تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
مهدی کروبی:

«نظامیان سرنوشت انتخابات را تعیین می‌کنند»

مهدی کروبی نامزد معترض به دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران در یک پیام ویدئویی گفت آیت‌الله خمینی به «شدت» مخالف حضور نیروهای مسلح در دسته‌بندی‌های سیاسی بوده است.

وی در این پیام ویدئویی که در آستانه ۱۴ خرداد، سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی، در تارنمای سحام نیوز منتشر شده، گفت: «نیروهای مسلح اسلحه در دست دارند و سرنوشت انتخابات هم دست بسیج و سپاه است». وی اظهار داشت که «نطق برخی از نمایندگان مجلس را نیز سپاه و بسیج می‌نویسند.»


آقای کروبی پیشنهاد داده‌است تا با انجام یک همه‌پرسی آزاد، جایگاه سپاه و بسیج در بین مردم به رای گذاشته شود.

مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی در این پیام با اشاره به سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی گفته است که امسال نیروهای نظامی، نیروهای بسیج و سپاه، رهبری این مراسم را به دست گرفته‌اند و حتی برای نوه امام تعیین تکلیف می‌کنند.

اشاره کروبی به حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی است که همه‌ساله مراسم بزرگداشت پدربزرگ خود را برگزار می‌کرد اما امسال به گفته دبیر کل حزب اعتماد ملی، نظامیان در این موضوع دخالت کرده‌اند.

کروبی در این پیام، نقطه آغاز «انحراف» از راه آیت‌الله خمینی را یک سال پس از درگذشت او می‌داند و می‌گوید که پس از فوت رهبر پیشین ایران، به «بهانه نظارت استصوابی» در مجلس سوم انحراف در رأی‌گیری و انتخابات‌ها شروع شد.

روبی با ابراز نگرانی از به خطر افتادن اسلامیت نظام، گفت که جمهوریت در برابر اسلامیت، «به شدت تضعیف و تخریب» شده است

او ضمن ابراز نگرانی از به خطر افتادن اسلامیت نظام، گفت که جمهوریت در برابر اسلامیت، «به شدت تضعیف و تخریب» شده است.

این رهبر مخالف دولت در بخش دیگری از پیامش گفت: آیت‌الله خمینی می‌خواست جایگاه مرجعیت آسیب نبیند اما اکنون «می‌بینیم که وزارت اطلاعات و نیروهای مسلح چه بلایی بر سر مراجع و حوزه‌های علمیه آورده‌اند.»

کروبی هم‌چنین از چگونگی نظارت بر عملکرد رهبر ایران انتقاد کرده و گفت که در سال ١٣٦٩ کار تعیین صلاحیت اعضای خبرگان رهبری را از «حوزه‌های علمیه و علما» گرفتند و به شورای نگهبان که خودشان «منصوب رهبری» هستند، سپردند.


موافقان دولت محمود احمدی‌نژاد همواره از مهدی کروبی به عنوان یکی از«سران فتنه» یاد می‌کنند و از قوه قضائیه می‌خواهند که او را به همراه میرحسین موسوی و محمد خاتمی محاکمه کند.

خبرگزاری فارس دیروز گزارش داد زمانی که مهدی کروبی قصد داشت وارد مزار آیت‌الله خمینی شود، عده‌ای علیه او شعار داده‌اند.

بنا بر دیگر گزارش‌ها مهدی کروبی با بیان اینکه قطعاً کسانی در جمع حاضر و بیرون از مراسم هستند که مایلند به سخنان او گوش دهند، گفت: «یک گروه کوچکی دارند شلوغ می‌کنند که قطعاً مردم آنها را نمی‌پذیرند و از آنان بیزارند.»‬

در همین حال چهارشنبه، پنجم خرداد نیز عده‌ای با تجمع در برابر دادستانی تهران خواستار محاکمه رهبران جنبش سبز شده بودند.

زمانی که مهدی کروبی قصد داشت وارد مزار آیت‌الله خمینی شود، عده‌ای علیه او شعار داده‌اند

آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در برابر فشار فزاینده موافقان دولت و برخی از نمایندگان مجلس که خواستار محاکمه این افراد هستند، گفته است که برای محاکمه این افراد، به نظر «نظام» عمل می‌کند. ناظران می‌گویند که منظور او از نظام، رهبر جمهوری اسلامی ایران است.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران مخالف دولت می‌گویند که دولت ایران در انتخابات ریاست جمهوری سال ١٣٨٨ «تقلب» کرده است. دولت اما همواره این اتهام را رد کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

کروبی، جمهوریت در برابر اسلامیت، «به شدت تضعیف و تخریب» شده است. وی نقطه آغاز «انحراف» از راه خمینی را یک سال پس از درگذشت او می‌داند! این آقا مهدی، یا خودش گرفته، یا ما را؟ اگر نقطه آغاز «انحراف» پس از مرگ خمینی بوده است، پس چرا زودتر اقدام نکردید که جمهوریت و اسلامیت به این فلاکت و بی آبرویی نیافتد؟ شما ها، آن موقع در هرم قدرت بودید.
کاظم،

-- Kazem ، Jun 4, 2010

البته حرف شما كاملا دروغه چون من خيلي مخالفان احمدي نژاد و حتي كساني كه در انتخابات به موسوي راي داده بودند رو ميشناسم كه از موسوي و كروبي و خاتمي بريدند و اونها رو سران فتنه ميدونن!

يا عجبا!همه ي ياران امام از رهبر و هاشمي و رحيميان و... دروغ ميگن و فقط جناب كروبي كه تكرار حرفهاي منتظري رو ميزنه راست ميگه؟!كاش آقاي كروبي همين حرفهاي الانش رو (بخصوص در مورد خط امام) زمان امام ميگفت تا ميفهميد يه من ماست چقدر كره داره

-- محمودايلام ، Jun 4, 2010

حاج محمود ...، اینبار مثل ستون دیگه شعار ودرود به «ماه» رهبرت ندادی! اظهار فضل کردنت هم فقط نشوندهنده ترس و واماندگیته ... معلومه در وحشت شدید بسر میبرین. تو که کاره ای نیستی بهتره فلنگ و ببندی و درری تا خیلی دیر نشده ...

-- خاک بر سرت ، Jun 4, 2010

ازان صادق تا این صادق چوبه های دار است که صف کشیده است .از خلخالی تا لاریجانی .نابود باد اعدام

-- shamim ، Jun 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)