تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

بازداشت ١٧٠ روزنامه‌نگار در یک سال

سازمان گزارشگران بدون مرز با اشاره به «سیاست سرکوب» در ایران اعلام کرد، پس از انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری در ایران تاکنون، ١٧٠ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند.

جمهوری اسلامی این تعداد ٢٢ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس را به ١٣٥ سال زندان محکوم کرده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرده، ایران به دومین زندان بزرگ روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان در دنیا تبدیل شده است.


احمد زیدآبادی

به دلیل اعمال فشار دولت بر رسانه‌ها در طول یک سال گذشته حدود ١٠٠ روزنامه‌نگار به اجبار ایران را ترک کرده‌اند. همچنین بنابر این گزارش،‌ هم اکنون بیش از ۸۵ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس در انتظار دادگاه و یا حکم زندان خود به سر می‌برند.

«انجمن بین‌المللی دفاع از آزادی مطبوعات و روزنامه‌نگاران زندانی» در گزارش دیروز خود نوشت، قدرت حاکم با «اختلال» در کار رسانه‌ها و «کنترل» کامل تصاویر به دنبال «نادیده انگاشتن» گردهمایی‌ها و جلوگیری از «استحکام انسجام» و «مقبولیت مردمی» مخالفان خود بوده است.
این انجمن پاسداران انقلاب اسلامی را مسئول «سانسور رسانه‌ها»، «توقیف مطبوعات»، «دستگیری روزنامه‌نگاران» و عدم دسترسی رهبران مخالفان به «هر امکان رسانه‌ای» معرفی کرده است.

در این بیانیه همچنین از «زندان و شکنجه»، «وثیقه‌های سنگین»، «تحت فشار قرار دادن و مقروض کردن خانواده‌ها»، «طرد اجتماعی و محروم کردن از حق کار» به عنوان راه‌های فشار به اصحاب رسانه یاد شده و آن را «تبعیضی» خوانده که به «تبعید» انجامیده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرده، ایران به دلیل زندانی کردن ٣٧ روزنامه نگار و وبلاگ‌نویس به دومین زندان بزرگ روزنامه نگاران و وبلاگ‌نویسان در دنیا تبدیل شده است

این گزارش همچنین انتخابات «شک برانگیز» ریاست جمهوری در ایران را دلیلی بر اعتراضات مردمی ایران می‌داند و اعلام می کند این امر از انقلاب ١٣٥٧ به بعد «بی‌سابقه» بوده است. حکومت برای به «سکوت وادار کردن» اعتراضات سیاسی به «راه‌اندازی ماشین برنامه‌ریزی شده سرکوب» پرداخته است.

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته، میلیون‌ها نفر در اعتراض به نتایج انتخابات به خیابان‌ها آمدند. به گفته مقام‌های قضایی در روزهای نخست اعتراضات بعد از انتخابات بیش از چهار هزار نفر بازداشت شدند. بسیاری از این بازداشت شدگان را روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان تشکیل می‌دهند.

احمد زیدآبادی و مسعود باستانی از جمله روزنامه‌نگاران زندانی هستند که در روزهای نخست حوادث پس از انتخابات بازداشت و اکنون با حکم‌های سنگین در زندان هستند. مسعود لواسانی، حسین رونقی ملکی، شیوا نظرآهاری و کوهیار گودرزی نیز از جمله وبلاگ‌نویسانی هستند که از سال گذشته بازداشت شده و هم‌چنان در زندان به سر می‌برند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)