تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

پایان محاکمه هفت رهبر بهائی

نماینده ارشد جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل روز گذشته، دوشنبه خبر برگزاری جلسه دادگاه هفت رهبر اقلیت بهایی زندانی در ایران را تایید کرد.

بانی دوگال، نمایندهٔ ارشد جامعهٔ جهانی بهائی درباره پرونده این هفت بهایی که دوسال گذشته را در زندان گذرانده‌اند، گفت که در حال حاضر «هیچ اطلاع بیشتری در این زمینه نداریم.»

وی افزود: «بر اساس شنیده‌های ما به نظر می‌رسد که این دادگاه خاتمه یافته ‌است.»

به گزارش سرویس خبری جامعه بهائی، این هفت نفر صبح شنبه ۲۲ خرداد در شعبهٔ ۲۸ دادگاه انقلاب حاضر و سپس به زندان اوین بازگردانده شدند. بنابه این گزارش دادگاه سه روز پشت سر هم برپا شده‌ است.

دادگاه انقلاب رهبران بهائی را به «جاسوسی به نفع بیگانگان»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و همکاری با اسراییل متهم کرده‌ است.

فریبا کمال‌آبادی، جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضائی، بهروز توکلی و وحید تیزفهم، شش تن از رهبران جامعه بهائیان هستند که ۲۵ اردبیهشت ماه سال ۸۷ در منازل شخصی‌شان بازداشت شدند.

مهوش ثابت، یکی دیگر از رهبران جامعه بهائیان نیز ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ بازداشت شده بود.

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی، این گروه را به «جاسوسی به نفع بیگانگان»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «راه‌اندازی و گسترش تشکیلات غیرقانونی» و همکاری با اسراییل متهم کرده‌ است.

«مشارکت در جمع آوری اسناد طبقه‌بندی شده و ارائه آن به بیگانگان»، «تبانی و اجتماع با هدف اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی ایران»، «مخدوش نمودن چهره جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی» و «افساد فی الارض» از دیگر اتهامات این افراد است.

جامعه بهایی می‌گوید که این گروه پیش از دستگیری به «امور اولیهٔ اجتماعی و معنوی جامعهٔ بهائیان ایران» رسیدگی می‌کردند.این هفت نفر همچنین در جلسه اول دادگاه اتهامات وارده از جمله «جاسوسی»، «فعاليت تبليغی عليه نظام اسلامی» و «افساد فی الارض» را «مطلقاً» رد کردند.

در سومين جلسه دادگاه، رهبران بهایی دراعتراض به آنچه «حضور افراد غير مسئول» در دادگاه می‌دانستند از مشارکت در جريان محاکمه خودداری کردند و دادگاه تعطيل شد.
هم‌اکنون بیش از ۳۰۰ هزار بهایی در ایران زندگی می‌کنند. بهائیت از زمان انقلاب ۵۷ به این‌سو، در قانون اساسی ایران به‌ رسمیت شناخته نمی‌شود. تحصیل اقلیت بهائی در دانشگاه‌های رسمی کشور امکان‌پذیر نیست. بسیاری از جامعه بهائیت بنا به آنچه «اعمال فشار جمهوری اسلامی» و «تبعیض» می دانند ایران را به مقصد کشور‌های دیگر ترک می کنند.

فعالیت جامعه بهائیان از سال ۱۳۶۲ در ایران ممنوع اعلام شده و در حال حاضر، نزدیک به ۴۰ بهائی به اتهام‌های مختلف در ایران زندانی هستند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)