تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

درخواست هلند و فرانسه برای مقابله با فیلترینگ

هلند و فرانسه امروز پنج‌شنبه خواستار ایجاد ضوابط بین‌المللی برای جلوگیری از صادرات تجهیزات سانسور اینترنتی توسط شرکت‌های خصوصی به دولت‌ها شدند.

ماکسیم فرهاخن، وزیر خارجه هلند در همایشی که با شرکت ۲۰ کشور در پاریس برگزار شد به ویژه به مسئله فیلترینگ دولتی ایران علیه تارنماهای مخالف دولت اشاره کرد و افزود:
«باید گام‌هایی ملموس برداشته شود تا ماهیت اینترنت به عنوان محل گرد هم آمدن جهانیان را تضمین کند.»

به گزارش رسانه‌های هلندی،‌ برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه نیز در این همایش گفت که «ما باید از مخالفان سایبری به همان شیوه حمایت کنیم که از مخالفان سیاسی حمایت کردیم.»

فرانسه و هلند قرار است در ماه اکتبر ملاقاتی در سطح وزیران داشته باشند تا طی آن ضابطه‌هایی را برای مهار شرکت‌هایی که به دولت‌های سرکوبگر فناوری می‌فروشند مقرر کنند

در همایش پاریس علاوه بر کشورهای گوناگون از جمله ایالات متحده و ژاپن، نمایندگانی از شرکت‌های گوگل و مایکروسافت نیز حضور دارند. نگرانی‌های ابراز شده در این همایش در پیوند با سانسور اینترنتی بیشتر بر ایران و چین تمرکز داشت.

وزیر خارجه هلند در ادامه سخنانش، امروز اظهار داشت که فیلترینگ وب‌سایت‌ها و سایت‌های شبکه‌ای اجتماعی «نقض حقوق بشر» است.
فرانسه و هلند قرار است در ماه اکتبر ملاقاتی در سطح وزیران داشته باشند تا طی آن ضابطه‌هایی را برای مهار شرکت‌هایی که به دولت‌های سرکوبگر فناوری می‌فروشند مقرر کنند.

شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه نوبل صلح، شرکت‌های زیمنس آلمان و نوکیای فنلاند را متهم به فروش فناوری شنود و ردیابی به جمهوری اسلامی کرده‌است. به گفته ناظران حقوق بشری، استفاده دولت ایران از این فناوری‌ها به «بازداشت» برخی از مخالفان انجامیده‌است.

در همایش پاریس چند گروه غیر دولتی از جمله عفو بین‌الملل و «اینترنت بدون مرز» نیز در کنار کارشناسان شرکت‌های تجاری بزرگ حضور داشتند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)