تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

درخواست هشت حزب سیاسی برای تظاهرات ۲۲ خرداد

هشت حزب اصلاح‌طلب طی نامه‌ای مشترک به وزارت کشور، خواستار صدور مجوز راهپیمایی برای روز ۲۲ خرداد، سالگرد دهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران شدند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتایج انتخابات نیز روز دوشنبه ۱۰ خرداد، درخواست مشترک خود برای برگزاری راهپیمایی در ۲۲ خرداد ماه را به وزارت کشور ارسال کرده بودند.


به گزارش پارلمان‌نیوز، جبهه مشارکت ایران اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی، مجمع نمایندگان ادوار مجلس، انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران، انجمن روزنامه‌نگاران زن، حزب اراده ملت و مجمع نیروهای خط امام، هشت حزب سیاسی هستند که به استناد به اصل ۲۷ قانون اساسی تقاضای صدور مجوز برای راهپیمایی روز ۲۲ خرداد کرده‌اند.

بنا به این گزارش نسخه‌ای از این نامه به فرمانداری تهران نیز ارسال شده‌ است، مسئولان فرمانداری با خودداری از قبول این درخواست گفته‌اند که تنها صدور مجوز برای مراسم‌ها و تجمعات در مکان‌های سربسته در حوزه وظایف آن‌ها است.

احزاب اصلاح‌طلب منتقد دولت در نظر دارند این راهپیمایی را ساعت چهار بعداز ظهر روز ۲۲ خرداد از میدان امام حسین به سمت میدان آزادی تهران برگزار کنند.

۲۲ خرداد ماه اولین سالگرد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم است که در آن محمود احمدی‌نژاد به عنوان «برنده» معرفی شد.
موسوی و کروبی نتیجه این انتخابات را نپذیرفته و دولت برآمده از آن را «نامشروع» اعلام کرده‌اند.

جبهه مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب، مجمع دانش‌آموختگان ایران، مجمع نمایندگان ادوار مجلس، انجمن اسلامی جامعه پزشکی، انجمن روزنامه‌نگاران زن، حزب اراده ملت و مجمع نیروهای خط امام، هشت حزب سیاسی هستند که خواهان صدور مجوز برای راهپیمایی۲۲ خرداد هستند

در نامه مشترک این دو نامزد معترض، از مرتضی تمدن، استاندار تهران درخواست شده تا «طبق قانون اساسی و در راستای رعایت حقوق شهروندی»، مجوز راهپیمایی آرام از میدان امام حسین تا میدان آزادی را صادر کند.

بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی ایران، تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‏‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.

در بخشی از این نامه مشترک آمده‌است: «دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به واسطه حضور کم‌نظیر و غرورآفرین ملت بزرگ ایران بار دیگر به واقعه‌ای باشکوه در تاریخ سیاسی ایران مبدل گشت و اینک در آستانه برگزاری سالگرد این واقعه تاریخی که به دلیل وجود تردیدهای جدی در نتایج اعلام شده باعث بروز وقایعی تلخ در کشور گردید، قرار گرفته‌ایم.»

در روزهای اخیر فراخوان‌های دعوت به راهپیمایی در روز ۲۲ خرداد در برخی شهرهای ایران در وب‌سایت‌ها منتشر شده‌است. شمار زیادی از شهروندان ایرانی نیز در کشورهای مختلف در تدارک برپایی راهپیمایی در سالگرد انتخابات هستند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
موسوی و کروبی درخواست مجوز راهپیمایی کردند

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)