تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

پرونده ایران در دستور کار آژانس

در حالی که شورای حکام سازمان ملل امروز در وین، نشست خود را برای مذاکرات هسته‌ای آغاز کردند، یوکینو آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «از ایران خواست تا بر سر برنامه‌های هسته‌ای‌اش همکاری‌ بیش‌تری با شورا حکام داشته باشد.»‬

ایران به دلیل آن‌چه که غرب آن را آزمایش پنهان هسته‌ای و نظامی می‌داند، در صدر گفت‌و‌گوهای نشست دوره‌ای حکام قرار گرفته است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، یوکینو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی صبح امروز یک نشست یک هفته‌ای را با رهبران جهان آغاز کرد. این نشست قرار است بیش از هر چیز به «پیگیری مسئله اتمی ایران و اقدامات تنبیهی برسر فعالیت‌های نامشخص هسته‌ای آن» بپردازد. همچنین در این نشست قرار است رهبران دنیا درباره «سوریه و دیگر مسائل هسته‌ای خاورمیانه» گفتوگو کنند.

ناظران بین‌المللی می‌گویند ایران دوباره به خاطر همکاری نکردن بر سر برنامه‌های نامشخص هسته‌ای‌اش در معرض دور جدیدی از اقدامات تنبیهی و تحریم قرار می‌گیرد.

در آستانه تحریم‌های تازه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، مدیر آژانس بین‌المللی خواهان همکاری بیش‌تر ایران با این سازمان شد

جمهوری اسلامی همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های حساس هسته‌ای‌اش اصرار دارد و از توقف کامل برنامه‌های هسته‌ای‌اش خودداری می‌کند. اما غرب معتقد است ایران برنامه‌های ساخت بمب هسته‌ای اش را پنهان می‌کند.

در هفته‌ای که گذشت، مدیرکل آژانس بین‌المللی، گزارشی را درباره برنامه هسته‌ای ایران به اعضای شورای حکام ارایه کرد. او به آن‌ها اطلاع داد که جمهوری اسلامی درخواست شورای امنیت برای توقف برنامه‌های هسته‌ای‌اش را «عملی» نکرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد بارها با تصویب قطع‌نامه‌هایی خواستار تعلیق فعالیت‌های این کشور در زمینه‌ غنی‌سازی اورانیوم و روشن‌سازی این برنامه‌ها شده، اما جمهوری اسلامی این قطع‌نامه‌ها را غیرقانونی می‌داند و از اجرای آن‌ها سر باز زده است.

در ماه اکتبر سال گذشته نیز، گروه ١+٥، متشکل از کشورهای عضو دایم شورای امنیت به همراه آلمان، با ارایه راه حلی خواستار مبادله اورانیوم غنی شده در ایران با سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

همکاری بیش‌ترجمهوری اسلامی ایران با این سازمان!؟..همکاری در راه ساختن بمب اتمی !؟

-- Kiana ، Jun 7, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)