تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

خانواده‌ها و وکلای اعدام‌شدگان بی‌اطلاع بودند

خانواده و وکیل فرزاد کمانگر از اعدام وی اطلاعی نداشته‌اند و خبر این اعدام را از طریق خبرگزاری فارس شنیده‌اند.
خلیل بهرامیان، وکیل این زندانی سیاسی این مطلب را در مصاحبه‌ای با رادیو زمانه بیان کرد.

وی در مورد این گفته خبرگزاری فارس که در این اعدام‌ها «تمامی مراحل قانونی رعایت شده» گفت: «قوه‏ قضائیه تنها جایی است که به قانون توجه ندارد.»

سحرگاه روز گذشته فرزاد کمانگر، شیرین علم‌هولی،علی حیدریان، فرهاد وکیلی و مهدی اسلامیان به اتهام «بمب‌گذاری و شرکت در عملیات تروریستی» اعدام شدند.

دادستانی تهران اعلام کرده که این پنج نفر، «در عملیات تروریستی از جمله بمب‌گذاری در مراکز دولتی و مردمی شهرهای مختلف ایران دست داشتند.»


مادر فرزاد کمانگر

فرزاد کمانگر، در کامیاران آموزگار بوده و در آن‌جا به فعالیت‌های مدنی اشتغال داشته‌است.

مهرداد کمانگر برادر فرزاد نیز در مصاحبه با «جرس» می‌گوید «اگر کشور ما قانون داشت الان فرزاد اعدام نمی‌شد، اگر عدالت وجود داشت نباید فرزاد را اعدام می‌کردند و یا حداقل کسی به ما خبر می‌داد که الان فرزاد کجاست.»
وی ادامه داد: «از صبح که خبر را شنیده‌ام به همه جا زنگ زده‌ام. ولی هیچ کس جواب‌مان را نمی‌دهد.»

برادر این زندانی سیاسی می‌افزاید:
«نزدیک به یک ساعت است که همه از تهران به ما خبر می‌دهند و ما خودمان خبر نداریم که فرزادمان کجاست. زنده‌است، اعدام شده‌است یا نمی‌دانم در کشور چه خبر است، قانون کجاست.» به گفته وی نماینده کامیاران در مجلس شورا هم «حاضر به پی‌گیری موضوع» نشده‌است.

وکیل فرزاد کمانگر: قوه‏ قضائیه تنها جایی است که به قانون توجه ندارد

مهرداد کمانگر ادامه می‌دهد:
«من اصلاً جرات نمی‌کنم خبر اعدام فرزاد را به مادرم بدهم.اگر این کشور قانون داشت من الان شرمنده مادرم نبودم. نمی‌دانم به مادرم چه بگویم.»

از سوی دیگر آقای بهرامیان وکیل فرزاد کمانگر می‌گوید «از اعدام موکل خود بی‌اطلاع است و برای اطلاع از صحت خبر به دادستانی تهران مراجعه خواهد کرد.»

به نوشته جرس، مسئولان زندان اوین با قطع تلفن‌های این زندان از دو روز گذشته اقدام به اجرای حکم اعدام زندانیان سیاسی فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، شیرین علم‌هولی و مهدی اسلامیان کردند.

این احکام در حالی به اجرا درآمد که پرونده سه تن از متهمان این پرونده در مرحله بازنگری (اعمال ماده ۱۸) قرار داشت و همچنین هیچ یک از وکلا و خانواده‌ها در جریان اجرای این احکام قرار نگرفتند.

پیش از این جمعی از نمایندگان کرد اهل سنت در مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، خواستار تجدید‌نظر در حکم اعدام برخی زندانیان سیاسی کرد شده‌بودند

خلیل بهرامیان، وکیل فرزاد کمانگر دو سال پیش و پس از آن که حکم اعدام موکلش در دیوان عالی کشور تأیید شد، در مورد دادگاه فرزاد کمانگر گفت که در مورد پرونده کار دقیق قضائی صورت نگرفت و «در دادگاه انقلاب در پنج، شش دقیقه و بدون حضور سایر متهمین محاکمه انجام شد».
در ماه‌های اخیر، احسان فتاحیان و فصیح یاسمنی، دو زندانی سیاسی کرد دیگر نیز اعدام شده‌اند.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران پس از اعلام خبر آن دو اعدام گفت: «قوه قضائیه برای اجرای موجی از اعدام‌های سیاسی به‌ویژه اعدام فعالان کرد، گام‌های سریعی بر می‌دارد.»

به گفته هادی قائمی: «هیچ مذهبی اجازه چنین کشتارهای شتاب‌زده‌ای را نمی‌دهد و حتی مسئله مهم‌تری که این اعدام‌های با ماهیت کاملاً عریان سیاسی ایجاد می‌کنند کمک به تحکیم قدرت تندروهای افراطی است که در بیشتر نهادهای کشور مسئولیت دارند.»

پیش از این جمعی از نمایندگان کرد اهل سنت در مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، خواستار تجدید‌نظر در حکم اعدام برخی زندانیان سیاسی کرد شده‌بودند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

شما با این جنایت ها اعصاب ملت ایران را خرد کردید ملتی که هر روز داعدازش می کنید برایتان حاضر کردند جلوی امریکا و اسرائیل بایستند و از شما جانی ها دفاع کنند تو مستراح برایتان گذاشتند بروید بردارید

-- ناراحت ، May 10, 2010

آقایان کروبی و موسوی که بارها قوه قضاییه را وابسته و غیر مستقل معرفی کردید و همین حکومت یارانتان را به زندان انداخت و هواداران گمنامتان را کشت و مورد تجاوز و شکنجه قرار داد روا نیست که در باره اعدام این جوانان ایرانی به این شیوه ناعادلانه، سکوت کنید.

آقای موسوی و کروبی اینها فرزندان شما هستند.

-- بدون نام ، May 10, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)