تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
هیلاری کلینتون:

جلوگیری از تحریم‌ها با «شیرین‌کاری»

هیلاری کلینتون روز یکشنبه با بیان اینکه ما در طول ٢٤ تا ٤٨ ساعت آینده شاهد اقداماتی از سوی ایران خواهیم بود، گفت: فکر نمی‌کنم اگر آن‌ها بار دیگر تلاش کنند افکار عمومی را از اجماعی که در شورای امنیت سازمان ملل وجود دارد «منحرف» کنند. او افزود:«ما آرای کافی برای تصویب قطع‌نامه داریم.»

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه آمریکا با بیان این‌که ایران با علم به این‌که قدرت‌های جهان گفت‌وگوهای خود را برای اعمال دور جدید تحریم‌ها آغاز کر‌ده‌اند، قرار داد مبادله اورانیوم را با ترکیه و برزیل به امضا رساند. وی این اقدام را در راستای فعالیت‌های ایران برای «انحراف افکار عمومی» ارزیابی کرد.


آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در گزارش اخیر خود ضمن انتقاد دوباره ازپنهان‌کاری‌های ایران، این کشور را متهم کرد که قرارداد تبادل اورانیوم را در جهت اتلاف وقت پذیرفته است.

ایران چندی پیش در توافقی با دو کشور ترکیه و برزیل پذیرفت که ١٢٠٠ کیوگرم از اورانیوم کم‌تر غنی شده خود را برای غنی‌سازی ٢٠ درصد به خارج از مرزهای خود بفرستد و طی یک سال آن ‌را باز پس گیرد اما کشورهای غربی با واکنش منفی خود به این توافق‌نامه آن را بی‌اثر کردند.

واکنش نه چندان مساعد غرب و به خصوص آمریکا به این توافق سه جانبه، انتقادات ترکیه و برزیل را در پی داشت اما برزیل چند روز پیش اعلام کرد که اگرچه با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران مخالف است اما در صورت تحریم ایران در شورای امنیت سازمان ملل، به آن احترام می‌گذارد.

هیلاری کلینتون: با وجود نقشه‌های ایران برای انحراف افکار عمومی »ما آرای کافی برای تصویب قطع‌نامه داریم.»

مقامات آمریکایی قبلا اعلام کرده‌اند که علیرغم مخالفت احتمالی برزیل و ترکیه، قطع‌نامه را به رای شورای امنیت خواهند گذاشت و هیلاری کلینتون نیز در این خصوص گفت که آرای کافی برای تصویب قطعنامه وجود دارد.

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران پیش‌تر هشدار داده بود هر گونه تحریم‌ علیه ایران بیش‌تر به معنای «رویارویی» خواهد بود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)