تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

به هواپیماهای ایران سوخت‌رسانی شده است

کشورهای بریتانیا، آلمان، امارات اتهام روز گذشته ایران مبنی بر اجازه ندادن فرودگاه‌ها برای سوخت‌گیری هواپیماهای مسافری ایرانی را رد کردند.

مهدی علی‌یاری، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی دوشنبه اعلام کرده بود که از هفته گذشته فرودگاه‌های کشورهای بریتانیا، آلمان و امارات از ارائه سوخت به هواپیماهای مسافری ایرانی خودداری کرده‌اند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، اما در لندن یک سخنگوی دولت بریتانیا می‌گوید که در حال حاضر هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر خودداری در هر نوبت سوخت‌گیری هواپیمای مسافری در بریتانیا ارائه نشده است.

همچنین سخنگوی فرودگاه دوبی گفت که هواپیماهای ایران هنوز قادر به سوخت‌گیری هستند و هواپیماهای مسافری به مقصد و از مبدا دوبی هنوز از خدمات سوخت‌گیری بهره می‌برند.

بخش نظارت بر هواپیماهای خارجی در امارات اطلاعات مربوط به چنین ممنوعیتی را برای هواپیماهای ایرانی رد کرد.

با این حال یک منبع آگاه در بخش حمل ‌و نقل هوایی در امارات به خبرگزاری فرانسه گفته‌ است که یک مشکل در تامین سوخت یک هواپیمای بین‌المللی وجود داشته است.

این فرد که نمی‌خواست نامش فاش شود اعلام کرد: یک شرکت خدمات هوایی که سوخت‌رسانی در فرودگاه‌های سراسر دنیا از جمله پایانه امارات را بر عهده دارد، از ارائه خدمات به هواپیماهای ایرانی خودداری کرده است.

او ادامه داد هواپیماهای ایرانی به دنبال منابع جایگزین در فرودگاه‌های امارات هستند.

محمدرضا رجبی، رئیس عملیات هوایی در آلمان نیز این خبر را رد کرده و گفته است که پروازها و سوخت‌رسانی به آن‌ها بدون وقفه در آلمان انجام می‌شود.

همچنین وزارت حمل و نقل آلمان در بیانیه‌ای گفت که آمریکا و سازمان ملل متحد هیچ‌کدام سوخت‌گیری هواپیماهای مسافری ایرانی را تحریم نکرده‌اند.

اما گزارش‌های فایننشال‌تایمز داچلند، می‌گوید که شرکت نفتی بریتش پترولیوم قرارداد تامین سوخت خطوط هوایی ایرانی را که تا پایان ماه ژوئن پایان می‌یافت، تمدید نکرده است.

برتیش پترولیوم گفته است که هیچ نظری درباره قراردادهای جداگانه با هواپیمایی‌های مختلف را اعلام نمی‌کند اما در کشورهایی که خدمات‌رسانی می‌کند، با احترام، مقررات محلی در مورد تحریم‌ها را رعایت می‌کند.

وزارت حمل و نقل آلمان در بیانیه‌ای گفت که آمریکا و سازمان ملل متحد هیچ‌کدام سوخت‌گیری هواپیماهای مسافری ایرانی را تحریم نکرده‌اند

سه‌شنبه گذشته، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا سخت‌ترین نوع تحریم‌های ایالات متحده در مقابل ایران را امضا کرد. او گفت که این تحریم‌ها تهران را منزوی خواهد کرد.

در تحریم‌های افزون بر تحریم‌های سازمان ملل در اروپا و آمریکا دسترسی ایران به فرآورده‌های تصفیه شده نفتی و همچنین سوخت هواپیما هدف قرار گرفته و دسترسی آن به سیستم بانکی بین‌المللی محدود شده است.

نهم ماه ژوئن کشورهای عضو سازمان ملل متحد دور چهارم تحریم‌های تنبیهی ایران را تصویب کردند و به دنبال آن اتحادیه اروپا و آمریکا هر یک تحریم‌های افزون را به تصویب رساندند.

قدرت‌های جهانی به رهبری واشنگتن به تهران برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای تحت پوشش برنامه غیرنظامی اتمی مظنون هستند اما ایران می‌گوید که برنامه‌های هسته‌ای این کشور صلح آمیز است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)