تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

رهبر معنوی حزب‌الله لبنان درگذشت

آیت‌الله محمد حسین فضل‌الله مرجع شیعیان و یکی از چهره‌های کلیدی تأسیس گروه شبه نظامی حزب‌الله لبنان امروز، ‌یکشنبه در سن ٧٤ سالگی درگذشت.

به گزارش بخش جهانی بی بی سی، آیت‌الله فضل‌الله در میان شیعیان لبنان که از سال ١٩٧٩ میلادی و پس از انقلاب ایران از سوی جمهوری اسلامی حمایت می‌شوند نفوذ بسیاری داشت.


این روحانی شیعه در سن ٧٤ سالگی که بر اثر بیماری در گذشت در سال ١٩٣٥میلادی در نجف یکی مراکز بزرگ شیعه در عراق به دنیا آمد و پس از پایان تحصیلاتش در سال ١٩٦٦ به لبنان رفت.


او از منتقدان سرسخت ایالات متحده بود اما به انتخاب باراک اوباما تبریک گفت. اما سال گذشته او را به دلیل «نداشتن برنامه مناسب در خاورمیانه» مورد انتقاد قرار داد.

این مرجع تقلید هفته‌ها بیمار بود تا جایی که به دلیل ضعف نتوانست نماز جمعه هفته‌ گذشته را برپاکند. او به دلیل خونریزی معده از جمعه در بیمارستان بهمن در بیروت بستری بود.

به گزارش آسوشیتدپرس حومه مسجد «حسنین» جایی که آیت الله در آن سخنرانی می‌کرد، با سیاه پوشانده شده و زنان آشکارا در خیابان اشک می‌ریزند.

شک او به نظریه‌های مربوط به زندگی فاطمه دختر پیامبر اسلام مبنی بر این‌که خانه او به آتش کشیده شد و بر اثر آن پهلویش شکست و فرزندش را سقط کرد، بسیار بحث برانگیز شد.

نظرات او با موافقت وسیع اهل سنت همراه بود اما مخالفت جمع وسیعی از علمای شیعه را برانگیخت.

به نظر می‌رسد او هواداران بسیاری در میان شیعیان ساکن آسیای مرکزی و خلیج فارس داشته است.

شک فضل‌الله به نظریه‌های مربوط به زندگی فاطمه دختر پیامبر اسلام مبنی بر اینکه خانه او به آتش کشیده شد و بر اثر آن پهلویش شکست و فرزندش را سقط کرد، بسیار بحث برانگیز شد

او در میان شیعیان به عنوان عقاید مربوط به زندگی متوسط اجتماعی شناخته می‌شود اما آنچه او را در دیگر روحیانیون شیعه مستثنی کرده نظرات مترقی‌اش درباره نقش زنان در جامعه اسلامی است.

این روحانی شیعه در پیدایش حزب‌الله از سال ١٩٨٢میلادی نقش کلیدی ایفا کرد، از او به عنوان رهبر معنوی این گروه شبه نظامی شیعه یاد می‌شود.

عقاید ضد اسرائیلی او در جنبش‌های تازه میان شاگردانش، او را مورد توجه لبنان و سازمان‌های اطلاعاتی غرب قرار داده بود.

گفته می‌شود او در سال ١٩٨٥ از بمب‌گذاری در یک خودرو که به کشته شدن حدود ٨٥ نفر در بیروت انجامید جان سالم به در برده بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

البته تازه دارد گند سی سال به مشام گند زنندگان می خورد اما. کسی در صفحه ای نوشته که . «این خبر مهم را نیز اضافه کنید که سپاه پاسداران به فتوای خامنه ای شیخ حسین فضل الله را که از حدود ده سال پیش از دستورات خامنه ای سرپیچی می کرد را مسموم کرد. گویا او از این مسمومیت جان سالم بدرنبرد. پیش از این همین کار را خامنه ای و سپاه با احمدی نژاد(!) کردند! این داستان دینرینه تشیع است تاریخش را و داستانش را همه می دانید..»

با احمدی نژاد نه با سید احمد خمینی کردند! امام حسن را امام یزد مسموم کرد، امام رضا را هم امام صادق مسموم کرد، اگر امام رضا هم توانسته بود دیگران را مسموم می کرد! این رسم این دین حنیف است. خمینی توانست سر طالقانی و سر شریعمتوداری و سر بسیاری دیگر را زیر آب کند، مسموم کند، تصادفشان دهد، سکته ی قلبی و مغزی برایشان سفارش دهد. همه ی امامان شیعه را امامان دیگر کشتند، هر کدامشان می توانستند جای خودشان را بادیگری عوض کنند این رسم این تشیع علوی ست. اگر سید حسین فضل الله هم توانسته بود سر سید حسن نصرالله را زیر آب کرده بود، همچنان که سر بسیاری را در بیروت زیر آب کرد. حالا این سید حسن نصرالله بود که توانست با خود را فرزند خمینی و خامنه ای خواندن سر شیخ محمد حسین فضل الله را با داروهای ساخت غرب ملحد در بیمارستان بهمن!!! بکشد. او در باطنش گویا با تشیع سرخ علوی میانه ای نداشت و معتقد بود این سیدبازیها کار آخوندهای (به قول خودش) «کله سیاه» ایران است. او آخوندهای عمامه سیاه را کله سیاه می نامید. که البته راجع به سقط شدن بچه فاطمه و در و دیوار و از این حرفها سایت محترم زمانه اشاره کرده است. لازم است گفته شود که این بیمارستان که با پول مرذدم فقیر ایران، با پول بچه های حلب آباد شهرهای مختلف ایران ساخته شده و یکی از مجهز ترین بیمارستانها خاورمیانه است زمانی که در حال ساخت بود از چنان استحکامی در ساختن برخوردار بود که اسراییلی ها گمان می کردند اینجا پایگاه اتمی ست! برای همین نیز سه بار آنرا نابود کردند، و البته جمهوری اسلامی سخاوتمندانه آنرا دوباره ساخت. در هر حال اگر چه محمد حسین فضل الله را در بیرون از بیمارستان مسمومش کردند، اما در داخل بیمارستان شفایش را از دست پر برکت امام خامنه ای دریافت کرد. در هر حال عبید زاکانی نوشته است که تمامی امامان و روحانیون و آخوندان زمانی که شق و رق و سرد می شوند آدمهای به غایت خوبی هستند. یعنی البته وقتی می میرند. اما داستان این روحانی را باید از قول قربانیانش پرسید. او خود نیز سرانجام قربانی شد.

-- امضا محفوظ ، Jul 4, 2010

رهبر معنوی ما کی در میگذرد؟

-- مینوچهر ، Jul 4, 2010

خواهش میکنم تیتر خود را باز خوانی فرمانید رهبر معنوی ... معنویت و بمب و جنگ و آدم ربائی و اسلحه و ارسال تروریست و تیر خلاص زن به تهران و شکنجه و باتوم بفرق زن و بچه های ما در خیابانهای تهران زدن . به عکس های روشن تروریستهای بازوی سرکوب جمهوری اسلامی در حیابانهای تهران در روزهای سرکوب جنبش آزادیخواهانه مردم ایران که در سایت زمانه هم چاپ شد مراجعه فرمائید

-- جهانگیز آرشید ، Jul 4, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)