تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

گفت‌وگوی قدرت‌ها درمورد تحریم ایران ادامه می‌یابد

شش قدرت جهانی در نشستی در نیویورک موافقت کردند تا گفت‌وگوها در مورد تحریم‌های جدید سازمان ملل متحد علیه تهران را در روزهای آینده ادامه دهند.

هیأت‌های بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه، ایالات متحده و آلمان پنج‌شنبه‌شب نزدیک به سه ساعت پشت درهای بسته بر روی پیش‌نویس قطع‌نامه تنظیم شده توسط ایالات متحده کار کردند. این قطع‌نامه قصد دارد تحریم‌های شدیدتری را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال کند.


سوزان رایس، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل این نشست را «ارزشمند» توصیف کرد و از ادامه این گفت‌وگوها در روزها و هفته‌های آینده خبر داد.

همتای روسی او، ویتالی چورکین به هنگام خروج از نشست به خبرنگاران گفت:
«ما پیشنهادهای سازنده‌ای در این نشست شنیدیم.»

لی بائودونگ، سفیر چین در سازمان ملل پس از این نشست گفت که شش قدرت جهانی با وجود بررسی راه‌های اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، به چاره‌یابی دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای ایران نیز ادامه می‌دهند.

آقای بائودونگ افزود که «رویکرد دومسیره (تحریم توأم با مذاکره) در اصل بر دیپلماسی متمرکز است.» وی در ادامه گفت که گفت‌وگوهای تازه در این پیوند برای هفته‌های آینده برنامه‌ریزی شده‌است. این سخنان با تأئید همتای روسی وی همراه بود.

چین که طی هفته‌های اخیر تمایلی به حضور در این گفت‌وگوها نشان نمی‌داد سرانجام با مشارکت در نشست نیویورک در سطح سفیران موافقت کرد

چین که طی هفته‌های اخیر تمایلی به حضور یافتن در گفت‌وگوهای جدی در مورد جزئیات پیشنهادهای آمریکا و هم‌پیمانانش برای تحریم ایران نشان نمی‌داد سرانجام با مشارکت در نشست نیویورک در سطح سفیران موافقت کرد.

طی روز پنج‌شنبه رئیسان جمهور آمریکا و روسیه در یک نشست خبری مشترک در پراگ که پس از امضاء پیمان جدید هسته‌ای میان دو کشور، برگزار شد به ایران در مورد ادامه مسیر فعلی در برنامه هسته‌ای هشدار دادند.

دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه در این نشست رسانه‌ای با اظهار تأسف از رویکرد هسته‌ای ایران گفت:
«اگر ایران تردیدها در مورد برنامه هسته‌ای خود را برطرف نکند امکان تحریم بیشتر وجود دارد.»

این سخنان نشان‌دهنده همگرایی بیشتر مواضع روسیه و آمریکا در زمینه تحریم ایران طی گفت‌وگوهای تازه دو کشور است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)