تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نگرانی از وضعیت زندانیان بند ۳۵۰ اوین

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، در گزارشی از بند ۳۵۰ زندان اوین، از دسترسی «اندک» زندانیان به خدمات درمانی ابراز نگرانی کرده‌ است.

این گزارش که به نقل از «منابع مطلع و موثق» منتشر شده، «تراکم زندانیان سیاسی، کمبود منابع غذایی و کیفیت پایین آن، آلودگی محیط زندان و بدرفتاری زندانبانان» را از مهمترین مشکلات بند ۳۵۰ اوین عنوان کرده‌ است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از مقامات قوه قضائیه و سازمان زندان‌ها خواسته ‌است «در اسرع وقت با رسیدگی به وضعیت این بند زمینه بهبود شرایط زندگی زندانیان و رساندن آن به استانداردهای قانونی را فراهم آوردند.»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر مسئولیت هرگونه «اتفاق ناگوار» را متوجه مسئولان زندان، مقامات امنیتی و قوه قضائیه ایران دانسته‌ است

این سازمان حقوق بشری با هشدار نسبت به احتمال بروز «خطرات جدی» برای برخی زندانیان به خاطر دسترسی اندک به درمان و دارو، مسئولیت هرگونه «اتفاق ناگوار» را متوجه مسئولان زندان، مقامات امنیتی و قوه قضائیه ایران دانسته‌ است.

در یک سال گذشته بیش از پنج هزار نفر از مخالفان دولت بازداشت شده‌اند. اخبار منتشر شده در رسانه‌ها حاکی از «شکنجه و بدرفتاری» با زندانیان» است.

بنا به این گزارش هم اکنون بیش از ۱۰۰ نفر از فعالان سیاسی که بیشتر آن‌ها از زندانیان رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری هستند، در این بند به سر می‌برند.

اغلب این افراد پس از پایان بازجویی و سپری کردن ماه‌ها بازداشت در سلول‌های انفرادی بندهای امنیتی به این بند منتقل شده‌اند.

شماری از زندانیان این بند پس از اعتراض به اعدام پنج زندانی سیاسی در ۱۹ اردیبهشت جاری به زندان‌های دیگر استان تهران یا بندهای دیگر زندان اوین تبعید شده‌اند.

کیفیت پایین غذای زندانیان و محدودیت در استفاده از فروشگاه زندان از جمله موارد عنوان شده در این گزارش است.

کمپین حقوق بشر می‎گوید که غذای بند ۳۵۰ اوین همچون سایر بندهای عمومی این زندان از کیفیت «بسیار پایین» برخوردار است و گاهی مواد فاسد شده در غذا موجب مسمومیت زندانیان شده ‌است.

در این گزارش آمده ‌است که هم اکنون ۱۰۰ زندانی بند ۳۵۰ اوین در پنج اتاق پانزده متری زندگی می‌کنند و پتوها و وسائل خواب زندانیان «کثیف و غیربهداشتی» است.

فرسوده بودن تاسیسات بهداشتی- نظافتی و استفاده از زندانیان برای نظافت راهروها، هواخوری، دستشویی‌ها و محدوده زندان از دیگر اعتراضات عنوان شده در این گزارش است.

خبرهای رسیده از بند ۳۵۰ اوین حاکی از ابتلای بیشتر زندانیان این بند به انواع بیماری‌ها و ناراحتی‌های جسمی است.

این در حالی است که در ساختمان بند ۳۵۰، بهداری یا مکانی برای استفاده زندانیان از دارو یا خدمات پزشکی وجود ندارد و انتقال زندانیان به بهداری و ویزیت پزشک نیز با «مشکلات و محدودیت‌های فراوان» روبرو است.

گفته می‌شود در هر روز فقط ۱۰ نفر از زندانیان بند ۳۵۰ اجازه انتقال به بهداری را دارند و مسئولان زندان معتقدند «تنها در زمانی نیاز به بهداری وجود دارد که زندانی حتما بیهوش شده باشد»

گفته می‌شود در هر روز فقط ۱۰ نفر از زندانیان این بند اجازه انتقال به بهداری را دارند و مسئولان زندان معتقدند «تنها در زمانی نیاز به بهداری وجود دارد که زندانی حتما بیهوش شده باشد.»

اسفند سال ۸۷ امیدرضا میرصیافی، وبلاگ‌نویس زندانی به دلیل نرسیدن به موقع خدمات درمانی جان خود را از دست داد. وی از سوی دادگاه به دو سال و نیم حبس محکوم شده بود.

«برخوردهای غیراخلاقی و توهین‌آمیز رئیس بند ۳۵۰، اعلام هواخوری اجباری، ورزش صبحگاهی و جست‌و‌جوهای غیرمعمول وسایل زندانیان سیاسی» از جمله دیگر بدرفتاری‌های اعمال شده در زندان اوین است که در این گزارش به آن اشاره شده‌ است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

جانییان ج.ا روزی باید جواب پس بدهند. تمام شکنجه گران شاه را سریع کشتند و یا دوباره استخدام کردند و نگذاشتند مردم در دادگاه های علنی جانیان را در حال دست و پا زدن در مقابل دادگاه های منصف ببینند و درس بگیرند و نگذارند که اشتباه های گذشته تکرار شود. خجالت داره که بعد از ۳۰ سال انقلاب هنوز شعارمون مرگ بر دیکتاتور و زندانی سیاسی ازاد باید گردد هست.

-- سارا ، Jun 4, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)