تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

کوموروسکی برنده انتخابات لهستان

برونیسلاو کوموروسکی در نتیجه شمارش آرا با تفاوت حداقلی برنده انتخابات ریاست‌جمهوری لهستان است.

به گزارش رویترز، نتیجه انتخابات لهستان از افزایش فشار بر دونالد توسک، نخست وزیر برای تحویل اصلاحات اقتصادی و پذیرش کوموروسکی به عنوان رئیس جمهوری این کشور خبر‌ می‌دهد.


کوموروسکی با توجه به نتایج شمارش حدود ٩٥درصد از آرا با ٥٢/٦ درصد برنده دور دوم انتخابات روز یکشنبه در لهستان شده است. نتیجه رسمی امروز اعلام می‌شود.

بر اساس نتایج به دست آمده او توانست با حدود ٦ درصد رای بیش‌تر یاروسلاو کاچینسکی برادر دوقلوی رئیس جمهوری سابق لهستان را پشت سر بگذارد. کاچینسکی، رئیس جمهوری سابق در آوریل گذشته جان خود را در یک سانحه هوایی در روسیه از دست داد.

اولین دور انتخابات در ماه گذشته برگزار شد اما هیچ‌یک از نامزدها نتوانستند بیش‌تر از٥٠ درصد را کسب کنند و این دو نفر از هشت نامزد دیگر عبور کردند.

بازارهای مالی دنیا از پیروزی کوموروسکی استقبال می‌کند چرا که امروز دوشنبه در واکنش به انتخاب او واحد پول این کشور در برابر واحدهای پولی یورو و دلار اندکی تقویت شد. دلیل آن است که حزب او از اصلاح بازار و تعامل با دیگر شرکای لهستان در اتحادیه اروپا حمایت می‌کند.

بازار از پیروزی کوموروسکی استقبال می‌کند چراکه امروز دوشنبه در واکنش به انتخاب او واحد پول این کشور در برابر واحدهای پولی یورو و دلار اندکی تقویت شد.

برنده انتخابات ریاست جمهوری نماینده حزب حاکم «سکوی مدنی» است و رقیب او کاچینسکی نماینده حزب اصلی مخالف یعنی «قانون و عدالت» است.

کوموروسکی در جمع هوادارانش گفت که به پیروزی خوش‌بین است و در مقابل بلافاصله پس از این سخنرانی نامزد رقیب پیروزی او را تبریک گفت.

نقش رئیس جمهوری لهستان در امور خارجی مهم است، او سیاست خارجی که توسط نخست وزیر طراحی می‌شود را اجرایی می‌کند. رئیس جمهوری حتی قدرت پیشنهاد یا وتو لایحه‌های قانونی را دارد.

اکنون با انتخاب کوموروسکی نخست‌وزیر و رئیس جمهوری هر دو از حزب «سکوی مدنی» هستند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)