تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

تصویب قطع‌نامه چهارم علیه ایران

چهارمین قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران با مجموع ١٢ رای موافق به تصویب رسید.

شورای امنیت اعلام کرد ترکیه و برزیل که پیش‌تر با ایران توافق‌نامه‌ای درباره غنی‌سازی اورانیوم امضا کرده بودند تنها کشورهایی هستند که به این دوره از تحریم‌ها رای مخالف داده‌اند. لبنان، عضو غیر دایم شورای امنیت سازمان ملل نیز تنها کشوری است که از میان پانزده عضو شورا به این تحریم رای ممتنع داده است.

تحریم‌های تازه دربرگیرنده‌ی منع ایران از خرید سلاح‌های سنگین مانند چرخ‌بال‌های جنگی، تانک و موشک است. همچنین در این قطع‌نامه، تبادلات مالی با بانک‌های ایرانی دشوارتر شده و بر تعداد افراد و شرکت‌هایی که دارایی‌های‌شان مسدود شده و یا ممنوعیت سفر دارند افزوده شده است.

ایالات متحده اعلام کرده این قطع‌نامه سخت‌ترین تحریمی است که تا‌کنون ایران با آن مواجه شده ‌است.


احمدی‌نژاد در حال بازدید از تاسیسات اتمی نطنز

بر پایه قطع‌نامه تازه هر گونه تبادل مالی با بانک‌های ایرانی مانند «بانک مرکزی» ممنوع اعلام شده است.‬ لیست سیاه این قطع‌نامه «شامل خطوط دریایی ایران و ١٥ شرکت وابسته به سپاه پاسداران» می‌شود. ٤٠ شرکت به اتهام «کمک هسته‌ای یا موشکی به جمهوری اسلامی» نیز به لیست سیاه برنامه‌های مسدود کننده شورای امنیت سازمان ملل متحد اضافه شدند.‬

نام «جواد رحیقی»، رئیس مرکز هسته‌ای ایران که در آن اورانیوم فرآوری می‌شده به این لیست اضافه شده که بر اساس آن، از مبادلات بانکی و سفر او به خارج از مرزهای ایران جلوگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار بخش جهانی بی‌بی‌سی، این تحریم‌ها پس از چانه زنی‌های بسیار با چین و روسیه به عنوان کشورهای دارای حق وتو در روز گذشته نهایی شده است. برخلاف بحث‌های گذشته در مورد تحریم ایران، هیچ محدودیت اقتصادی و تحریم خرید نفت از ایران در قطع‌نامه به تصویت نرسیده است.

از سوی دیگر، یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعتی پیش از نشست قدرت‌های جهانی برای تحریم ایران گفت که پاسخ رسمی کشورهای آمریکا، فرانسه و روسیه به پیشنهاد رسمی ایران برای مبادله سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران را، به این کشور ابلاغ کرده است.

بر پایه قطع‌نامه تازه هر گونه تبادل مالی با بانک‌های ایرانی از جمله «بانک مرکزی» ممنوع اعلام شده است.‬ همچنین لیست سیاه این قطع‌نامه «شامل خطوط دریایی ایران و ١٥ شرکت وابسته به سپاه پاسداران» می‌شود

به گزارش تارنمای رسمی سازمان بین المللی انرژی اتمی، این نامه پاسخ رسمی این کشورها به توافق‌نامه مشترک بین دولت‌های ایران، ترکیه و برزیل در تهران است که در چهارم اردیبهشت گذشته به امضا رسیده است.

پاسخ رسمی این کشورها موسوم به «گروه وین» ساعاتی قبل از تشکیل جلسه شورای حکام سازمان ملل متحد برای تصویب قطع‌نامه‌ای تازه علیه ایران، از راه نمایندگان ایران در آژانس به مقامات جمهوری اسلامی ابلاغ شده است. این در حالی است که جلسه بدون حضور خبرنگاران برگزار شد و از محتوای نامه‌ها خبری در دسترس نیست.

شورای امنیت سال گذشته نیز در قطع‌نامه ۱۸۸۷ علیه ایران این کشور را با ۱۴ رای موافق در برابر یک رای ممتنع اندونزی به تصویب رساند.

این قطع‌نامه در حالی با رای مثبت ١٢ عضو شورای امنیت به تصویب رسید که محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده بود که در صورت ‌تصویب قطع‌نامه، کشورش حاضر به ادامه «گفت‌و‌گوهای اتمی» نخواهد بود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد بارها با تصویب قطع‌نامه‌هایی خواستار تعلیق فعالیت‌های این کشور در زمینه غنی‌سازی اورانیوم و روشن‌سازی این برنامه‌ها شده بود. جمهوری اسلامی این قطع‌نامه‌ها را غیرقانونی می‌داند و از اجرای آن‌ها سر باز زده است.

در ماه اکتبر سال گذشته نیز، گروه ١+٥، متشکل از کشورهای عضو دایم شورای امنیت به همراه آلمان، با ارایه راه حلی خواستار مبادله اورانیوم غنی شده در ایران با سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

در ایران بیشتر از نود و پنج درصد مردم ایران ضد این حکومت ضد بشری هستن، و در جهان نیز بیشتر از نود و نه در صد ملتهای جهان و نمایندگانشان ضد این حکومت ضد بشریند. و این درست همان است که هم اینان ضد بشریت هستند و هم بشریت ضد اینهاست. و این حتا دیگر تعجبی نیز ندارد. اینا در هر حال به صندوق عدم خواهند رفت!

-- بدون نام ، Jun 9, 2010

کشورهای غربی با تلاش و همتی مضاف در حال پر کردن قطع نامه دان هستند!

-- بدون نام ، Jun 9, 2010

اینهم شاهکار حضرات حکومت جمهوری اسلامی که سرانجام لج و لج بازی کردند و اینگونه شد که می بینیم. این سران جمهوری اسلامی عقلشون از یک عقب افتاده ذهنی هم کمتره. و گرنه تاریخ را به خوبی یادشون می ماند!!

-- م ، Jun 9, 2010

حالا اگر این تحریم ها هیچ کمکی نکرد و باز هم جمهوری اسلامی به راه خودش ادامه داد تکلیف چه می شود اصلا بهتره اینجوری بپرسم مرحله بعد ار این قطعنامه چی هشت و چه پبش می اید ؟ چه می شود ؟

-- امان ، Jun 9, 2010

در جواب به امان باید بگویم پرسش این نیست «چه پیش می‌آید؟» و «چه می‌شود؟» بلکه این است که چکار می‌کنیم و چه می‌خواهیم بشود؟

-- همایون ، Jun 9, 2010

مرحلهٔ بعدی

1- ادامهٔ غنی‌سازی
2-سرکوب و بدبختی بیشتر مردم ایران
3- تلاش برای قطع نامهٔ پنجم توسط غربیها

-- بدون نام ، Jun 9, 2010

Dar Pasokh be dostane hamwatan bayad porsid ke in bazi-e gharb va Iran che zamani be payan miresad? khod-e gharb midanad ke ba in tahrim-ha hich rah be jaei nemibarad.

Tahrim aya Sadam ra taslim kard? joz inke bish as milionha nafar as mardome bigonah az bin raftand va edei jibeshaan pore pol shod.
Aya Tahrime Kore shomali pasokh dade?aya kim il Song as bin rafte?mibinim hamchenan pa bar jast va nare mikeshad.
in ha hamash bazi siasi ast ke jomhori eslami az an khoshash miayad va gharb niz doshamani sakhte be name Iran va dare be donya marefi mikone.va garna dar in 30 sal tahrime iran aya jomhori eslami kakash gasid?

hal in keshwarha an ajnase khodeshono gerantar az hamish be anha miferoshan.akhe in che tahrimi ast ke Rusieh migoyad man selahaye khodamo be Iran miferosham va manafe ma chin hefz shode? ya tahrime Sepah?chera shoraye amniat iran ra bekhatere naghze hoghughe ensani va edamha tahrime beinolmelali nemikonad!!!!
hal in prsesh matrah ast ke in hazine che kasi mipardazad? mardome iran ya sepah ya Ahmadinejad.pasokh khyli sade ast: mardom

Saeid, Alman

-- Saeid ، Jun 9, 2010

باید بدانند که ما را نمی توانند مانند مردم عراق قتل عام کنند و به کشور حمله ور شوند. این (...) صهیونیسم باید بدانند که اگرچنین خیالی دارند بدانند که اول از همه خودشان و خانه هایشان بر سرشان خراب خواهد شد. این اوباش سقوط کره زمین را با دست کثیف و آلوده بخون خود امضاء کردند (...) نمی توانید با کشتار هر روزه مسلمانان بر دنیا فائق آیید. مرگ بر جاسوسخانه های غرب مانند زمانه و ایرانی نماهای جاسوس

-- بدون نام ، Jun 9, 2010

داداش زیاد تند نرو نه آمریکا میخواهد با ما جنگ کند و نه ما با او. این قطعنامه هم فقط علیه رژیم اسلامی است و سپاه پاسدارانش نه مردم ایران. این یکی از زیباترین قطعنامه هائیست که تا کنون سازمان ملل بیرون داده. دمشان گرم.

-- مینوچهر ، Jun 9, 2010

ویدئو کنفرانس خبری اوباما پس از تصویب قطعنامه تحریم ایران // امروز ریس جمهور ایالات متحده امریکا ، پس از تصویب قطنامه تحریم چهارم در باره ایران صحبت کرد، اوباما بیان کرد ایران انتخاباتی را در سال گذشته اجرا کرد که در پی ان، اعتراضات ایجاد شده را بصورت وحشیانه ای سرکوب نمود.وی تاکید کردکه:" اجرای هر عملی باعث یک سری عکس العمل های در صحنه جهانی خواهد شد و امروز این تحریم ها در حقیقت عکس العمل جامعه جهانی به رفتار غیر مسولانه این کشور در قبال مردم خود و جامعه جهانی میباشد"

http://www.youtube.com/watch?v=9IY-In1qnKc

-- balaearin ، Jun 10, 2010

ای بابا تا کی میخواهیم اینقدر نحیف با جریان امریکا و ایران برخورد کنیم؟
غرب جهان خوار برایش مهم نیست که عراق باشه یا ایران. بالاخره بهانه ای جور میکنه و اکر لازم باشه که اقتصادش را از رکود در بیاره جنگ را راه میاندازه. مهم اینه که وقتی کشوری مثل ایران نه تجهیزات نظامی اش طاقت مقابله کردن داره نه دولتش یک ارزن از دیپبماسی بین المللی چیزی حالیشه، فقط میمونه ملتش که خودش رو از دست جنگ و غارتی شبیه به اعراق نجات بده. حالا راه حل چیه؟
دولت بی لیاقت ج.ا را از قدرت برداشت یا به اسم دفاع از مسلمانان جهان وارد جنگ شد؟ این دفاع از مسلمانان جهان هم تله جدید امریکاست برای به تله انداختن نهیف اندیشان و بهانه که وارد جنگشون کنه، دولت هم صاف میرن توش چون به نفعشون که جنگ بشه بلکه تا ابد روی کار بمونند و از داخل هم همه را سرکوب کنند، مگر با جنگ عراق خمینی این کار را نکرد؟ کشتارهای ۶۷ و ادامه جنگ بیهوده عراق برای ۸ سال. هزاران جوان اعدام شده مسلمان بودند داداش بی نام، خمینی هم امریکایی و یا اسراییلی نبود.

از ماست که بر ماست. میخواهی تاریخ را تکرار نکنی، بگو یا میر حسین و همه جا رو سبز کنیم قبل از اینکه این دولت شیپیشو ملکت و به باد بده.

-- صلح دوست ، Jun 10, 2010

تشکر صمیمانه از قدرت های استکبار جهانی
اینقدر خوشحال شدم که نگو.
واقعا دم استکبار جهانی گرم با تصویب این قطعنامه.
بارک الله به چین که هم جنس های بنجولش را به ما می اندازد و هم علیه ما رای میدهد.
آفرین به روسیه این دوست تاریخی که تا بحال اندازه پنجاه تا نیروگاه هسته ای ما را تیغ زده و اندازه روشنایی یک چراغ قوه انرژی هسته ای صلح آمیز بما تحویل نداده.
مرحبا به لبنان که همه خیابان هایش با پول نفت ما آسفالت شد (...) ولی آنها خیلی که در حق مقام ولایت لطف کردند رای ممتنع دادند. واقعا «اندوه لبنان کشت ما را».
همه این موفقیت ها مرهون تدبیر رهبر فرزانه است که خواست بجای هفتاد میلیون نفر فکر کند و تصمیم بگیرد.
آخ داشت یادم میرفت. ایول به گابن!
گابن هم علیه ما رای داد. بابا گابن جان! خیلی آقایی!
حالا از فردا مقام عظما شروع میکند به پاچه گیری مخالفین داخلی.
اما از همه اینها گذشته تصویب قطعنامه معنایی جز این ندارد که زمینه را برای برخورد جهانی با این حکومت آماده تر میکند که من کشته مرده آن لحظه ام. ایشالله خدا قسمت کند به اتفاق آن روز را ببینیم.

-- mola hasani ، Jun 10, 2010

قطعنامه چهارم هم همانطوری که انتظارش میرفت در سایه بی عملی اپوزیسیون ، دو دستگی و بی لیاقتی حاکمیت و منفعت طلبی غارت گران روسی و چینی به تصویب رسید .
حالا سایت های زنجیره ای روسی که از سیاست فقط دنباله روی از روسیه و فحاشی به لیبرال ها و سوسیال دموکرات ها را بلدند از ترس به چرت و پارت گویی افتاده اند .
می گن یک بز دلی اسم بچه اش را گذاشت رستم میترسید صداش کنه .
به سایت (...) مراجعه کنید . این وب سایت به همه غیر کمونیست ها حمله میکند از ملی و لیبرال گرفته تا سلطنت طلب و مجاهد و حتا رفقای سابقشان نگهدار و کاخ ساز و کشتگر و فتاح پور که حالا با آشنایی با سیاست علمی دست از خزعبلات مارکسیسم روسی و چریک بازی و ژاندارم کشی برداشته اند .
اینها پارسال شعار سرنگونی میدادند . باد توی آستین جنبش سبز میکردند تا مثلا آنرا از حالت لیبرال و اصلاحات در بیاورند و انقلابی و ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی اش کنند . در سال ۵۷ تا ۵۹ هم مارکسیست ها سعی کردند انقلاب را رادیکالیزه کنند ! فقاهتیزه شد !
با مذاکرات احمدی نژاد با امریکا مخالف بودند و همگام با موسوی و نبوی و مجاهدین انقلاب و لاریجانی و توکلی و مطهری سنگ می انداختند جلوی نزدیک شدن رژیم به امریکا .
به سحابی و گنجی و سروش حمله میبردند اما از نبوی و موسوی و تاج زاده با احترام یاد میکردند .
تا همین دیروز دنبال تظاهرات دیگری بودند تا مردم را به خیابان بیاورند و باز یک عده ای را به کشتن بدهند تا مدتی خوراک برای تبلیغ ایدیولوژی شهادت طلب و آرمان گرای ور شکسته خود داشته باشند .
حالا که قطعنامه تصویب شد و اربابشان هم دنبال منافع بیشتر رفت اینها ماندند و ترس از اینکه امریکا کنترل تمام قضایا را اکنون در دست دارد .
۳۱ سال رنج و زحمات آنها برای دور نگاه داشتن امریکا از ایران بر باد شد . آنها که از بر قراری رابطه رسمی بین ایران و امریکا وحشت داشتند ، آنها که از اقدام صحیح و منطبق بر منافع ملی بازرگان در ۳۰ سال پیش با امریکا چنان به خشم آمدند که دست در دست ولایت فقیه و خط امام گذاشتند و چشم بر روی همه جنایت ها بستند اکنون ایران را در آستانه تسلیم محض به امریکا می بینند از ان بدتر می ترسند به ایران حمله شده و یک رژیم نظامی مثل مشرف پاکستان در ایران حاکم و یا کشور به کشور های کوچک شبیه بالکان یا شیخ نشینها تقسیم شود .

عاقبت مملکتی که اپوزیسیون اش این مارکسیست های روسی باشند ! دولتش احمدی نژاد ! جناح مخالف دولتش موسوی ! و منتقدین داخل حاکمیت اش لاریجانی و توکلی و مطهری ! به جز جنگ و نابودی چه میتواند باشد ؟
مملکتی که سیاست مدارانی چون اردوغان و لولا برزیلی ندارد ، مملکتی که روشنفکرانش یا روسی هستند یا از ترس روس ها و فراماسونری مارکسیستی روسی خفقان گرفته اند ، مملکتی که بر خلاف ۹۹ درصد کشور های جهان راه در گیری با امریکا و اسرائیل را هم رهبران دولت ، هم رهبران مخالفین ، هم روشنفکران ، هم احزاب ، هم ... صدر سیاست های خود ساخته اند و بدون درک شرایط زمانی و مکانی در سال ۱۹۱۷ و در مسکو منجمد مانده اند ! به جز جنگ و نابودی چه عاقبتی در انتظارش هست؟
مملکتی که هنوز دعوای ۶۰ ساله اعراب و اسرائیل از تمامی مسائل داخلی و خارجی و ملی و میهنی خودش مهمتر است و در این مورد هیچ اختلافی بین دولت و اپوزیسیون و منتقدین وجود ندارد عاقبت اش چه چیزی جز جنگ و نابودی است ؟
مملکتی که تعامل سیاسی و حرکت عقلانی سیاسی در ان چه از طرف حاکمیت و چه از طرف اپوزیسیون نکوهیده و در حد خیانت تبلیغ میشود چه چیزی انتظارش را میکشد جز نابودی در تاریخ ؟
نسل فردا همه را مسول خواهد شناخت :
آنها که خصومت کور با امریکا و اسرائیل را پایه نهادند و تبلیغ کردند در حاکمیت و بیرون ان
آنها که وابستگی و اتکا به روسیه و چین را تبلیغ کردند
آنها که هر حرکت مصالحه جویانه را چه از جانب حکومت و چه از جانب اپوزیسیون یا دولت های لیبرال قبلی به شکست کشاندند
آنها که مسابقه آب نبات و در غلتان راه انداختند تا خودشان زنجیر را به گردن گربه بیاندازند.
آنها که طفره رفتند و موش و گربه بازی کردند تا طرف مقابل خسته شد و تیشه را زد به ریشه .
آنها که مسائل مهم ملی را وسیله امتیاز گیری و مچ گیری گروهی و قبیله ای قرار دادند .
آنها که این بازیها را دیدند و عاقبتش را میدانستند اما سکوت کردند .
نسل فردا همه را مسول میشناسد . مثل بچه ها انقدر لج بازی کردید و غفلت که حالا هیچ راه فراری ندارید.
ایران اردوغان میخواهد . لولا می خواهد . کاسترو ها و پل پت ها و کیم جنگ ایل ها ایران را به این روز سیاه نشاندند . هنوز بسیار بد تر در پیش است .

-- sahar ، Jun 10, 2010

تحریم ها بر علیه رژیم اخوندی است نه بر علیه مردم ایران و یا ایران لطفا تیتر اخوند پسند احمدی نژادی نزنید!

-- Hamid ، Jun 10, 2010

شما ببینید این حکومت چه تجاوزی به ایران کرده که اگر امروز غرب بیاید و کل این حکومت را نابود کند و حتا یک نفر از سپاه و بسیج و نیروهای انتظامی را هم زنده نگذارد مردم جشن خواهند گرفت. بنده این تعالی را به اسلام و امام زمانش و نایب امام زمانش و نوچه ی امام زمانش تبریک می گویم. قدم بعدی چیست!

-- بدون نام ، Jun 10, 2010

تحریمها باید گسترده تر باشد تا موثر واقع گردد. برای جلوگیری از جنگ باید حکومت را تحریم کامل نفتی نمود تا پول مفت به جیب آنها برای سرکوب سرازیر نگردد. سلاح رژیم حاکم شکنجه و دلار می باشد.

-- سهیلا ، Jun 10, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)