تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

واکنش‌ها به سالگرد ۱۸ تیر

بیش از ۳۰ تشکل دانشجویی خارج از ایران در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد ۱۸ تیر، می‌گویند که «جنبش سبز مردم ایران» فرصتی را برای گردهم آمدن نسل تازه‌ی دانشجویان ایرانی خارج از کشور در کنار یکدیگر فراهم آورده‌ است.

در این بیانیه آمده: «جنبش دانشجویی ایران در سراسر جهان با در نظر گرفتن شکاف‌های فعال سیاسی و اجتماعی در جامعه ایران به مبارزه مسالمت‌آمیز، پیگیر و غیر خشونت‌آمیز» خود برای تحقق دمکراسی ادامه خواهد داد.»


احمد باطبی، از فعالان رویداد ۱۸ تیر

تشکل‌های امضا کننده‌ی این بیانیه از همه‌ی فعالان جنبش سبز خواسته‌اند که با توجه به برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت حاکمیت در راستای «تسلط بر جامعه دانشگاهی»، برای صیانت از نهاد دانشگاه به عنوان رکن اساسی جامعه مدنی متکثر بیش‌ از پیش کوشا باشند.

تشکل‌های امضا کننده این بیانیه از تمامی فعالان جنبش سبز خواسته‌اند که با توجه به برنامه‌های حاکمیت در راستای «تسلط بر جامعه دانشگاهی»، برای صیانت از نهاد دانشگاه به عنوان رکن اساسی جامعه مدنی متکثر بیش‌ از پیش کوشا باشند

این بیانیه «کشته شدن دانشجویان، تخلیه چشم دانشجوی ممتاز پزشکی بر اثر اصابت گلوله، شکستگی دست‌وپا و ضرب‌وشتم ده‌ها تن از ساکنان کوی دانشگاه تهران»، را «جنایاتی» دانسته که هرگز از خاطره جمعی دانشگاهیان و «مردم ایران» نخواهند رفت.

امضا کنندگان این بیانیه معتقدند که عدم واکنش به عاملان سرکوب کوی دانشگاه در سال ۱۳۸۷ حاشیه امنیتی «محکم‌تری» برای افرادی که در ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ به کوی دانشگاه تهران حمله کردند ایجاد کرده بود.

در بخشی از این بیانیه آمده‌: «امروز پس از گذشت یازده سال شاهدیم که خواسته‌ها و رویکرد دانشجویان معترض در ۱۸ تیر ۱۳۷۸، برای داشتن جامعه‌ مدنی متکثر و ایستادگی در برابر مراکز قدرت تمامیت‌خواه، تبدیل به خواسته‌های عمومی مردم ایران و رویکرد فعالان جنبش سبز شده‌است.»




فیلم پخش‌نشده‌ای از تظاهرات هجده تیرماه مقابل وزارت کشور

۲۵ خرداد سال گذشته در جریان اعتراضات پس از انتخابات نیز بار دیگر لباس شخصی‌ها و پلیس به کوی دانشگاه حمله کردند و دست‌کم پنج نفر در این درگیری‌ها کشته شدند.

هم‌زمان با سالگرد هجده تیر، شبکه‌های اجتماعی اینترنتی نیز مملو از نوشته‌ها و اظهار نظرهای گوناگون درباره رویدادهای کوی دانشگاه و واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی در آن زمان است. هم‌چنین در چند روز گذشته دو ویدئوی تازه نیز از اعتراضات آن روز منتشر شده که یکی از آن نشان‌دهنده از جا در آوردن درب ورودی وزارت کشور از سوی معترضان خشمگین در تهران است.


یازدهمین سالگرد «هجده تیر» در برابر پارلمان هلند، لاهه - عکس: سعید شعبانی

امروز هم‌زمان با گردهمایی‌های اعتراضی ایرانیان در کشورهای گوناگون، گروهی از ایرانیان مقیم هلند نیز در لاهه تظاهراتی برگزار کردند. این حرکت در برابر ساختمان پارلمان هلند سازماندهی شده بود و در آن ضمن ابراز نگرانی از ادامه خشونت‌ها در ایران، نامه مجید توکلی، دانشجوی زندانی، در سالگرد هجده تیر، برای حاضران خوانده شد.

گفتگوی «زمانه» با یکی از تظاهرکنندگان در برابر پارلمان هلند :

Download it Here!

کوی دانشگاه تهران هجدهم تیرماه سال ۱۳۷۸ در پی اعتراضات دانشجویی به توقیف روزنامه سلام هدف حمله نیروهای انتظامی و لباس شخصی‌ها قرار گرفت. در جریان این حمله شمار زیادی از دانشجویان مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند و برخی از آن‌ها مجروح شدند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

در صورتی به هدفمان یعنی آزادی در ایران
میرسیم که تک تکمان رشد کرده و به بی فایده بودن خشونت پی ببریم.
یه روز خوب میاد.......

-- V ، Jul 9, 2010

مردم ایران هر روز منتظر حمله اسرائیل هستند حقیقت این است ایران تنها کشوری است که ملتش با حمله نظامی به آن موافق هستند و از خدا می خواهند به جمهوری اسلامی حمله بشود حتی در کوچه و پس کوچه و درو همسایه و توی تاکسی مردم هر روز از همدیگر می پرسند پس چرا اسرائیل حمله نمی کند ؟؟ مردم هر روز منتظر حمله اسرائیل هستند تا به این بهانه جمهوری اسلامی را سرنگون کنند حالا اسرائیل کی حمله می کند خدا می داند چون حوصله مردم دارد سر می رود از بسکی منتظرحمله اسرائیل هستند .

-- منتظر ، Jul 9, 2010

بنده به عنوان یکی از شهروندان زیر نفس (..) امام زمان باید بگویم که بدبختانه نوشته منتظر درست است. ایران تنها کشوریست که مردمش منتظر آمدن یک کشور خارجیند تا اجنبی ها تجاوزکار آدمکش و خونریز و خونآشام را از قدرت بر کنار کند. و البته هر کشور تحت اشغالی امیدوار چنین نیرویی ست که از هر کجا که می شود بیاید و آزادش کند.
من امیدوارم که ایرانیها خودشان این کار را بکنند.
اسلام یکی از نژادپرست ترین مکتبهای جهان است. افشایش کنیم.

-- بدون نام ، Jul 9, 2010

البته بعید می‌دانم بیش از اقلیتی از مردم ایران منتظر حمله‌ی کشوری دیگر باشند. واقعیت عریان‌تر از همیشه در فجایع افغانستان و عراق که بیخ گوش ایران هستند دیده می‌شود. تنها راه نجات مردم ایران برقراری دموکراسی به دست مردم و به دور از تجاوز نظامی است.

-- امید ، Jul 9, 2010

گسست تاریخی دولت -ملت که ریشه در بحران قدرت در ایران دارد بارها بخش بزرگی از ملت ایران را به این جمع بندی رسانده است که ((کاشکی اسکندری پیدا شود)) اما در فرجام نه تنها هیچ دشواری ازبن بستهای تاریخی ما حل نشده است بلکه بر پیچیدگی آن افزوده شده است حمله اسکندر مقدونی وهجوم عرب ومغول مصادیق این ادعاست .بحران تاریخی جامعه ما نیازمند فعالیتهای مدنی مردمی دارد

-- بدون نام ، Jul 10, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)