تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

دیدار وزیر دفاع اسراییل و نخست وزیر فلسطین

وزیر دفاع اسراییل و نخست‌وزیر فلسطین امروز، دوشنبه برای نخستین بار از فوریه گذشته، پیش از بر پایی مذاکرات سه جانبه صلح به میانجی‌گری آمریکا، با هم دیدار کردند.

به گزارش رویترز، دیدار اهود باراک، وزیر دفاع اسراییل و سلام فیصل نخست وزیر فلسطین نشان از پیشرفت در گفت‌وگوهای غیر مستقیم با میانجی‌گری آمریکا دارد. این دیدار پیش از مذاکرات سه‌شنبه بین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا اتفاق افتاده است.


به نظر ناظران بین‌المللی دو طرف می‌خواهند به سوی مذاکرات مستقیم صلح حرکت کنند.

دفتر باراک اوباما روز یکشنبه از گفت‌وگوی ریس‌ جمهوری آمریکا با فیاض، نخست وزیر فلسطین درباره مسائل فلسطین و اسراییل خبر داده است اما روشن نکرده که این جلسه کجا برپا خواهد شد.

جرج میشل نماینده اوباما در خاورمیانه از ماه مه میلادی با میانجی‌گری بین اسراییل و فلسطینی‌ها سعی در آوردن دو طرف به میز مذاکره کرده است. آمریکا امیدوار است تا با برپایی مذاکره بین دو طرف اختلاف، آن‌ها را برسر تشکیل دولت فلسطینی در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه حل کند.

روز جمعه مشاور اوباما با تشکر از پادرمیانی‌های جرج میشل در حل مسائل دو طرف گفت که با کمک او این «شکاف» کم‌تر شده است.

روز جمعه مشاور اوباما با تشکر از پادرمیانی‌های جرج میشل در حل مسایل دو طرف گفت که با کمک او این «شکاف» بین اسرائیل و فلسطین کمتر شده است

تنانیاهو می‌گوید که می‌خواهد هرچه سریع‌تر به سوی گفت‌وگوهای مستقیم حرکت کند اما رهبران فلسطینی معتقدند هنوز به اندازه کافی توجیه برای مذاکرات چهره به چهره وجود ندارد.

فلسطینی‌ها می‌گویند که از اسراییل درباره مسایل مربوط به مرزها و امنیت پاسخ روشن می‌خواهند. این موضوع مستلزم شکل دادن مزرهای آینده یک کشور فلسطینی و جابجایی مرزی با اسراییل است. خطوطی که تا پیش از جنگ‌های ١٩٦٧ وجود داشت. جنگی که در نتیجه آن اسراییل کرانه باختری رود اردن و نوار غزه را تصرف کرد.

فلسطینی‌ها خواستار تعویض سربازان بین‌المللی با اسراییلی‌ها در نقطه کلیدی یعنی کرانه باختری هستند. مسأله دیگر آن‌ها شهرک‌سازی‌های اسراییل در شرق و غرب اورشلیم است، جایی که فلسطینی‌ها به عنوان پایتخت آینده خود انتخاب کرده‌اند.

نتانیاهو ماه نوامبر گذشته از توقف ١٠ ماهه در پروژه‌های شهرک‌سازی در کرانه باختری خبر داد. اما این توقف شامل اورشلیم نشده است. جایی که اسراییل می‌گوید هر قراری باعث جدایی و تفکیک آن نخواهد شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)