تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

قاچاق شیمیایی به افغانستان برای تولید هروئین

افغانستان با ابراز نگرانی از قاچاق مواد شیمیایی برای تولید هروئین به این کشور، خواستار کمک جامعه بین‌المللی در این راستا شد.

زلمی افضلی سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان در یک نشست خبری در کابل گفت که با وجود کاهش ۳۳ درصدی کشت تریاک در ولایت هلمند هنوز این کشور بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد مخدر در جهان است.

هلمند مرکز عمده کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان است و این کشور نیز به تنهایی ۹۲ مواد مخدر مصرفی دنیا را تولید می‌کند.

وی ناامنی را از دلایل ادامه این وضع خواند و افزود که هم‌اینک در ۶۸ منطقه ناامن این کشور تریاک کشت می‌شود.

افزون بر این، افزایش سطح تولید هروئین با استفاده از مواد شیمیایی وارداتی از دیگر موارد نگرانی این مقام افغان بود که در این نشست خبری به لزوم کنترل آن اشاره شد.


مواد مخدر در افغانستان

از هروئین به عنوان یک ماده مخدر پیشرفته با قیمت بالا و بازار مناسب نام برده می‌شود که اخیرا قاچاق آن از افغانستان به دیگر کشورهای جهان افزایش یافته‌است.

به گفته آقای افضلی، مواد مخدر از منابع تأمین مالی تروریسم در این کشور است و در صورتی که با این وضع به طور جدی مقابله نشود افغانستان با چالش‌های متعددی مواجه خواهد شد.

بر پایه گزارش سازمان ملل متحد، تولید مواد مخدر در افغانستان از ۷۷۰۰ تن در سال ۲۰۰۸ به کمتر از ۶۹۰۰ تن در سال ۲۰۰۹ رسید اما به‌خاطر حجم زیاد تولید در سال گذشته هنوز هم بیشتر از ۱۲۰۰۰ تن مواد مخدر به صورت ذخیره وجود دارد که تقاضای مواد مخدر جهان را برای بیش از دو سال تأمین می‌کند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)