تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

امداد مالی برای اروپا و افزایش ارزش یورو

در پی اعلام موافقت اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول برای جلوگیری از سرایت بحران مالی یونان به بقیه کشورهای اتحادیه اروپا، ارزش سهام‌ اروپایی امروز دوشنبه نیز افزایش بیشتری به خود دید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برای این اقدام اضطراری که به منظور جلوگیری از گسترش بحران مالی اجرا می‌شود، ۷۵۰ میلیارد یورو اختصاص داده‌شده‌است.


۱۶ کشور منطقه یورو، از این پس به مبلغ ۴۴۰ میلیارد یورو برای ضمانت وام‌ها و به مبلغ ۶۰ میلیارد یورو از پول‌های کمیسیون اضطراری اروپا دسترسی خواهند داشت. صندوق بین‌المللی پول نیز تا سقف ۲۵۰ میلیارد یورو به این کشورها کمک مالی خواهد کرد.

در پی اعلام این خبر، بازارهای بورس جهانی از ۳.۷ درصد رشد برخوردار شدند و ارزش یورو نیز پس از سقوط هفته گذشته رو به بهبودی گذاشت. بامداد امروز ارزش یورو نسبت به دلار آمریکا ۱.۶ درصد افزایش نشان داد.

در پی نگرانی از گسترش بحران مالی یونان، سهامداران بین‌المللی طی هفته گذشته حدود ۲۸۰۰ میلیارد یورو زیان کردند. شب گذشته اعلام شد که اتحادیه اروپا و آی‌ام‌اف (صندوق بین‌المللی پول) در مورد استقرار یک سازوکار نجات مالی به توافق رسیده‌اند.

بامداد امروز ارزش یورو نسبت به دلار آمریکا ۱.۶ درصد افزایش نشان داد

بر پایه این طرح امدادی، کمیسیون اروپایی می‌تواند در بازارهای مالی با شرایطی که برایش مفیدتر است وام بگیرد و این وام را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در مشکل مالی قرار دارند واگذار کند. میزان وامی که کمیسیون اروپایی با این شرایط می‌تواند دریافت کند بدون محدودیت خواهد بود.

یونان با کسری بودجه هنگفت (۱۳ درصدی) و بدهی‌های کلان خارجی (۳۰۰ میلیارد یورو) روبرو است و دولتمردان آن تلاش می‌کنند مانع از سقوط اقتصادی این کشور شوند.

در هفته‌های اخیر هزاران تن از کارکنان دولت در یونان در اعتراض به افزایش نیافتن دستمزدها و اقدامات صرفه‌جویانه دولت، دست به اعتصاب زدند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)