تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

بحران یا فتنه؟
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «کدامیک؛ قتنه یا بحران» به بررسی اوضاع سیاسی ایران پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «دو گروه سیاسی در برداشت از اوضاع سیاسی بعد از انتخابات از کلمات خاصی استفاده می‌‌کنند. گروهی حوادث بعد از انتخابات را بحران و گروهی دیگر آن را فتنه قلمداد می‌کنند. استفاده از هر یک از کلمات فوق برای نام‌گذاری، بار سیاسی ویژه‌ای دارد که تبیین آن پشت پرده بسیاری از حوادث را روشن می‌کند .بحران یعنی شرایط به گونه‌ای است که نظام در آستانه فروپاشی است و اگر اقدامی انقلابی صورت نگیرد همه چیز از دست می‌رود .فتنه یعنی شرایط در حالت عادی خود، خوب پیش می‌رود ولی جریاناتی سعی در اختلال در مسیر درست آن دارند و مایل هستند نظام به سمت فروپاشی برود.»

این روزنامه می‌نویسد: «در نظام‌های دیکتاتوری، مظالم و ستم‌ها آن‌قدر زیاد است که برای اثبات ظلم و جنایت نیازی به صحنه‌سازی نیست. این‌که پروژه قتل ندا آقا سلطان در ایران توسط عوامل خارجی انجام می‌شود، و آقای موسوی در مجلس ختم آدم زنده شرکت می‌کند و سعی در تهیه لیست دورغین اعدام هفتاد و دو تن می‌کند و اعدام تروریست‌های آدم‌کش را به عنوان اعدام دگراندیشان اعلام می‌کنند، نشان دهنده آن است که دست‌شان خالی است و نظام آن‌قدر از قوه قهریه کم استفاده می‌کند که نمی‌توان با استناد به موارد واقعی چهره نظام را کریه نشان داد. لذا باید با دروغ‌پردازی، کشتن و نظام را متهم کردن این خلا را جبران کرد و وجود بحران را در ایران ثابت کرد.»

به باور این روزنامه: «طرفداران نظریه بحران با اصرار بر اثبات وجود و حتی ایجاد بحران به دنبال چه چیزی هستند؟ در جواب باید گفت در صورتی که بحران به رسمیت شناخته شود، می‌بایستی در مدیریت فعلی جامعه تغییرات اساسی صورت گیرد. در این شرایط می‌توان نتایج انتخابات را نیز نادیده گرفت و مدیریت فعلی را حتی اگر پیروز انتخابات باشد کنار زد و تیم جدیدی را روی کار آورد. طرفداران نظریه بحران، عامدانه و یا جاهلانه فقط برای تصاحب چند صباحی قدرت حاضر شده‌اند آبرو و حیثیت نظامی را که ثمره امام بزرگوار و خون صدها هزار شهید است را لجن مال کنند.»

متن کامل سرمقاله

چماق‌های جدید
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «آزموده را آزمودن خطا است» به بررسی «رفتار دوگانه سازمان‌های بین‌المللی» به جریان تحریم ایران پرداخته است.

در این سرمقاله آمده: «واقعیت آن است كه رفتارها و سیاست‌های دوگانه‌ای از سوی برخی سازمان‌های بین‌المللی مشاهده می‌شود. در حالی كه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها بر فقدان هر نشانه‌ای حاكی از غیر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاكید كرده، اما شورای امنیت سازمان ملل تحت تاثیر قدرت‌های استكباری اقدام به صدور قطع‌نامه جدید تحریم علیه ایران كرد. همه این‌ها در حالی است كه هیچ نظارتی بر فعالیت‌های هسته‌ای و جنگ طلبانه رژیم صهیونیستی اعمال نشده و از طرف دیگر اقدامی نیز علیه این رژیم صورت نمی‌گیرد.»

این روزنامه می‌نویسد: «هفته‌ای كه گذشت اجلاس سیكا در كشور تركیه برگزار شد. سیكا مجموعه‌ای از كشورهای آسیایی شامل ٢٠ عضو اصلی و ١٠ عضو ناظر است كه وظیفه برنامه‌ریزی برای حفظ امنیت كشورهای منطقه اعم از حوادث و بلایا، مبارزه با مواد مخدر و تروریسم را برعهده دارد رئیس جمهور ایران طی یك سخنرانی رسمی، پیشنهادات هفت‌گانه تهران را برای تغییر در وضع موجود از بی‌عدالتی، تبعیض، تجاوز، جنگ، ناامنی و فقر به نفع ملت‌ها و امنیت و صلح پایدار، مطرح كرد. سیكا می‌تواند دامنه همكاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را تقویت كرده و تصمیمات جدیدی برای حركت به سوی اهداف این سازمان اتخاذ نماید.»

به باور این روزنامه: «ظاهرا غرب به سركردگی آمریكا، فرانسه و انگلیس بیش‌تر دنبال ساز و كار تحریم و خلق چماق‌های جدید است. چماق‌هایی كه سابق بر این بارها ناكارآمدی خود را در مقابل عزم و اراده ملت ایران برای احقاق حقوق مسلم خود و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای نشان داده‌اند.»

متن کامل سرمقاله

مناقشه دولت و مجلس
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «تعامل دولت با مجلس» به مناقشه اخیر میان مجلس و دولت پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «طی 5 سال گذشته که کم‌تر موردی را می‌توان یافت که دولت مخالف آن بوده اما به احترام نظرات نمایندگان مردم در خانه ملت، آن قانون را مطابق مصوبه اجرا کرده باشد حتی لایحه جامع ایثارگران از سوی دولت تامین اعتبار نشد در حالی که دولت می‌توانست آن را در قالب لایحه بودجه سال‌های آتی تامین اعتبار کند تا اجرایی شود و در مجمع تشخیص خاک نخورد.»

این روزنامه می‌نویسد: «اتفاقی که در کمیسیون اصل ٩٠ رخ داد و رئیس جمهور وزرای خود را برتر از نماینده‌ای دانست که با چند هزار رای به مجلس راه یافته نیز جای تامل دارد. شاید ما از تفسیر قانون اساسی بی‌خبریم و نمی‌دانیم که قوه مجریه هیچ برتری و الزامی نسبت به قوه مقننه و قضاییه ندارد. شاید نمی‌دانیم که قرار است همه چیز را دولت تعیین کند و بقیه گوش به فرمان باشند.»

به باور این روزنامه: «آنچه را که نمی‌توان نادیده گرفت فرمایشات امام خمینی(ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران است که مجلس را در راس امور معرفی کرده‌اند. به هرحال امید آن می‌رود که این روزها و این رویکردها نیز به پایان برسد از خداوند می‌خواهیم تا کشتی نظام اسلامی همچنان بر پهنه سیاست کینه‌ورزانه سلطه‌گران جهان در امنیت کامل شناور بماند و تنها راه این موضوع انقیاد دولت از مجلس است و همکاری مجلس با دولت.»

متن کامل سرمقاله

دیگر روزنامه‌ها
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «بازار به جای دولت در یک دعوای ‌حقوقی»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «انسجام دولت و مجلس»

سرمقاله امروز روزنامه ایران با عنوان «هوشیارتر از همیشه»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)