تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

ف.ف.د و حزب کار، برنده انتخابات هلند

نتایج اولیه آرا انتخابات پارلمانی هلند امروز چهارشنبه نشان می‌دهد که دو حزب فِ.فِ.دِ (با گرایش لیبرال) و حزب کار (پ. فان‌دِ آ.) هر یک با دریافت ۳۱ کرسی از پارلمان، دو حزب برنده در این انتخابات هستند.

بنا بر نتایج اولیه اعلام‌شده، حزب آزادی (پ.ف.ف.) به رهبری خیرت ویلدرس، با دست یافتن به ۲۲ کرسی از ۱۵۰ کرسی پارلمان هلند سومین حزب بزرگ در این انتخابات است.

حزب آزادی از حزب‌های دست راستی در هلند است که خواستار «جلوگیری از گسترش اسلام‌گرایی در هلند و اروپا» شده‌است. «افزایش امنیت» جامعه هلند از طریق «برخورد با مسلمانان مجرم» و سخت‌گیری نسبت به مهاجرت بیشتر از کشورهای مسلمان از دیگر مواضع اعلام‌شده این حزب است.


بالکن‌انده، نخست‌وزیر هلند به همراه همسرش به هنگام اعلام کناره‌گیری از ریاست حزب

بر پایه شمارش‌های اولیه، تعداد کرسی‌های این حزب از ۹ کرسی هم‌اینک به ۲۲ کرسی افزایش یافته‌است. نتایج قطعی این انتخابات، فردا پنج‌شنبه اعلام خواهد شد.

حزب دموکرات مسیحی (س.د.آ) که حزب یان پیتر بالکن‌اِنده، نخست‌وزیر کنونی هلند است بزرگ‌ترین بازنده این انتخابات به‌شمار می‌آید. این حزب با از دست دادن ۲۰ کرسی در جایگاه چهارم قرار گرفت. نتایج اولیه نشان می‌دهد که حزب دموکرات مسیحی هم‌اینک ۲۱ کرسی از ۱۵۰ کرسی پارلمان را به خود اختصاص داده‌است.

با اعلام این نتایج، امشب چهارشنبه، نخست‌وزیر هلند رسماً از ریاست حزب خود کناره گرفت و کرسی خود در پارلمان را نیز واگذار کرد

با اعلام این نتایج، امشب چهارشنبه، یان پیتر بالکن‌انده رسماً از ریاست حزب خود کناره گرفت و کرسی خود در پارلمان را نیز واگذار کرد.

حزب سوسیالیست (اس.پ) با ۱۶ کرسی و حزب چپ سبز (خرون‌لینکس) با ۱۱ کرسی به ترتیب پنجمین و ششمین احزاب بزرگ هلند در انتخابات امروز هستند.

بر پایه این نتایج، برای تشکیل دولت ائتلافی بعدی در هلند سه ترکیب امکان‌پذیر است که حزب آزادی خیرت ویلدرس در یکی از این گزینه‌ها امکان مشارکت در تشکیل دولت را دارد.


خیرت ویلدرس

برگزاری انتخابات پارلمانی هلند برای تاریخ ۱۱ مه ۲۰۱۱ برنامه‌ریزی شده‌بود اما در پی سقوط زودهنگام کابینه چهارم بالکن‌انده زودتر از موعد برگزار شد. نتایج اولیه اعلام شده این انتخابات، بر پایه نمونه‌گیری‌های کارشناسان آمار از ۴۰ جایگاه رأی‌گیری استخراج شده‌است.

خیرت ویلدرس، جنجالی‌ترین چهره انتخابات امروز، سازنده فیلم «فتنه» است که به عنوان فیلمی ضد اسلامی شناخته می‌شود. برخی گروه‌ها پیش از این از خیرت ویلدرس به اتهام «تحریک به تنفر و تبعیض» به دادگاه شکایت کرده‌بودند. مسلمانان یک میلیون نفر از مهاجران ساکن هلند را تشکیل می‌دهند و «ترس» بخشی از جامعه هلند از «نفوذ عقاید تندروی اسلامی» در میان مسلمانان هلندی یکی از دلایل رشد حزب آزادی خیرت ویلدرس عنوان می‌شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به خاطر اینکه مسلمان های هلند خیلی هایشان در پی چپاندن عقایدشان به دیگران هستند؛ گویی هلند هم یک کشور اسلامی است!

-- بابک ، Jun 9, 2010

پیروزی خیرت ویلدرس نشانه نفرت یک جامعه با فرهنگ از تعصب وبی فرهنگی است.
هلندی ها می توانند -و چه خوب - که راهگشای تمدن بر بریت وتعصب باشند.

-- بدون نام ، Jun 10, 2010

انتخابات امروزهلندراباپارسال ایران مقایسه میکنم، ۱۸حزب بدون درگیری مسابقه دادند.از تلویزیون دیدم احزابی که کرسی بیشتری گرفتند مشغول جشن و شادی بودند ،بدون اینکه مشکلی برای احزاب مخالف پیش بیاد.

از خودم میپرسم :هلندیها اینهمه بردباری و قدرت تحمل مخالفان را چطور یاد گرفتند؟چطور ۱۷۹ ملیت مختلف اینجاباهم زندگی و ۱۸حزب همدیگرراتحمل میکنند و مملکت کوچکی با ۴۱٬۵۲۶ وسعت که از نظر منابع طبیعى غنی نیست را اداره میکنند. هرچند در یک جامعه به علتهای مختلف اصطکاک هم پیش میاد و هیچ جامعه ای هنوز مدینه فاضله نیست اما آزادی های فردی و اجتماعی فرصتی است برای بهتر شدن. در مورد انتخاب حزب آزادی و خیرت ویلدرز ، خوب میفهمم چرا هلندیها از اسلام و مسلمان های افراطی میترسند، هر کسی یکم مدرن فکر کنه از افراطیگریهای این قوم مسلمان که فکر میکنند تنها بندگان مورد لطف خدا هستند میترسه. زنده باد آزادی و دموکراسی !

-- holland ، Jun 10, 2010

با سلام
بهتر بود یا خبر جدیدی می زدید و یا اینکه آمار ارائه شده را تصحیح می کردید.
زیرا حزب کار تنها 30 کرسی بدست آورده نه 31 کرسی و همچنین حزب ویلدرس 24 کرسی نه 22 کرسی، همچنین از نظر عرف سیاسی حزب کار در گروه بازنده ها قرار دارد نه آنچنانکه شما تیتر زده اید برنده ها، زیرا این حزب در انتخابات 3 کرسی از دست داده است. حزب ف ف د، د 66 و ویلدرس گروه برندها هستند چون کرسی های بیشتری نسبت به دور قبل بدست آوردند و حزب دموکرات مسیحی و کار و سوسیالیست در گروه بازنده ها قرار دارند چون هرکدام تعدادی کرسی از دست دادند.

-- پویه ، Jun 10, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)