تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

اولتیماتوم ایران به شرکت‌های شل و رپسول

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از آخرین اولتیماتوم دوهفته‌ای به شرکت‌های شل و رپسول برای تعیین تکلیف قرارداد ۲ فاز پارس جنوبی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید رضا کسایی‌زاده این دو شرکت اروپایی را متهم به «وقت‌کشی» کرد و در این باره افزود که «برای تعیین و تکلیف قرارداد فازهای پارس جنوبی نباید منتظر خارجی‌ها بود.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌تازگی اعلام کرده‌است که آمادگی دارد در طرح‌های بخش انرژی جای شرکت‌های خارجی را بگیرد

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌تازگی اعلام کرده‌است که آمادگی دارد در طرح‌های بخش انرژی جای شرکت‌های خارجی را بگیرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس همچنین از واگذاری قرارداد طرح توسعه ۶ فاز دیگر پارس جنوبی به شرکت‌های ایرانی در آینده‌ای نزدیک خبر داده‌است.

این ضرب‌الاجل دو روز پس از آن اعلام می‌شود که مسعود میرکاظمی، وزیر نفت ایران تهدید کرد که شرکت‌های خارجی مشغول کار در پروژه‌های پارس جنوبی را به خاطر دیرکردهایشان از این طرح اخراج خواهد کرد. وزیر نفت ایران از سوی دیگر به کمبود اعتبارات دولت برای توسعه سه فاز بعدی پارس جنوبی اذعان کرد.

فشارهای جدید غرب برای تحریم ایران باعث تأخیر در تصمیم این دو شرکت جهت سرمایه‌گذاری در ایران شده‌است

شرکت انگلیسی-هلندی «رویال داچ شل» و شرکت اسپانیایی رپسول از سال ۲۰۰۲ درگیر مذاکره با ایران برای اجرای فازهای ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی هستند اما فشارهای جدید غرب برای تحریم ایران باعث تأخیر در تصمیم این دو شرکت جهت سرمایه‌گذاری در ایران شده‌است.

میدان عظیم گازی پارس جنوبی در خلیج فارس با وجود دارا بودن هشت درصد از گاز طبیعی جهان در بخش ایرانی خود نتوانسته شاهد بهره‌برداری مناسب باشد. تحریم و در پی آن کمبود سرمایه‌گذاری خارجی و به‌روز نبود فناوری‌ها باعث تأخیر زیاد در توسعه این میدان گازی در بخش ایرانی آن شده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

زرشک !

-- بدون نام ، May 10, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)