تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

حکم حکومتی رهبر در مورد مسائل دانشگاه آزاد

آیت‌الله خامنه‌ای، با ارسال نامه‌های جداگانه‌ به اکبر‌ هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی‌نژاد خواستار توقف هم‌زمان «وقف اموال» و «اجرای اساس‌نامه تازه دانشگاه آزاد اسلامی» شد.

خبرگزاری مهر امروز به نقل از هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی گزارش داد که «پس از اتفاقات اخیر آیت‌الله خامنه‌ای در دو حکم جداگانه خطاب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد و دکتر محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دانشگاه آزاد مواردی را مطرح کردند.»


به گفته هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای اختلافات بر سر دانشگاه آزاد را «گفت‌وگوهای ملال‌انگیز» خوانده است.

اختلافات بین دولت و دانشگاه آزاد از سال ۱۳۸٥ آغاز شد. محمود احمدی‌نژاد، ۱٦ ماه پس از پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸٤، انتقادات خود را علیه دانشگاه آزاد اعلام کرد.

هشتم آبان سال ۱۳۸٥، احمدی‌نژاد در جریان بیستمین سفر استانی‌اش به شهرستان پاکدشت از یک «تصمیم انقلابی» درباره دانشگاه آزاد سخن گفت و اعلام کرد: «با تلاش‌هایی که سال گذشته انجام دادیم، شهریه‌ها کاهش یافت. اگر امسال شهریه دانشگاه آزاد را کاهش ندهند یک تصمیم انقلابی می‌گیریم که همه مردم خوشحال شوند.»

به گفته هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای اختلافات بر سر دانشگاه آزاد را «گفت‌وگوهای ملال‌انگیز» خوانده است

بر همین اساس شورای عالی انقلاب فرهنگی پنجم اردیبهشت ۸۹ پس از ٤٠ ماه، اساس‌نامه تازه این دانشگاه را تصویب و برای اجرا ابلاغ کرد.

دادگاهی در تهران ٢۹ خرداد ۸۹ در پی شکایت هیأت موسس دانشگاه آزاد دستور داد که اجرای این اساس‌نامه متوقف شود، اما آیت‌الله لاریجانی، رئیس قوه قضاییه این رای را نقض و دستور بررسی مجدد پرونده را صادر کرد.

روز پس از آن نیز نمایندگان مجلس طرحی را تصویب کردند که بر اساس آن دانشگاه آزاد اجازه پیدا می‌کرد تا اموالش را وقف کند، اما این طرح واکنش تند حامیان دولت را در پی داشت.

شورای نگهبان نیز شنبه ۱٢ تیر این مصوبه مجلس را رد کرد.

قرار بر این بود که روز یکشنبه ۱۳ تیر ماه جاری رئیس تازه دانشگاه آزاد انتخاب شود که با دستور آیت‌الله خامنه‌ای جلسه هیأت امنا برگزار نشد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خامنه‌ای، اختلافات بر سر دانشگاه آزاد را «گفت‌وگوهای ملال‌انگیز» خواند. به نظر می آید که سید علی عظما زندگی «ملال آوری» دارد! در ضمن ایشان فعلاً خواستار «توقف» این طرح شده اند، نه لغو آن. جنگ قدرت ادامه دارد و زندگی عظما، روز به روز ملال آورتر خواهد شد.
بلال اسلامی

-- Balal ، Jul 5, 2010

کجاي دنيا دولت در تعيين هيات رييسه دانشگاه دخالت ميکند؟

-- Arash ، Jul 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)