تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«حکم سنگسار سکینه آشتیانی اجرا نمی‌شود»

به گزارش رسانه‌های بریتانیا، پس از از اوج گرفتن اعتراض‌های بین‌المللی، سفارت ایران در لندن امروز جمعه از توقف حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی خبر داده‌است.
سکینه محمدی آشتیانی زنی ۴۳ ساله‌است که از سال ۱۳۸۵ به اتهام «رابطه نامشروع» در زندان تبریز در انتظار اجرای حکم سنگسار به‌سر برده‌است.

روزنامه دیلی‌تایمز و هم‌چنین روزنامه گاردین امروز از انتشار بیانیه‌ای از سوی سفارت ایران در لندن خبر داده‌اند. در این بیانیه آمده‌است:
«بنا بر اطلاعات رسیده از مقامات قضائی مربوطه در ایران خانم سکینه محمدی آشتیانی سنگسار نخواهد شد.»


سکینه محمدی آشتیانی

اما این بیانیه مشخص نکرده‌است که آیا خانم آشتیانی از مرگ نجات یافته یا قرار است به‌جای سنگسار، حلق‌آویز شود.

از سوی دیگر وکیل خانم محمدی آشتیانی در تماسی که خبرگزاری فرانسه با او گرفته‌است هنوز لغو این حکم را تأئید نکرده‌است. محمد مصطفایی در تماسی تلفنی به این خبرگزاری گفت:
«هنوز به من خبری در مورد توقف این حکم نرسیده‌است. موکل من نیز هم‌چنان در زندان است.»

بریتانیا و ایالات متحده در روزهای اخیر در صف اول محکوم‌کنندگان این حکم بوده‌اند.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا روز گذشته این حکم را «قرون وسطایی» نامید و افزود که اجرای آن جهانیان را «منزجر و متنفر» خواهد کرد.

ویلیام هیگ در یک نشست خبری در کنار احمد داوداغلو، همتای ترک خود گفت:
«من از شنیدن خبر این سنگسار نزدیک‌هنگام احساس انزجار می‌کنم. به نظر من سنگسار کیفری قرون وسطایی است که در جهان امروزی جایی ندارد و از دید ما ادامه چنین مجازاتی در ایران نشان‌دهنده یک بی‌اعتنایی فاحش به حقوق بشر است.»

در واشینگتن، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت:
«اعدام توسط سنگسار در حکم شکنجه است. این کار یک عمل وحشیانه و مشمئزکننده است.»

وی در نشست خبری خود افزود:
«ما به شدیدترین وجه ممکن اجرای سنگسار را به عنوان شکلی از زجرکش کردن که به آن وجهه قانون داده شده محکوم می‌کنیم.»

رئیس جمهوری تیمور شرقی و هم‌چنین رابرت دنیرو و رابرت ردفورد، از امضاکنندگان درخواست توقف این حکم بودند

شمار زیادی از هنرمندان و سیاستمداران برجسته جهان درخواست توقف سنگسار خانم محمدی آشتیانی را در صفحه ویژه‌ای در شماره امروز مجله تایمز امضا کردند.

در میان امضاکنندگان نام کاندالیزا رایس، وزیر پیشین امور خارجه آمریکا، سه تن از وزیران خارجه پیشین بریتانیا، خوزه-راموس-هورتا، رئیس جمهوری تیمور شرقی و برنده جایزه نوبل صلح به چشم می‌خورد.

از میان هنرمندان و اندیشمندان، بازیگران برجسته آمریکایی رابرت دنیرو و رابرت ردفورد، ژولیت بینوش، بازیگر فرانسوی و برنار-هنری لوی، فیلسوف فرانسوی از امضاکنندگان این درخواست بودند.

سکینه محمدی آشتیانی که مادر دو فرزند ۱۶ و ۱۸ ساله است توسط شعبه ششم دادگاه کیفری استان آذربایجان محکوم به ۹۹ ضربه شلاق و سنگسار شد که این حکم به تائید دیوان‌عالی کشور نیز رسیده‌است. حکم ۹۹ ضربه شلاق پیش از این به اجرا گذاشته شده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چرا اجرا نمی شود؟ مگر مقام های جمهوری اسلامی مسلمان نیستند؟ اسلام حکم می کنه که سنگسار کنید، دست ببرید و شلاق بزنید. قرآن همچنین نوشته «کافران را بکشید هرجا که یافتیدشان». این حکومت ایران فقط ادای مسلمان بودن را در می آره. اسلام واقعی رو باید در دهات های طالبان جست.

-- شیرزاد ، Jul 9, 2010

خب هر کسی جمهوری اسلامی سنگسار را ببیند و بشوند از هر چه مسلمانی ست حالش به هم می خورد و وحشت می کند وقتی جمهوری اسلامی مدعی اسلام گرایی است یک زن را سنگسار می کند و از گردن به بالا در خاک به او سنگ پرانی می کنند تا کشته بشود کدام ادمیزادی دلش می خواهد مسلمان بشود یا مسلمان بماند ؟ با این کارهای جمهوری اسلامی مردم جهان اتوماتیک وار با اسلام خداحافظی می کنند .

-- جلال ، Jul 9, 2010

کاری نداره، جمهوری اسلامی میره یواشکی او رو سنگسار یا زجرکش میکنه. بعد هم تقیه اسلامی میکنه و میگه نکردم. اسلام که خب دروازه هر نوع دروغ و تقیه و زجرکش کردن رو به خوبی برای همه پیروان باز گذشته.

-- شیوا ، Jul 9, 2010

زمامداران جمهوری خون و جنون اگر اعا کنند که خورشید از شرق طلوع و در غرب غروب می کند باید در این ادعایشان هم شک کرد. بیچاره آن چوپان دروغگو بد نام شده است. من فکر می کنم که در تاریخ به همچو حکومتی که بر پایه دروغ بنا شده باشد بر نخورده و بر نخواهیم برد.

-- ع.دهقانی ، Jul 9, 2010

این جمهوری اسلامی نازنین آخرش کاری خواهد کرد که مردم دنیا از ما بترسند و فکر کنند که ایرانی ها یام یام آدمخوارند. از ما گفتن

-- یک خاتون ، Jul 10, 2010

البته می دانید خیلی خوب است که رسانه های دنیا این روزها همه یک صدا دارند سنگسار را محکوم می کنند و عکس خانم سکینه آشتیانی می رود روی جلد تایمز لندن و لابد همین هفته روی جلد تایم و نیوزویک. اینها همه خوب و مبارک است.
اما یک نکته ای هست که یک کمی زیبایی این کار را کم می کند. ای کاش روزنامه ها و تلویزیونها همینقدر و نه اصلاً یک دهم آن هم به دختربچه های سنگسار شده توسط بمبها و بولدوزر های اسرائیلی فضا و زمان می دادند. فرق که نمی کند: آدم چه با بولدوزر و چه با دست بماند زیر سنگ و بمیرد.
http://media.farsnews.com/Media/8710/ImageReports/8710231463/3_8710231463_L600.jpg

-- بهمن ، Jul 12, 2010

از مسلمان بودن و ایرانی بودن خودم شرمنده می شوم. این اسلام نیست اگر هم هست پس من نمی خواهو مسلمان باشم نمی خواهم ایرانی باشم این حیوان صفتی است

-- کوروش ، Jul 12, 2010

رابطه نامشروع خلاف اخلاق انساني است چه براي مرد چه براي زن حالا چرا حكومت اسلامي ايران مردان زناكار را مبرا مي داند و زنان را سنگسار مي كند من نمي دانم ولي به طور كلي اگر هر مرد و زني به همسر خود خيانت كرد بايد از طرف همسرش طرد شود و اگر كار او عقوبت الهي هم دارد بايد به خداوند سپرده شود اگرچه يادمان نبايد برود كه آخوندها نمايندگان خدا هستند.

-- بدون نام ، Jul 21, 2010

سنگسار باید متوقف شود....والبته اعدام....

متاسفم برای این قانون!

-- maryam ، Jul 21, 2010

برای خودم بعنوان انسانی که جنسیت زن داره متاسفم ! همیشه از خودم سوال کردم چرا خدای مهربان و بخشنده من قرآن را هم جنسیتی فرستاده : زن ها بزنید اگر نافرمانی کنند...سنگسار کنید اگر زنا کنند.... پس مردها چی؟ برای خودم متاسفم که هنوز در ایرانم ...کشوری که با تمام وجود دوستش دارم ولی هنوز کسی به فکر دفن تعفن های جهالت نیست و همچنان علمای ما وقتی می خواهند درباره خدا حرف بزنند بهشت و جهنم را می آورند جلوی چشم ما و این درحالی است که خود خدا گفته من الرحمن و الرحیم هستم... خود خدا گفته وعده هام یعنی تشویق هام عملی می شوند اما از وعید ها یعنی تنبیه ها خواهم گذشت ...خودش گفته گناه های در خفا را خواهد دید اما خواهد بخشید... چرا اسلام مهربان و دوست داشتنی ما در بن بستهای سیاست زدگی و ابزاری استفاده شدن داره خاک بر سرش میشه...

-- رویا ، Jul 24, 2010

حالا اگر آنهایی که مترصدند که این حکم حتما اجرا شود خودشان معصوم بودند ... خوب

-- غلام ، Jul 24, 2010

با سلام
من سنگسار را شدیدا یک عمل غیر انسانی می دانم درست است که خیانتی صورت گرفته اما تلافی این خیانت چهره ی اسلام را در مقابل جهانیان منزجرانه می کند درمورد اعدام هم نظری ندارم .به نظرم کشتن این زن به صورتی که خودش شوهرش راکشته بود(به برق زدن)بهتر باشد.

-- علی ، Aug 18, 2010

با سلام
من سنگسار را شدیدا یک عمل غیر انسانی می دانم درست است که خیانتی صورت گرفته اما تلافی این خیانت چهره ی اسلام را در مقابل جهانیان منزجرانه می کند درمورد اعدام هم نظری ندارم .به نظرم کشتن این زن به صورتی که خودش شوهرش راکشته بود(به برق زدن)بهتر باشد اما در هرصورت باید به بعضی از زنان ومردان ثابت کرد که خیانت به همدیگر جز صفات حیوانی (همچنین تلافی این عمل)است.
در مورد دوستی هم که گفته بود آخوندها نمایندگان خدا هستند بگویم که نمایندگان خدا کل بشریت هستند نه عده ای بوالهوس که هرکدام ده تا صیغه دارند بعضی از آخوندها خودشان عامل فسادند.

-- علی ، Aug 18, 2010

با سلام
من سنگسار را شدیدا یک عمل غیر انسانی می دانم درست است که خیانتی صورت گرفته اما تلافی این خیانت چهره ی اسلام را در مقابل جهانیان منزجرانه می کند درمورد اعدام هم نظری ندارم .به نظرم کشتن این زن به صورتی که خودش شوهرش راکشته بود(به برق زدن)بهتر باشد.

-- علی ، Aug 18, 2010

من برای ایران و اسلام متاسفم که این سردمداران حکومتی شدند نماینده آنان

-- سارا ، Sep 22, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)