تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

اعتراض به اجرای پنج حکم اعدام در ایران

گروهی از نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر، احزاب سیاسی و ایرانیان خارج از کشور در نقاط مختلف جهان، نسبت به اجرای حکم اعدام پنج نفر زندانی سیاسی کرد در ایران که سحرگاه دیروز یک‌شنبه صورت گرفت، اعتراض کرده‌اند.


تظاهرات اعتراضی در برابر سفارت ایران در پاریس

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با صدور بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن این اعدام‌ها، گفته‌است که اعدام ناگهانی پنج زندانی سیاسی نمایانگر سیاست دولت ایران برای استفاده از ترور و خشونت در قبال چالش‌های پیش رو و ارعاب مخالفان است.

ارون رودز: این اعدام‌های مخفیانه را فقط می‌توان کشتار حکومتی تلقی کرد

بنا به اعلام دادستانی تهران، حکم اعدام فرزاد کمانگر، شیرین علم هولی، علی حیدریان، فرهاد وکیلی و مهدی اسلامیان که به اتهام بمب‌گذاری و شرکت در عملیات تروریستی محکوم شده بودند، به اجرا درآمد.

ارون رودز، یکی از سخنگویان کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید «این اعدام‌های مخفیانه را فقط می‌توان کشتار حکومتی تلقی کرد و شاهد دیگری است از بی‌اعتنایی مطلق و اهانت جمهوری اسلامی به استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر».


فرزاد کمانگر و شیرین علم هولی

در بیانیه کمپین هشدار داده شده که حداقل شانزده زندانی کُرد دیگر و یازده تن از معترضان به انتخابات که به مرگ محکوم شده‌اند، در خطر اعدام قریب‌الوقوع بسر می‌برند.

از سوی دیگر گروه‌های مختلفی از ایرانیان خارج از کشور از جمله در فرانسه، آلمان و کانادا ظرف دیروز و امروز دست به گردهم‌آیی‌های اعتراضی زده و اجرای پنج حکم اعدام را محکوم کرده‌اند. آن‌ها همچنین خواهان پایان دادن به مجازات اعدام در ایران شدند.

صدها تن از فعالان ایرانی به سمت سفارت جمهوری اسلامی در پاریس رفتند و به نشانه اعتراض ساختمان سفارت را مورد حمله قرار دادند

روز یک‌شنبه و تنها ساعاتی پس از انتشار خبر اعدام‌ها، در پاریس صدها تن از فعالان ایرانی در میدان «تروکادرو» گرد هم آمدند و نسبت به اجرای این احکام اعتراض کردند. سپس جمعیت حاضر به سمت سفارت جمهوری اسلامی در پاریس رفتند و به نشانه اعتراض ساختمان سفارت را مورد حمله قرار دادند. این حمله به دخالت پلیس فرانسه و بازداشت ده‌ها تن تظاهرکننده انجامید.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

bravo eux iraniens et iraniennes qui ont maniféstés contre les crimes et les executions en Iran.
Stop exection In Iran !
Farzandan iran ra b khak v khoon nakeshid ey heyvanat ablah

-- بدون نام ، May 10, 2010

afarin bar mardom hagh talab iran

-- hashemi ، May 10, 2010

عجب شماها صریعید! همه جا صحبت از لندون و پاریس بود حالا نوبت شما شد. خوب است اعلام کنید که دکتر سامی هم چند سال پیش بدست احمدی نژاد کشته شد. این واقعا معنی عافیت نشینی ست و ول کردن ایران. شما ها که من می دانم ملی هم سهتید اگر بجای ما بودید هزار نغمه می خواندید که اگر من در خارج بودم چه می کردم و چه! اما شماها در ساحل عافیت سر شب چراغها را خاموش می کند دکان تعطیل تا فردا ساعت ده صبح که نم نم از خواب بیدار شوید! آقایان، خانمها ما را در ایران ولایت مطلق ی فقیه بر روی سفره پهن شده بدست علی و با ذلفقترش هر صبح و شام سر می برد و شما حتا خبرهایی را هم که می تواند خردک پوفآبی بشود بر این همه سوزش را دریغ می دارید. حاشا به کارتان!

-- ُس م از تهران ، May 10, 2010

من پیشگو هستم تا کنون پیشگویی هایم غلط از آب در نیامده. من امسال را سال پایان حیات جمهوری اسلامی می بینم، خامنه ای را سخت دچار کابوس های وحشتناک می بینم. او را از تقلبش پشیمان می بینم اما کسانی همچون اشباح دور و برش را گرفته و مانع یک انتخاب می بینم. آینده ی خامنه ای را سیاه می بینم. آخوندها را بر کنار از قدرت می بینم. روحانیت را جدا شده از حکومت می بینم. ماه خرداد را ماه انقلاب می بینم! من از اصفهان آمده ام/ من پیشگو هستم در خانه ی قومان و خویشان در تهرانم

-- پیشگو اصفهانی از تهران ، May 10, 2010

پیشگو اصفهانی از تهران لطفا پیشگویی جعلی نکن و از جانب پیشگوی معروف ایرانی اظهار نظر نکن.ما به راحتی تشخیص می دهیم که جنابعالی من پیشگو هستم واقعی نیستی .

-- کامران ، May 10, 2010

Afarin b shoma farzandan ghayour Iran dar barabar har edam bayad jonbid, farda dir ast. Edam siasi v gheyreh siasi nadarad . Masoul khalaf ghachagh foroosh inha hastand. Agar nemitavani b dareh sefarat ravi ba ghalam mobarezh kon.
MARG BAR PARVIN AHMADINEJAD V MOJTABA KHAMENEI

-- بدون نام ، May 10, 2010

در روز دوشنبه دهم ماه مه، ده ها نفر از ایرانی های مقیم فلورانس طی تجمعی که توسط موج سبز فلورانس در میدان جمهوری این شهر برگزار شده بود شرکت کردند و با محکوم کردن اعدام های سیاسی اخیر، انزجار خود را از این عمل غیرانسانی و شوم ابراز کردند.
موج سبز فلورانس این حادثه جانگداز را به خانواده ها و نزدیکان این عزیزان صمیمانه تسلیت می گوید.
یاد این هموطنان مظلوم همیشه در دل های ما زنده خواهد بود

http://florencegreenwave.blogspot.com/

-- roze.khob ، May 11, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)