تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
وزیر نفت ایران خبر داد:

واگذاری دو پروژه پارس جنوبی به سپاه

طبق گفته وزیر نفت ایران، قرار است قرارداد توسعه بخش بالادستی این دو فاز مشترک گازی تا یک ماه آینده به «کنسرسیوم خاتم الاوصیا» به ارزش تقریبی «پنج میلیارد دلار» واگذار شود.

در حالی که ٩ سال از آغاز مذاکرات شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های انگلیسی - هلندی شل و رپسول اسپانیا برای توسعه فازهای ١٣ و ١٤ میدان پارس جنوبی می‌گذرد، سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت ایران مذاکرات با این شرکت‌ها را متوقف و رایزنی با برخی از مجموعه‌های داخلی برای واگذاری قرارداد این طرح گازی آغاز کرد.


به گزارش مهر، وزیر نفت جمهوری اسلامی با همین هدف کنسرسیومی با عنوان «خاتم الاوصیا» تشکیل داده است. این کنسرسیوم از پنج پیمانکار بزرگ طرح‌های نفت و گازی ایران همچون «قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، شرکت ساختمان صنایع نفت (اویک)، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی، ایزوایکو و صدرا» تشکیل شده است.

واگذاری این قرارداد عظیم نفتی به قرارگاه خاتم الانبیاء وابسته به سپاه پاسداران ایران درحالی صورت می‌گیرد که این قرارگاه و چهار شرکت وابسته به آن از نیمه دوم سال ٨٨ در صدر تحریم‌های ایالات متحده امریکا علیه ایران قرار گرفته‌اند.

گفته می‌شود اعضای این کنسرسیوم نفتی هنوز قطعی نشده‌اند و ممکن است تغییراتی در خصوص حضور شرکت‌های داخلی این کنسرسیوم انجام بگیرد که یکی از آن‌ها پیوستن شرکت‌هایی همچون ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران)، صف و شرکت ملی حفاری به این کنسرسیوم نفتی است.

گفت‌وگوها برای پایان کار با شرکت نفتی انگلیسی- هلندی شل زمانی از سوی ایران بالا گرفته است که راینر وینزنرید، سخن‌گوی این شرکت ماه گذشته در لاهه (هلند) از توقف فروش بنزین به ایران خبر داده بود.

واگذاری این قرارداد عظیم نفتی به قرارگاه خاتم الانبیاء درحالی صورت می‌گیرد که این قرارگاه و چهار شرکت وابسته به آن از نیمه دوم سال ٨٨ در صدر تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار گرفته‌اند

ایران با وجود این‌که یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان نفت در جهان است، اما به دلیل گنجایش پایین پالایشگاه‌هایش ناگزیر به وارد کردن حدود یک سوم بنزین مورد نیاز در کشور است. شل، چهارمین شرکت بزرگ اروپایی است که در ماه گذشته فروش بنزین به ایران را متوقف کرده است.

در حالی که دلیل تیرگی این روابط هنوز روشن نیست، ناظران معتقدند که تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه شرکت‌های صادر کننده بنزین به ایران باعث شده که این شرکت‌ها بدون سرو صدا فروش بنزین به ایران را متوقف کنند.

کنگره آمریکا به دلیل آن‌چه کوشش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌داند، طرح تحریم گسترده‌ای را علیه ایران در دست بررسی دارد. اما ایران این تحریم‌ها را ناعادلانه می‌داند و بر صلح آمیز بودن تلاش‌هایش پافشاری می‌کند. در این بین ایران از معامله با کشورهای غربی صرف نظر کرده و حدود یک سوم بنزین مورد نیازش را از چین تامین می‌کند. اخیرا نیز برای خرید بنزین با ونزوئلا موافقت نامه‌ای امضا کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مگه دیگه چیزیهم مونده بود که سپاه نگرفته باشه؟

-- دبستان اکباتان ، Jun 7, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)