تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

توقف غنی‌سازی در قبال دریافت سوخت رآکتور

علاالدین بروجردی، نماینده مجلس ایران می‌گوید شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرده است که «درصورت تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، ایران اصراری بر ادامه تولید این سوخت در داخل ندارد.»

ایران همواره از غنی‌سازی اورانیوم به عنوان «خط قرمز» برنامه هسته‌ای خود یاد می‌کرد.


علاءالدین بروجردی

علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا همچنین از بررسی طرح «صیانت از دستاوردهای هسته‌ای» در مجلس خبر داد.

او گفته که این طرح برای به خطر نیفتادن جان بیش از ۸٥۰ هزار بیمار در کشور تهیه شده است و نباید جان این بیماران به‌دلیل آماده نبودن سوخت رآکتور تهران به خطر بیفتد.

رآکتور تحقیاتی تهران سال ۱۳٤٦ توسط آمریکا راه‌اندازی شده است. سوخت این رآکتور پیش از انقلاب ۱۳٥٧ توسط آمریکا و پس از انقلاب توسط آرژانتین تامین می‌شد.

بروجردی گفته که این طرح برای به خطر نیفتادن جان بیش از ۸٥۰ هزار بیمار در کشور تهیه شده است و نباید جان این بیماران به‌دلیل آماده نبودن سوخت رآکتور تهران به خطر بیفتد

ایران می‌گوید که از این رآکتور استفاده «صلح‌آمیز و پزشکی» می‌کند. آمریکا و غرب اما می‌گویند که نگران استفاده نظامی ایران از این رآکتور تحقیقاتی هستند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هشت تیر خواستار ملاقات روسیه، ایران، آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تحویل سوخت هسته‌ای مورد نیاز رآکتورهای پزشکی ایران شده بود.

بروجردی همچنین گفته که بیانیه تهران پایه و اساس مذاکرات آینده ایران خواهد بود.

ایران برای جلوگیری از آخرین دور تحریم‌ها در سازمان ملل در نشستی مشترک با برزیل و ترکیه که به نشست تهران موسوم شد، پیشنهاد کرده بود که مقداری از اورانیوم نیروگاه تهران را به ترکیه بفرستد تا با درجه بالاتر غنی‌سازی شود.

روز شنبه ۱٢ تیر مقام‌های ارشد گروه ۱+٥ و اتحادیه اروپا پس از مشورت درباره برنامه هسته‌ای ایران، از ایران خواستند به مذاکرات بازگردد.

چند روز پیش‌تر از آن، محمود احمدی‌نژاد در جریان یک نشست مطبوعاتی گفت که مذاکرات را تا دو ماه به تاخیر می‌اندازد.

احمدی‌نژاد گفت: «این جریمه‌ای برای بی‌اخلاقی غرب است تا ادب شوند و رسم گفت‌‌وگو با ملت‌ها را یاد بگیرند.»

رئیس دولت دهم این تصمیم را واکنش ایران به قطعنامه ۱٩٢٩ دانست.

بان‌کی مون، دبیر کل سازمان ملل هشت تیر ماه جاری در واکنش به گفته‌های محمود احمدی‌نژاد خواستار «مذاکره» با ایران شد و گفت: تحریم‌های تازه علیه تهران به معنی «بستن در راه حل دیپلماتیک» در بن‌بست هسته‌ای آن با غرب نیست.

لئون پانتا، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا هفت تیر گفته بود که این سازمان معتقد است «اگر ایران بتواند راهی برای تهیه اورانیوم بیش‌تر غنی شده پیدا کند، هم اکنون به مقدار کافی اورانیوم کم غنی شده برای تولید دو سلاح هسته‌ای را دارد.»

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در نخستین واکنش به این اظهارنظر، آن را «جنگ روانی» علیه ایران خوانده بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

احمدی‌نژاد: «این جریمه‌ ای برای بی‌ اخلاقی غرب است تا ادب شوند و رسم گفت‌‌ وگو با ملت‌ ها را یاد بگیرند.» حاج محمود و شرکاء، ادب شدند! عقب نشینی کامل از حقه بازی، فریبکاری، دروغگویی و شعارهای پوچ و توخالی.
توقف،


-- Tavaghof ، Jul 5, 2010

اگر پاسداران و بسیجیان شرف دارند باید یقه ی این نامردان را بگیرند و از آنها بپرسند که اگر قرار بود شما با خواری و زاری با این بیشرفی در برابر آمریکا زانو بزنید پس چرا هشت سال جنگ را به مردئم ایران تحمیل کردید، پس چرا اینهمه ما رتا بکشتن دادید، پس چرا سی سال آدم کشتید، پس چرا در اوج قدرت مذاکره نکردید، چه تا این حد فرومایه و پستید، چرا قتلهای ذنجیره ای براه انداختید، چرا به زن و بچه مردم در امنیت شما تجاوز شد، چرا مقعدها را با باتوم های آلوده دریدید، چرا قتلهای ذنجیره ای، چرا ترورهای داخلی و خارجی، چرا اعتیاد سراسری، چرا فحشاء سراسری را در پناه قوانین شرع و حجاب اجباری، چرا سنگسار، چرا و چرا! اگر پاسداران و بسیجیان شرف دارند باید دست از پاسداری این روحانیت نامرد، این فرماندهان خود فروخته و ناموس فروخته دست بردارند و دیگر بار پاسدار ایران شوند. پاسداران باید انتقام ملت ایران را از این مزدوران خونخوار بگیرند. پاسداران و بسیجیان واقعی باید این لکه ی ننگین را از دامن شرافت خود که ملبع ی دستان ناپاک رهبر خبث انقلاب شده اند را پاک کنند. بیدار شوید ای پاسدارانی که باکری هاتان فریاد می زدند : «جان من ایران من» پس کجایید، پس شما را بر ای چه ساخته اند. اینک ایران در اشغال این بیگانگان عربمدار دشمن محور است. محوریت اینان دشمنی با ایران و ایرانیت است. بیدار شوید ای پاسداران ایران زمین.

-- بدون نام ، Jul 5, 2010

این ترفندها به خاطر جلوگیری از حمله نظامی برق اسا به ایران است البته که یک ترفند چندماهه برای خرید وقت است تا به این وسیله با سرعت بیشتری به ساخت بمب اتمی ادامه بدهند اما سابقه و تجربه غربی ها و امریکا و اسرائیل از این ترفندها ی جمهوری اسلامی باعث می شود گول این سیاست ها و ترفندهای تکراری جمهوری اسلامی را نحورند چون یک بازی تکراری با پرونده اتمی است از جانب سران تهران .

-- نبی ، Jul 5, 2010

کاربدستان جمهوری اسلامی اگر به جای سفت بخورند حاضرند زن و بچه خودشان را هم بفروشند.

-- فرین ، Jul 5, 2010

من صد در صد مطمئنم که این جمهوری ننگ وار اسلامی از همه چیز استفاده ابزاری می‌کند ، نه به اسلام اعتقاد دارد نه به قرآن و نه به انسان و انسانیت ، اینها تنها و تنها به دنبال تحکیم خود هستند.

-- پاک داستان ، Jul 5, 2010

بازی بازيه؟! بازهم اگر و مگر برای کشتن وقت تا دستيابی به بمب اتمی ؟!

-- Kaveh ، Jul 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)