تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نوار سبز، مدرک جرم برخی پرونده‌های سیاسی

وکیل شماری از دستگیرشدگان تجمعات بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، می‌گوید که «نوار یا دست‌بند سبز» به عنوان مدرک جرم در پرونده برخی از موکلانش گذاشته شده است.

رنگ سبز، نماد تبلیغاتی میرحسین موسوی در کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری بود و پس از آغاز اعتراضات به «تقلب» در انتخابات، به نماد معترضان تبدیل شد.


این وکیل دادگستری که نامش اعلام نشده، به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت: «جریان رسیدگی به پرونده‌های دستگیرشدگان اخیر پشت پرده صورت می‌گیرد و عملا دست‌رسی مطبوعات و وکلا به پرونده‌ها در بسیاری از موارد کم است.»

به گفته وی علنی شدن اینکه بر اساس چه شواهد و مدارک «بی‌اعتباری» احکام زندانی از شش ماه تا پنج سال برای بازداشت‌شدگان صادر می‌شود، یک «مضحکه بزرگ و آبروریزی بی‌حد و حساب» برای قوه قضاییه‌ است.

در ۱۰ ماه گذشته بیش از پنج هزار نفر از مخالفان دولت بازداشت و به احکام سنگین اعدام و حبس محکوم شده‌اند.

بنا به این گزارش عکس‌هایی که توسط تلفن همراه شخصی از برخی تجمعات گرفته شده از دیگر مدارک جرمی است که بر مبنای آن حکم حبس برای متهمان صادر شده‌ است.

این در حالی است که بنا به گفته این وکیل دادگستری «عکس گرفتن از مکان‌های عمومی که مثلا صدها نفر در آن حضور دارند، عمل مجرمانه‌ای به شمار نمی‌رود و نمی‌توان افراد را به خاطر چنین مواردی دستگیر کرد.»

وی با اظهار تاسف از «بی‌توجهی» قضات دادگاه پرونده‌های سیاسی به قانون، افزود: «درهیچ یک از محاکماتی که من حضور داشته‌ام دفاعیات مطرح شده در رد اتهامات علیه موکلانم مورد توجه قرار نگرفته است.»

علنی شدن اینکه بر اساس چه مدارک «بی‌اعتباری» احکام زندانی برای بازداشت‌شدگان صادر می‌شود، یک «آبروریزی بی‌حد و حساب» برای قوه قضائیه‌ است

به گفته این وکیل دادگستری، در اغلب این پرونده‌ها اتهامات مطرح شده از سوی «دادستان، مسئولان وزارت اطلاعات و بازجویان اطلاعات سپاه» به عنوان «حرف آخر» مورد تائید قرار می‌گیرد.

علی یونسی، وزیر اطلاعات در دولت محمد خاتمی نیز هفته گذشته طی سخنانی از دخالت نهادهای امنیتی در دستگاه قضایی انتقاد کرده بود.

در ماه‌های اخیر برخی مخالفان دولت از سوی سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی بازداشت شده و در زندان‌های این ارگان‌ها نگاه‌داری شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

V

-- ایران سبز فردا ، Apr 9, 2010

نوار سبز یعنی ما دیکتاتوری را نمی خواهیم از دیکتاتوری بیزاریم .
نوار سبز حرف دل ما را می زند وقتی نوارسبز استفاده می کنیم یک نوع اسلحه ی بدون خشونت و خونریزی است که با زبان مسالمت امیز می گوئیم دیکتاتوری در ایران به پایان رسیده و دیگر جایی ندارد.
نوار سبز یا رنگ سبز از زبان بسته ی ما حرف می زند و جور ما را می کشد بی انکه خونی از دماغ کسی بریزد حالا اگر دیکتاتوری می خواهد نوار سبز ما را خونین و مالین کند این مشکل دیکتاتورهاست که به روش مسالمت امیز از قدرت کناره گیری نمی کنند چون میلیون ها نفر ناراضی و مخالف دارند و به زور می خواهند حکومت کنند اما نوارسبز می گوید باید حکومتی که مردم ایران را به اسارت گرفته ازاد کند و از قدرت کناره گیری کند در غیر این صورت روش های دیگری برای مبارزه انتخاب خواهیم کرد مگر اینکه نوارسبز را درک کنند؟...

-- شکرخدا ما بیداریم ، Apr 9, 2010

آن روز من هستم يا نيستم. امّا ميدانم که در نهايت, قانون اين دنيا شما قاتلان روح و جان ايرانيان را نابود ميکند تا درس عبرتی شويد برای نسل های آينده ايران تا بدانند که ميشود ادعايی به بزرگی "نمايندگی خدا" داشت و در عين حال کمر همت بر نابودی بندگانش بست.
تا بشناسند عمق تزوير و ريا را، تا ديگر گول افرادی مانند خمينی را نخورند، تا آگاه شوند و مطالعه کنند و کشورشان را حفظ کنند.

-- عين علی ، Apr 10, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)