تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
رامین مهمان‌پرست:

برای تعویض کوهنوردان برنامه‌ای نداریم

رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، سه شنبه اعلام کرد که «مبادله» کسانی که به گفته او «پرونده آن‌ها هنوز در حال پیگرد قضایی است» عملی نیست.

سارا شرود، شین باور و جاش فتال حوالی خرداد سال گذشته به اتهام «ورود غیرقانونی» از منطقه کردستان عراق به خاک ایران، به وسیله نیروهای امنیتی ایران بازداشت شدند.


سارا شرود، شین باور و جاش فتال

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که پرونده «جاسوسی» این سه کوهنورد آمریکایی به مسئله «شهرام امیری»، دانشمند هسته‌ای ایرانی و که به گفته او توسط « ایالات متحده آمریکا ربوده شده» هیچ ارتباطی ندارد.

این موضوع درحالی اتفاق می‌افتد که امروز سه‌شنبه، خبرگزاری‌های داخل ایران تلاش می‌کنند حضور شهرام امیری، کارشناس و پژوهشگر دانشگاه صنعتی مالک اشتر در آمریکا را به «ربایش» او توسط نیروهای امریکایی ربط دهند.

در عین حال فردی که خود را همنام با او معرفی می‌کند با انتشار فیلم کوتاهی در یوتیوب، این «شایعات» را رد کرده است. این فرد می گوید که اکنون در آمریکا است و ادامه می‌دهد: «در این‌جا آزادم و به همه اطمینان می‌دهم که در امان هستم.»

رامین مهمان‌پرست: پرونده سه کوهنورد آمریکایی به مسئله «شهرام امیری»، دانشمند هسته‌ای ایرانی و که به گفته او توسط « ایالات متحده آمریکا ربوده شده» هیچ ارتباطی ندارد

ماه گذشته مادران سه کوهنورد آمریکایی بنا به آن‌چه از سوی مقامات جمهوری اسلامی «اقدامات انسان‌دوستانه» خوانده‌ شد، اجازه یافتند به ایران بیایند تا با فرزندانشان دیدار کنند.

در پی این اقدام ایران، وزارت امور خارجه ایالات متحده این حرکت را «مثبت» ارزیابی کرد و دو شهروند ایرانی بازداشت شده توسط نیروهای آمریکایی در عراق را به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد تحویل داد.

در حالی که ناظران بین‌المللی این اقدام طرفین را نوعی «مبادله» ارزیابی کردند اما مادران این کوهنوردان پس از دو روز اقامت در ایران و دیدار با فرزندانشان ایران را به مقصد دوبی ترک کردند، بی‌آنکه تلاش‌های‌شان برای آزادی فرزندانشان به نتیجه برسد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)