تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

رونمایی از «سانتریفیوژ نسل سوم» در ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران موفق به تولید نخستین نمونه از سانتریفیوژهای نسل سوم شده‌است که نمونه اولیه این نسل از سانتریفیوژها، امروز جمعه رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی اکبر صالحی عصر روز جمعه در مراسم چهارمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای، افزود: این ماشین‌ها آزمایش‌های مکانیکی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند.

صالحی توانایی جداسازی ایزوتوپ در این ماشین‌ها را تقریبا شش برابر توان جداسازی ماشین‌های نسل اول توصیف کرد.

علی‌اکبر صالحی، پیش از این از احتمال آغاز ساخت دو مرکز جدید غنی‌سازی اورانیوم در سال جاری خبر داده‌بود و به گفته او قرار است در این سایت‌ها از سانتریفیوژهای جدید نسل سوم استفاده شود

به گفته وی مقدار تولید در واحد زمان در این ماشین‌ها نیز افزایش خواهد یافت. قرار است نمونه اولیه این نسل از سانتریفیوژها امروز توسط محمود احمدی‌نژاد رونمایی شود.

علی‌اکبر صالحی، پیش از این از احتمال آغاز ساخت دو مرکز جدید غنی‌سازی اورانیوم در سال جاری خبر داده‌بود و به گفته او قرار است در این سایت‌ها از سانتریفیوژهای جدید نسل سوم استفاده شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین از تعیین ۲۰ مکان برای ساخت ۱۰ مرکز غنی‌سازی اورانیوم در ایران خبر داده است.

در جلسه هیات وزیران که دی ماه سال گذشته برگزار شد، سازمان انرژی اتمی ماموریت یافت کار احداث پنج سایت جدید را آغاز کند و برای پنج سایت جدید نیز مکان مناسب پیشنهاد دهد.

تصمیم ایران برای ساخت ۱۰ مرکز غنی‌سازی اورانیوم پس از صدور قطعنامه شورای حکام آژانس در محکومیت ساخت و ساز «مخفیانه» تاسیسات «فردو»، اتخاذ شده است.

آقای صالحی پیش‌تر گفته بود که این سایت‌ها طوری ساخته خواهند شد که از هر نوع حمله‌ای، در امان باشند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)