پایین ادامه یابد ... اما در قطع نامه بعدی شورای امنیت رای به نوازش ایران نخواهد داد !!!!

-- بدون نام ، Jul 10, 2010

مذاکره مذاکره مردم ایران را سرکار گذاشتی یا فکر کردی ...؟ خجالت هم خوب چیزی هست چند سال مذاکره ؟یک دفعه تمامش کنید برود پی کارش زندگی مردم ایران را فلج کردی چه از لحاظ اقتصادی سیاسی اجتماعی روانی چرا خجالت نمی کشید ؟ ملت ایران از اینکه هر روز و هر سال شاهد بحث مذاکرات شما باشند خسته شده اند دق کش شده اند چرا تمامش نمی کنید ؟ یا این وری یا اون وری چه از جان ملت ایران می خواهید ؟ ؟

-- فرهاد ، Jul 11, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)