تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

هشدار خاتمی نسبت به وقوع بحران‌های اجتماعی

محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات می‌گوید اگر چاره‌ای اندیشیده نشود، سال ۸۹، سال بحران‌های اجتماعی خواهد بود.

به گزارش تارنمای کلمه، پایگاه خبری نزدیک به میرحسین موسوی، وی با «بد» توصیف کردن موقعیت ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد:
«اگر گفته شود نظام همین روش‌های نادرست است و جز این نیست و هر کس فکر روشن دارد با انواع اتهامات کنار زده شود، نتیجه‌اش این می‌شود که نسل جوان و دیگران می‌گویند اگر نظام این است ما نمی‌خواهیم.»


محمد خاتمی

رئیس جمهوری پیشین ایران که در جمع گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران سخن می‎گفت، یکی از دغدغه‌هایش را تبیین «چارچوب‌های فکری و عملیاتی» برای اصلاحات عنوان کرد و گفت: «متاسفانه رفتارها، روش‌ها و کارهای اشتباهی که به نام نظام صورت می‌گیرد ممکن است این ذهنیت را برای دوستان جوان ما ایجاد کند که اصل انقلاب برای چه بود؟»

میرحسین موسوی، چهره شاخص مخالفان دولت نیز روز گذشته طی سخنانی نسبت به از بین رفتن مشروعیت نظام هشدار داده بود.

در ۱۰ ماه گذشته هزاران نفر از معترضان به نتایج انتخابات بازداشت و ده‌ها تن کشته شده‌اند. دادگاه شمار زیادی از مخالفان دولت را به احکام سنگین اعدام، حبس و تبعید محکوم کرده‌ است.

رئیس بنیاد باران با انتقاد از انواع تهمت‌ها در فضای تبلیغاتی رسمی ایران، «بسته شدن» فضا را سبب گرایش به رسانه‎های خارجی، ایجاد شایعه و «آشفتگی و هرج و مرج» دانست و افزود: «ملت هزینه بسیار بالایی در این ایام پرداخته‌ است و عواقب مدیریت موجود در جامعه مطلوب نیست.»
سال گذشته اغلب رسانه‌های نزدیک به منتقدان توقیف شده و بیش از ۸۰ روزنامه‌نگار راهی زندان شده‌اند.

محمد خاتمی: دیگر امکان ندارد مردم حکومت‌های استبدادی را که فقط از بالا دیکته کنند و از پایین اطاعت بشود بپذیرند

محمد خاتمی با بیان این که «ما خواهان براندازی نظام نیستیم و خواست ما حفظ نظام است»، افزود: «باید کشور از فضای امینتی خارج شود، به خواست‌ها و مطالبات مردم پشت نشود و همچنین آزادی زندانیان و آزادی فضا و انتخابات تامین گردد.»

مقامات رسمی جمهوری اسلامی بارها معترضان را به «براندازی نظام» متهم کرده‌اند.

رئیس بنیاد باران با بیان این‌که حکومت‌ها موجودات «فراقانونی و دارای اختیارات تام» نیستند، گفت: «دیگر امکان ندارد مردم حکومت‌های استبدادی را که فقط از بالا دیکته کنند و از پایین اطاعت بشود بپذیرند.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

شير بي يال و دم و اشكم كه ديد اينچنين شيري خدا كي آفريد؟

-- ستاره ت ، Apr 9, 2010

اقا یک سوزن خورده دادش به هوا رفته اما یادش رفته که جوالدوز های گنده گنده را همین اقایان تو تن وضمیر ایرانیان شریف وطنخواه ومبارز فرو کرده اند البته همین که برانداز نیست وحافظ نظام پلید وجنایت پیشه است و از براندازی مثل اب نبات صحبت می کند بیانگر حال واوضاع رژیم ددمنش است ونشان می دهد که این حکومت جهل وجنایت اخوندی بزودی سر نگون خواهد شد. به امید ان روز

-- Hamid ، Apr 9, 2010

خواهش می‌کنم یکی‌ به من بگوید که این جمله یعنی‌ چی‌؟
"متاسفانه رفتارها، روش‌ها و کارهای اشتباهی که به نام نظام صورت می‌گیرد"
آیا مثل این نیست که بگوییم این صحبتهأیی که آقای محمد خاتمی به نام محمد خاتمی می‌کند؟

-- بدون نام ، Apr 9, 2010

مهندس مهدی بازرگان در دادگاه نظامی رژیم شاه خطاب به رئیس دادگاه: "ما آخرین کسانی هستیم که از راه قانون اساسی به مبارزه سیاسی برخاسته ایم. از رئیس دادگاه انتظار داریم این نکته را به بالاتری‌ها هم بگوید."

-- V ، Apr 9, 2010


از سيد محمد خاتمي تنها دو بار قاطعيت ديدم .

بار اول بر ميگردد به پس از 18 تير سال 78 . آنزمان که دانشجويان ، مظلوم و ستم ديده تحصن کرده بودند و در انتظار حمايت . و سيد با 21 ميليون راي پشتوانه و محبوبيت کم نظيرش ، درست آنزمان که ميتوانست با حمايتي ، ريشه استبداد در حال شکل گيري را بخشکاند ، قاطعانه ، بله قاطعانه ، دانشجويان فرهيخته و دلير را ، مشتي اراذل و اوباش خواند و چون آبي که بر آتش بريزند ، کمايي در جامعه پديد آورد که تا سالها دوام يافت . آن جريان گذشت . اکبر مرد ، بهروز جاويد تهراني هنوز در زندان است و احمد باطبي در غربت .

بار دوم که سيد قاطعيت نشان داد همين امروز است . درست در زماني که قاطبه جامعه بي تاب رفراندم بر اصل نظام هستند ، درست در مقطعي که مهندس موسوي از پوسيده شدن و فروپاشي پايه هاي نظام سخن ميگويد و شيخ شجاع از نظام کلاشان و دروغگويان فرياد دارد ، درست در حساسترين مقطع تاريخ معاصر ، سيد بزرگوار ، باز اخم در هم کشيده و قاطعيت نشان ميدهد و حفظ نظام را اصل اول ميداند .

اما سيد بداند که اينبار آبي بر آتش ريخته نخواهد شد . او به فوت کردن آتش آمده است . بداند سيد که اين آتش ، آنقدر استحکام دارد که با فوت او نه که خاموش نميشود که بيشتر شعله خواهد گرفت . سيد ، ريشت را مراقب باش که نسوزد .

-- حمید ، Apr 10, 2010

درود بر شما!
ولی جناب خاتمی. بحران اجتماعی یک شب ساخنه نمی شود. وقتی تاریخ را می خوانیم می بینیم که جربانهای رو به رشد بوده تا به امروز به اوجی رسیده که تحملش دشوار است. آغاز هر بحرانی هم ریشه اش در مذهب و تعصب های خشک و بی مورد شماری از افراد جامعه بوده است. بر همه مردم روشن شده است که افرادی به نام نمایندگان جمهوری اسلامی در این چند سال از آزار و اذیت مردم ایران و دنیا دم فرو گذار نکرده اند. جمهوری اسلامی به محض روی کار آمدن تمام افسران و دست اندرکاران رزیم پیش از خود را کشت(می توانست این کار نکند) و افراد بیشماری را آواره کرد( می توانست آواره نکند ولی کرد). آتش جنگی که توسط آدمهای دیوانه آغاز شده بود را نه تنها نبست بلکه شعله ور ساخت تا خوب مردم بیچاره از پای افتند و پس از 8 سال ناگزیر شد که آتش بست را پپذیرد و گرنه هنوز جنگ بود.( میتوانست پس از دفاع از سرزمین صلح کند و ارتش را قوی کند) کشتار مردم بی گناه در زندان سال 67 و همچنین سایر زندانیان در این 30 سال. به کشته دادن مردم در راهها و جاده ها . قتل های زنجیره ای با وحود بودن آقای خاتمی در قدرت. معتاد کردن جوانان. فراری دادن سرمایه های از کشور. باب کردن تجاوز و کارهای زشت و ناپسند و .....همه خود می دانیم و حضرات هم می دانند که چه چیزی این را موجب شده و می توانست به این شکل بلا به سر مردم نیاورد و آورد.
آقای خاتمی و دوستان همرزم بیایید با مردم یکی شوید و دست از تعصب جمهوری اسلامی بردارید و دست به دست هم دهید با همه مردم ایران تا ببینیم جه خاکی می شود بر سر ریخت. یک کم منطقی باشید و دست از این تعصب اسلامی بردارید. از نوع بسازید و اشتباه روی اشتباه نکنیم و از دین به دینداران واگذارید و سیاست به سیاستمدارن . چاره اندیشی را به همه مردم خردمند. اقتصاد به اقتصاد دانان و.....

-- م ازپارس ، Apr 10, 2010

آقای خاتمی شما آدم نازنینی هستید اما یک چیز فراموشتان می شود! و آن اینکه این نظام همین است که هست! شما البته آمدید یک دگ جدید، یک اصل جدید هم به اصول پنجگانه ی تشیع اضافه کردید و آن امام خمینی ست. امام خمینی مظهر و نماد و سمبول و تمامی همعنی های این واژگان در آدمکشی و ستبداد بود. او مثل آب خوردن آدم می کشت، او چنان کشت که پدر بزرگ من که هشتاد سال نماز خوانده بود قبل از مرگ از اسلام بدر آمد، همین پدر بزرگ من می گفت که عبا و عمامه و قبای خمینی را از خون دلمه شده و رگ و پی شهیدان راه آزادی بافته اند. او راست می گفت. پدر بزرگ من از دوستان ... بود که آهن فروش بود و در خیان سیروس آن روزگار در سه راه بازگان تجارتخانه داشت، آن ...که از دوستان اسدالله لاجوردی ...بود ـ همان کسی که شما مجاهدش خواندید و او را از مجاهدینش نامیدید و در برابر جنازه اش نماز خواندید و تعظیم کردید ـ این ...با نزدیکی به خمینی تبدیل به یکی از خونخواران شد، البته اینک باید پیر و مفلوک شده باشد. اما همین آدم تعریف می کرد که چگونه در زندانهای ایران و خصوصا اوین کامیوم کامیون جنازه می بردند و در لعنت آباد ها دفن می کردند. آقای خاتمی این حکومت بر اقیانوسی از خون بیگناهان سوار است، این خونها چموشند و بقول رهبری معظم این کشتی را عاقبت غرق خواهند کرد. پیش از آنی که این کشتی غرق شود خودتان را از آن به بیرون پرتاب کنید. اصل ولایت فقیه و اصل این نظام خونآشام است. شما در هیچ حکومتی حتا حکومتهای به غایت دیکتاتوری هم اینهمه سخن از خون نمی کنند. شما باید فکری دیگر کنید، آماده باشید سیلی بنیان کن از زیر زمین این کشور و این ملت آغاز غریدن می کند، این سیل این نظام پوشالی را با خود خواهد برد. در این جنوب شهر تهران که من هستم همه چیز در حال آماده شدن است. اگر چه هیچ کس از میان شما این پخته شدن را نبیند.

-- بدون نام ، Apr 10, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)