تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

هشدار موسوی نسبت به «از بین رفتن» مشروعیت نظام

میرحسین موسوی، چهره شاخص مخالف دولت می‌گوید که تمام مسائلی که پایه‌های «اعتبار و مشروعیت» یک نظام را تشکیل می‌دهد در نظام جمهوری اسلامی در حال «از بین رفتن» است.

به گفته وی «مردم» در باورهایشان نسبت به «اصل و اساس نظام» تردید کرده‌اند و «اعتماد مردم» به حاکمیت از بین رفته‌ است.

به گزارش تارنمای ندای سبز آزادی، وی در جمع نمایندگان اصلاح‌طلب فراکسیون سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در مجلس ششم، گفت: «نظام ما دچار مشکلاتی شده‌ است که بازتاب آن فقط در تظاهرات خیابانی محدود نمی‌شود.»

میرحسین موسوی «اجرای بدون تنازل قانون اساسی» را خواسته و محور اصلی جنبش سبز دانست

این نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که مشکلات «بسیار عمیق‌تر» از تظاهرات‌های خیابانی است، افزود: «یکی از مشکلات همین است که حاکمیت فکر کند با جمع کردن تظاهرات خیابانی مسئله معترضان حل شده‌ است.»

چهره سرشناس مخالفان دولت، «اجرای بدون تنازل قانون اساسی» را، خواسته و محور اصلی جنبش سبز دانست و افزود: «طرح اصولی از قانون اساسی که متضمن حقوق ملت و رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی است می‌تواند یک اجماع کلی در جنبش ایجاد کند.»

وی خطاب به «نظام و حاکمیت» گفت: «کم هزینه‌ترین راه در اداره کشور آزادی فعالیت تشکل‌ها، رسانه‌ها، نهادهای صنفی و مدنی است، نه تقابل و مقابله با آن‌ها.»

میرحسین موسوی در رابطه با چشم‌انداز ادامه فعالیت جنبش سبز اظهار داشت: «ما باید ایده‌های روشنی را مطرح و بازتعریف کنیم، برای گسترش دادن آن‌ها مقاومت و استواری داشته باشیم و راه‌هایی را پیدا کنیم که بتوانیم سازمان‌یافته‌تر از گذشته کارها را به پیش ببریم.»

وی با بیان این که «ما باید بایستیم تا مشکلات حل شود»، افزود: «مردم در این مدت هزینه سنگینی پرداختند و چون آرمان بلند و درستی دارند به این هزینه دادن عادت کردند.»

این نامزد معترض «استقبال» از زندانیان سیاسی و تبدیل شدن آن‌ها به «قهرمان مردم» را نشانه بی‌اثری مقابله با «جنبش و خواست مردم» دانست.

میرحسین موسوی: «کم هزینه‌ترین راه در اداره کشور آزادی فعالیت تشکل‌ها، رسانه‌ها، نهادهای صنفی و مدنی است، نه تقابل و مقابله با آن‌ها»

در ۱۰ ماه اخیر هزاران نفر از مخالفان دولت بازداشت شده و برخی معترضان به احکام سنگین اعدام، حبس و تبعید محکوم شده‌اند.

میرحسین موسوی در این دیدار اظهار داشت که در صورت «کارآمدی نسبی حاکمیت در اداره امور»، این حاکمیت با وجود تخلف انتخاباتی نیز به نتایج انتخابات تمکین می‌کرد تا مسائل به سمت «حل شدن» پیش برود.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلب پس از اعلام نتایج دهمین انتخابات ریاست جمهوری، اعلام کردند که نتایج اعلام شده را قبول ندارند و خواهان ابطال انتخابات هستند.

این دو نامزد معترض با بیان اینکه در انتخابات «تقلب» شده‌است، می‌گویند که دولت محمود احمدی‌نژاد را به رسمیت نمی‌شناسند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آقای موسوی هنوز امید به درگاه ضحاک دارد که او کوتاه بیاید. ایشان فرصت ها را سوزاند و در حالی که میلیون ها ایرانی در داخل و خارج از ایشان حمایت کردند و خون ها ریخته شد و باز هم مردم به خیابان آمدند و فریاد زدند و شعار دادند نتوانست که جنبش را مدیریت کند و دایم درخواست مجوز می کرد آن هم از رژیمی که خود حقانیت آنرا زیر سئوال می برد. منتظر شد وقت را تلف کرد و نتیجه این که حاکمیت نابحق نفس تازه کرد و پایه های لرزان خود را سخت تر کرد و به لشکرکشی پرداخت. بعد از ماهها که انواع و اقسام ظلمها بر این ملت رفت باز هم صحبت از مشروعیت برای این نظام می کند. خیر برادر دیگر این عجوزه را هیچ امکان بزکی نیست

-- داریوش ، Apr 8, 2010

جمهوری اسلامی دیگه فاتحه اش را خود حضرات خواندند رفت با این اداها که در آوردند....
مردم هم چیزی به جز جمهوری ایرانی براشان معنا دار نیست یعنی نه آن حکومت اسلامی حضرات و نه این جمهوری اسلامی غربال شده و صافکاری شده که آقای موسوی می فرمایند.
جمهوری ایران و یا جمهوری ایرانی درست و منطقی تر می آید تا بر روی یک کشور گذاشته شود که مردمش اندیشه های گوناگونی دارند و دوست دارند که آزاد اندیش باشندو به دانش وخرد انسانها ارزش می گذارند.

-- م ازپارس ، Apr 8, 2010

آقو داریوش: شما چه کار به این حرفها دارید؟ شعار "جمهوری ایرانی" را بده و پولت را بگیر.

-- بدون نام ، Apr 8, 2010

جناب آقای موسوی:
مگر نظام شما مشروعیتی داشته که با وقایع اخیر از بین رفته باشد. مشروعیت نظام جمهوری اسلامی از سال ۶۰ از بین رفته. سالی که شما و دوستان خط امامیتان بر بقایای آزادیهای بجا مانده از انقلاب ۵۷ هجوم بردید ، چماقداران حزب الله و حزب جمهوری با سازماندهی امثال شما، بر احزاب و سازمانهای باقی مانده حمله کرده، روزنامه های غیر وابسته به جمهوری اسلامی را به محاق تعطیل کشاندند.مشروعیت نظام شما در تمامی دهه ۶۰ با اعدام ۵۰ تا ۵۰ تا و ۱۰۰ تا ۱۰۰ تا از فعالین سیاسی از بین رفت. شما، باید زمانیکه قتل عام خاوران اتفاق میوفتاد این صحبت ها را میکردید. نمیدانم چرا زمانیکه خمینی "عزیزتان" زنده بود کمترین اعتراضی نکردید. این جنایت ها در تمام بقول شما "دوران طلایی امام خمینی" شما ادامه داشته. شما ۳۰ سالی است دیر بفکر افتادید.

-- ناشناس ، Apr 8, 2010

آقای بدون نام, شما هم برو در کهریزک به مردم تجاوز کن و باتوم بزن و پولت را بگیر

-- سپهر ، Apr 8, 2010

ایشان هیچ برنامه ای برای آینده ندارند .از آدمکش متجاوز میخواهد که نگران /مشروعیت / خودش باشد ..در حالیکه دادگاههای خلخالی /بستن دانشکاه ها /بیکار کردن استادان /واز همه بدتر اختراع ولایت ققیه / که همه ی گرفتاریهای ملت ایران از این مقام غیر مسئول و آدمکش سر چشمه میگیرد /مشروعیتی برای این رژیم خونخوار بجا نگذاشته .این دستگاه آدمکش میخواهد با تاراج کشور و پخش آن در میان خودیها در قدرت بماند مشروعیت هم برایش پشیزی ارزش ندارد .از دید اسلامیست ها مشروعیت از مردم بدست نمیاید /عوام برابرند با چارپایان /

-- بهنام ، Apr 9, 2010

آقای سازگارا هیچ میدانید تفاوت ما با قرقیزستان در چیست : فقط دوکلام ، رهبران ما سست اند
نویسنده خیرخواه

میدانید تفاوت ما با قرقیزستان در چیست : فقط دو کلام ، در تفاوت رهبران ، وگرنه ملت ما کم از قرقیزها ندارد. رهبران ما سست اند . رهبران ما جرات ندارند مردم را به خیابان بخوانند . رهبران ما جرات ندارند از کارگران و کارمندان بخواهند دست به یک اعتصاب سراسری بزنند. رهبران ما جرات ندارند یک دولت موازی تشکیل دهند . در تمام این ده ماه آنها حتی یکبار از مردم نخواستند برای تظاهرات به خیابان بیایند و هنوز که هنوز منتظرند که وزارت کشور به آنان اجازه تظاهرات قانونی بدهد .

رهبران ما نمیخواهند به اصل نظام و ولایت فقیه خدشه ای وارد شود و هنوز در سخنرانیهایشان آشکارااز عصر طلایی امام خمینی دم میزنند. رهبران ما هنوز ولایت فقیه را قبول دارند و دعوا برای آنها فقط بر سر جزئیات اجرای قانون اساسی است نه کل ماجرا. رهبران ما “ساختارشکنی ” نمیکنند .

با این رهبران ، شما حتی اگر شجاعترین ملت جهان را هم داشته باشید(که به جرات میتوان گفت داریم ) ، به جایی نمیرسید . باید فقط جنبش را ادامه داد و امیدوار بود که با ادامه جنبش و استقامت آن سرانجام رهبران مطلوبی مانند اسانلوها و لخ والساها از میان مردم سر برخواهند داشت .

-- نویسنده خیرخواه ، Apr 9, 2010

آقای مهاجرانی،وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه با هفته نامه لبنانی "الوطن العربی" از جمله می گوید که " شعار عزل خامنه ای شعار نیروهای مسلمان جنبش سبز نیست بلکه این شعار عمدتا از طرف" نیروهای رادیکال" و بعضی "نیروهای حاشیه جنبش سبز مانند سلطنت طلبان، مارکسیست ها و مجاهدین خلق" مطرح می شود." مصاحبه ایشان را خود ملاحظه بفرمایید.http://www.iran-chabar.de/news.jsp?essayId=28417
آیا کلاه بزرگ دیگری دارد دوخته میشود؟ ایشان که در لندن زندگی میکند نبض جهان را حس نکرده است ؟ که دوران ولایت فقیه به سر آمده و این خواست سلطنت طلبان، مارکسیست ها و مجاهدین خلق نیست بلکه خواست همه نیروهای ترقی خواه و آزاده ایران است که برای پیشرفت زندگی خود به نهاد های مترقی نیاز دارند تا بتوانند تحصیل، تحقیق، تولید وتوزیع کنند و در تقسیم کار جهان سهم بگیرند و با نبض جهان معاصر حرکت کنند. آقای مهاجرانی که با ادبیات ایران آشناست خوب است که ادبیات جهان را نیز بشناسد و دستکم بازتاب تحولات اجتماعی را در ادبیات و هنر جهان دنبال کند. باشد که به درک این مهم نایل اید که پیشرفت های اقتصادی به نهادهای مترقی سیاسی ، حقوقی و اجتماعی نیاز دارد و شتر سواری دولا دولا نمیشود. این روند اجتناب ناپذیری است که دیر یا زود نسیم فرح بخش آن بر فلات ایران نیز خواهد وزید.

-- ستاره ت ، Apr 9, 2010

هشدار "مهدی بازرگان" در دادگاه نهضت آزادی به شاه : «ما آخرین گروهی هستیم که در چارچوب قانون باشما مبارزه کردیم.»

-- جنبش سبز ، Apr 9, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)