تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

تهدید ترکیه به قطع رابطه با اسرائیل

احمد داود‌اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، امروز گفت: اگر اسرائیل برای حمله مرگبار به کشتی کمک‌رسانی غزه عذرخواهی نکند ترکیه روابطش را با این کشور «قطع» می‌کند.

به گزارش رویترز، داوداغلو، وزیر خارجه ترکیه امروز در روزنامه حریت گفت که اسرائیل سه راه پیش رو دارد؛ «عذرخواهی، قبول یافته‌های یک کمسیون بین‌المللی و یا قطع روابط با ترکیه.»


ترکیه که نزدیک‌ترین متحد مسلمان اسرائیل است بارها از اسرائیل خواسته برای کشته شدن امدادگران‌اش در حمله سربازان اسرائیلی به کشتی عازم به نوار غزه عذرخواهی کند و خسارت بپردازد.

مقامات ترکیه همچنین از اسرائیل خواسته است تا محاصره نوار غزه را با توجه به موافقت سازمان ملل متحد پایان بخشد.

ترکیه پیش از این گفته بود که در حال بررسی ادامه روابط با دولت یهودی حاکم بر اسرائیل است. اما داوداقلو در این گفته‌ها برای نخستین بار با صراحت روابط با اسرائیل را تهدید می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه هفته گذشته با هدف ترمیم روابط دو کشور با بنیامین بن‌الیزر، وزیر تجارت و صنایع اسرائیل در بروکسل دیدار کرده بود.

داود‌اغلو گفت که پیغام ترکیه را به وزیر اسرائیلی منتقل کرده و ترکیه تا همیشه برای پاسخ منتظر نخواهد ماند.

او ادامه داد برای ترکیه کافی است که آن‌ها در کمیسیون، حمله را غیر منصفانه معرفی کنند و با توجه به خط حکم کمیسیون پوزش بخواهند.

روابط ترکیه و اسرائیل به آن دلیل سرد شده است که کماندوهای اسرائیلی در سوء‌ظن به کشتی امدادرسان ترکیه، در مسیر غزه به آن حمله کردند و در اثر این حمله ۹ تن از امدادرسانان ترک کشته شدند.

آقای دعوت‌اغلو گفت که پیغام ترکیه را به وزیر اسرائیلی منتقل کرده و ترکیه تا همیشه برای پاسخ منتظر نخواهد ماند.

در پی این حمله، ترکیه سفیر خود را از اسرائیل فراخواند و عملیات نظامی با آن را لغو کرد، همچنین عبور هواپیماهای اسرائیلی از حریم هوایی ترکیه ممنوع شد.

از نظر ایالات متحده روابط بین اسرائیل و ترکیه برای پیشبرد صلح خاورمیانه اهمیت بسیاری دارد. این خبر در حالی منتشر شده است که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا فردا با نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیدار خواهد کرد.

اسرائیل می‌گوید که غزه را به دلیل دور نگه داشتن از کمک‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی به حماس محاصره کرده است.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در پایان سال ٢٠٠٨ میلادی از زور و اجبار برای پایان دادن به تهاجم اسرائیل به غزه سخن گفته بود.

دوستی این دو کشور از دهه ١٩٩٠ میلادی تا حد زیادی پیش رفته و همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی عمیقی را ایجاد کرده بود.

روابط ترکیه در سال‌های اخیر با کشورهای همسایه مانند ایران و سوریه نیز بهبود یافته و اردوغان به دلیل پشتیبانی از فلسطین به چهره‌ای محبوب در میان کشورهای مسلمان تبدیل شده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)