تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

امکان تصویب تحریم‌ها علیه ایران تا ۲۱ ژوئن

ایالات متحده امروز پنج‌شنبه گفت که امید دارد دور جدید تحریم‌ها علیه ایران تا ۲۱ ژوئن به رأی‌گیری گذاشته شود.
به گزارش خبرگزاری‌ها، فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز به خبرنگاران گفت:

«ما قصد داریم این قطع‌نامه را طی روزهای آینده ارائه کنیم و انتظار داریم که تمامی اعضای برخوردار از حس مسئولیت در جامعه بین‌الملل از این قطع‌نامه پشتیبانی کنند.»


شورای امنیت سازمان ملل متحد

پس از آن یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود به خبرنگاران گفت که این قطع‌نامه قرار است «از امروز تا ۲۰ ژوئن» در یکی از روزها در شورای امنیت به رأی گذاشته شود.

به گفته این مقام، گزارشی که روز دوشنبه توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده بر موضوع «تداوم سرپیچی ایران از تعهدات بین‌المللی خود» صحه می‌گذارد.

ماه گذشته ایالات متحده پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای را برای افزایش تحریم ایران ارائه داد و اعلام کرد که چهار عضو دائمی دیگر در شورای امنیت سازمان ملل (روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه) از آن پشتیبانی می‌کنند.

این پیش‌نویس خواستار افزایش تحریم‌های تسلیحاتی و بانکی علیه تهران و ممنوع شدن فعالیت‌های حساس نظیر معدنکاری اورانیوم و توسعه موشک‌های بالیستیک توسط حکومت ایران در مناطق مختلف دنیا شده‌است.

به گفته مقام ارشد آمریکایی، گزارشی که روز دوشنبه توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده بر موضوع «تداوم سرپیچی ایران از تعهدات بین‌المللی خود» صحه می‌گذارد

مقام‌های ارشد آمریکایی روز جمعه گفتند که آن‌ها در حال ادامه دادن کار تنظیم قطع‌نامه بدون مشارکت برزیل و ترکیه هستند. برزیل و ترکیه دو عضو غیر دائمی شورای امنیت هستند که به منظور جلوگیری از تحریم حکومت ایران، قراردادی برای معاوضه سوخت هسته‌ای با ایران امضا کرده‌اند.

ایران به خاطر خودداری از توقف غنی‌سازی اورانیوم تاکنون با سه دور از تحریم‌های سازمان ملل متحد روبه‌رو شده‌است. قدرت‌های غربی کوشیده‌اند با تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌ها، مقامات جمهوری اسلامی را وادار به توقف فعالیت‌های غنی‌سازی بکنند. این قدرت‌ها نسبت به کاربردهای احتمالی این فعالیت‌ها در زمینه ساخت بمب اتم نگران هستند. ایران این نگرانی‌ها را بی‌پایه می‌نامد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

متاسفانه ! تحریم اقتصادی اگر در راستای سرنگونی "واقعی‌" رژیم جمهوری اسلامی باشد مورد قبول آلترناتیو "واقعی‌" ایران است حتی عملیات نظامی و ضربتی اگر در یک مدت کوتاه، اضمحلال کننده، همسو با دولت موقت انقلابی و شوک آور باشد، حرکتی‌ رادیکال و گریز ناپذیر است.

-- ایراندوست ، Jun 3, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)