تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نارضایتی عراق از حضور نظامی ایران

صالح احمد یکی از نیروهای امنیتی کردستان عراق گفت: «در دوازده روز گذشته توپخانه نیروهای نظامی ایران برای تعقیب شبه نظامیان کرد، منطقه را هدف بمباران قرار داده است.»

به گفته صالح احمد این حملات در روز یکشنبه نهم خرداد ماه به کشته شدن یک دختر ١٤ ساله کرد و مجروح شدن سه تن از روستاییان منجر شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، نیروهای نظامی ایران از پنجشنبه گذشته با استفاده از تانک و توپخانه از خطوط مرزی عراق گذشتند. قلمرو کوهستانی اطراف نقاط مرزی ایران و عراق همواره بحث‌ برانگیز بوده است.
لبید عباوی، معاون وزیر امور خارجه عراق، گفته است که با احضار سفیر ایران، به حملات توپخانه‌ای ایران در کردستان عراق «شکایت» کرده است.

به گفته صالح احمد حملات توپخانه‌ای ایران در روز یکشنبه نهم خرداد ماه به کشته شدن یک دختر ١٤ ساله کرد و مجروح شدن سه تن از روستاییان منجر شده است

ایران و عراق دو کشور همسایه با سابقه جنگ بین سال‌های ١٣٥٩ تا ١٣٦٧ در منطقه و در حال «آتش‌بس» هستند. هرگونه تحرک نظامی در مرزهای این دو کشور می‌تواند به چالشی بزرگ در منطقه تبدیل شود.
نیروهای ایرانی در دی ماه سال گذشته یک چاه نفت در جنوب عراق را توقیف کرده بودند.

در هفته‌های اخیر نیز خبرگزاری‌ها، گزارش‌های متعددی از درگیری میان نیروهای نظامی ایران با پژاک و شبه نظامیان کردستان ایران در نقاط مرزی دو کشور منتشر کرده‌اند.

این گروه که به حیات آزاد کردستان (پژاک) معروف است، یک سازمان کرد مخالف جمهوری اسلامی است که با «هدف حمایت از حقوق ایرانیان کرد در چارچوب یک نظام دموکراتیک در ایران» وارد عمل شده است. این گروه همواره هرگونه ارتباط با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را رد کرده است.

گروه حیات آزاد کردستان اعلام کرده است که خواستار تجزیه ارضی ایران نیست. از سوی دیگر ایران همواره پژاک را یک گروه «تجزیه طلب مسلح» می‌داند.

دادسرای عمومی و انقلاب تهران در تاریخ ١٩ ماه اعلام کرد که پنج نفر را به اتهام مشارکت در بمب‌گذاری در مراکز دولتی و وابستگی به پژاک در زندان اوین تهران اعدام کرده است. این موضوع اعتراض مردم مناطق کرد‌نشین منطقه را به همراه داشت.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)