تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

قاچاق ۱۹ میلیارد دلار کالا در سال ۸۷

سعید مرتضوی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از قاچاق کالا به ارزش ۱۹ میلیارد دلار در سال ۱۳۸۷ خبر داد.

به گزارش امروز شنبه خبرگزاری ایسنا، آقای مرتضوی ۱۶ میلیارد دلار از این مبلغ را مربوط به قاچاق کالاهای وارداتی اعلام کرده است.

به گفته وی، سه میلیارد دلار دیگر نیز مربوط به قاچاق کالاهای صادراتی است.

سعید مرتضوی افزوده که این آمار، زمانی تهیه شده که وی مسئولیتی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا نداشته است، اما به گفته او «کارشناسان و تهیه‌کنندگان این آمار مدعی‌ هستند که اعداد و ارقام اعلام‌شده صحت دارد.»

مرتضوی ۱۶ میلیارد دلار از این مبلغ را مربوط به قاچاق کالاهای وارداتی اعلام کرده است

آخرین آمار رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به سال ۸۶ بازمی‌گردد که براساس آن میزان کالای قاچاق ثبت و ضبط شده، معادل ۱۳ میلیارد دلار اعلام شده بود.

براساس گزارش‌های رسمی، در سال ۸۳ قاچاق کالا و ارز به میزان شش میلیارد دلار بوده که این رقم در آمار سال ۱۳۸۷ به ۱۹ میلیارد دلار، یعنی نزدیک به دو و نیم برابر افزایش یافته است.

آبان ماه سال گذشته نیز حمیدرضا تقی‌زاده، دبیر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته بود ۷۰ درصد کل قاچاق کشور در دست ۱۵۰۰ نفر است.

به گفته آقای تقی‌زاده، روزانه ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر سوخت به خارج از ایران قاچاق می‌شود که بخش عمده‌ آن بنزین و گازوئیل است.

آخرین آمار رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به سال ۸۶ بازمی‌گردد که براساس آن میزان کالای قاچاق ثبت و ضبط شده، معادل ۱۳ میلیارد دلار اعلام شده بود

قیمت فرآورده‌های نفتی در ایران، بسیار ارزان‌تر از کشورهای همسایه آن است و همین اختلاف قیمت، انگیزه اصلی برای قاچاق این فرآورده‌ها محسوب می‌شود.

علاوه بر مواد سوختی، سیگار، قند و چای نیز از طریق برخی از مرز‌ها به خارج از ایران قاچاق می‌شود، اما مواد سوختی در راس کالاهای قاچاق قرار دارد.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ۱۷ خرداد ماه سال گذشته از قوه قضائیه خواسته بود نام و عکس متهمان هزار و ۴۶۳ پرونده قاچاق را منتشر کند.

در آن زمان ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر عهده غلامحسین الهام، سخنگوی وقت دولت نهم بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حلالا الکی همش رو به من نسبت میدن. منی که فقط بیست در صدش را داشتم و بقیه اش پر زد. البته غیر از قاچاق زن و دختر که هنوز حسابش قاطی هستش.

ن. آ. ک....

-- بدون نام ، Jun 5, 2010

Mortazavi khod gheyreh ghanoonist v in jenayatkar agar b das mardom bioofteh. anrooz fara khahad resid

-- بدون نام ، Jun 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)