تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

محکومیت سنگین برای ژیلا بنی‌یعقوب

ژیلا بنی‌یعقوب روزنامه‌نگار ایرانی و فعال حقوق زنان امروز در دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی پیرعباسی به ٣٠ سال محرومیت از حرفه روزنامه‌نگاری و یک سال حبس تعزیری محکوم شد

ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان، پس از تحمل ٦٠ روز بازداشت با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. او در پی حوادث پس از انتخابات ایران در تاریخ ٣٠ خرداد سال گذشته به همراه همسرش، بهمن احمدی امویی دستگیر شده‌ بود.

به گزارش میزان خبر، حکم همسر بنی یعقوب که در دادگاه بدوی، هفت سال زندان تعیین شده بود، در دادگاه تجدید نظر به پنج سال حکم قطعی تبدیل شده ‌است.


ژیلا بنی‌یعقوب

دادگاه ژیلا بنی یعقوب نهم خرداد ماه به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» در شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی برگزار شد. او در این دادگاه خطاب به قاضی گفت: «گر چه شما مرا در جایگاه متهم می‌بینید اما من از کارشناسان وزارت اطلاعات شاکی هستم.»

ژيلا بنی‌يعقوب از روزنامه نگاران با سابقه ایرانی است که سال‌ها در روزنامه‌های همشهری، خرداد، آزاد، آفتاب امروز، وقايع اتفاقیه و سرمايه به این حرفه اشتغال داشته است. ژیلا بنی یعقوب همچنین از اعضای «کمپين يک ميليون امضا» در دفاع از برابری حقوقی زنان و مردان در ایران است و به همین دلیل جایزه «شجاعت در روزنامه‌نگاری» را از سوی بنياد جهانی رسانه‌های زنان دریافت کرده است.

او همچنین در سال ٢٠٠٩ میلادی جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات انجمن روزنامه‌نگاران مدافع آزادی بیان کانادا را دریافت کرده‌است.

سال گذشته سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد ایران به بزرگترين زندان برای خبرنگاران در جهان تبدیل شده است

قاضی پیرعباسی یکی از قضاتی است که رسیدگی به پرونده بسیاری از فعالان سیاسی، دانشجویی و مطبوعاتی پس از انتخابات ایران را برعهده داشته و احکام قضایی سنگینی را برای آنها در نظر گرفته است.

سید ضیاالدین نبودی، فعال دانشجویی و دانشجوی محروم از تحصیل، توسط قاضی پیر عباس به حکم سنگین ١٥ سال زندان محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ١٠ سال زندان تبدیل شد.

همچنین امروز مسعود نورمحمدی بر اساس حکم دادگاه ٢٨ دادگاه انقلاب به «دلیل ارسال ایمیل و اس‌ام‌اس» به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است. او که برادر سعید نورمحمدی از جوانان فعال اصلاح‌طلب است، در ٣٠ دی ماه گذشته دستگیر شده بود.

سال گذشته «سازمان گزارشگران بدون مرز» اعلام کرد ایران به «بزرگترين زندان برای خبرنگاران در جهان» تبدیل شده است. هم‌اکنون نزدیک به ٥٠ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس در زندان‌های سراسر ایران به سر می‌برند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)